Hej,
Av någon anledning kan jag inte längre rippa en CD till mp3 format och jag vet inte hur jag ska lösa det.
Det var ett tag sedan jag gjorde det sist och många bytes har flytit in på hårddisken men allt går via synaptic och standard uppdatering.
Här kommer en kort lista på vissa program versioner på datorn (den hålls normalt uppdaterad varje gång det finns tillgängligt)
ubuntu-restricted-extras 15.2
liblame0 3.97-0.0
libtag1c2a 1.4-8ubuntu1
lame 3.97-0.0
Tidigare har jag kunnat välja mp3 format i till exempel Rhytmbox:Musikspelarinställningar:Musik
Föredraget format: Cd-kvalitet, MP3 ... ungefär så stod det
men nu har det alternativet försvunnit från dropdown listan däremot kan jag gå in och Redigera mp3 alternativet men det dyker ändå inte upp som ett möjligt val.
Om jag ändrar ett befintligt valbart alternativ med detta:
audio/x-raw-int,rate=44100,channelse=2 ! lame name=enc mode=0 vbr-quality=6 ! bitrat=256 ! id3v2mux
Får jag felet (i en liten popup dialog):
Fel vid överföring av spår
länk utan källelement
Om någon har en ide tar jag tacksamt emot den.
Har redan försökt ominstallera utan att lyckas.
Det går inte att ta bort den befintliga MP3 men jag kan skapa en ny som heller inte går att ta bort.
Kan det ha något med Gnome's ljud profils redigering att göra?
Värt att tillägga är att när jag avinstallerade ubuntu-restricted-extras, liblame0 , lame så försvann mpeg4 alternativet i dropdown menyn.
Förlorat möjlighet till mp3 ripping
Re: Förlorat möjlighet till mp3 ripping
Om du har plats på din hårddisk.
Så är mitt förslag att du installerar K3b.
K3b hör till KDE så det blir en del extra beroenden som måste installeras.
Om jag inte minns helt fel, så var K3b väldigt enkelt att rippa en audio-CD till mp3.
Kommer inte ihåg om lame-encodern följde med K3b.
Men det fixar du själv isåfall.
Så är mitt förslag att du installerar K3b.
K3b hör till KDE så det blir en del extra beroenden som måste installeras.
Om jag inte minns helt fel, så var K3b väldigt enkelt att rippa en audio-CD till mp3.
Kommer inte ihåg om lame-encodern följde med K3b.
Men det fixar du själv isåfall.
- igorlopez
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tack Rune,
Så kan man lösa problemet men det är inte rätt metod.
Det var väldigt enkelt att rippa med Sound Juicer eller med Rhytmbox för den delen så länge systemet var intakt.
Nu har något gått sönder och det vill man ju laga.
Vi får väl se ifall det finns någon som har en ide.
Så kan man lösa problemet men det är inte rätt metod.
Det var väldigt enkelt att rippa med Sound Juicer eller med Rhytmbox för den delen så länge systemet var intakt.
Nu har något gått sönder och det vill man ju laga.
Vi får väl se ifall det finns någon som har en ide.
Det låter lite som ett problem med filrättigheter, att det inte går att ta bort en befintlig mp3.igorlopez skrev:Hej,
Det går inte att ta bort den befintliga MP3 men jag kan skapa en ny som heller inte går att ta bort.
Kan det ha något med Gnome's ljud profils redigering att göra?
Värt att tillägga är att när jag avinstallerade ubuntu-restricted-extras, liblame0 , lame så försvann mpeg4 alternativet i dropdown menyn.
Det lilla jag vet om att rippa CD till mp3 i Linux är att man bör ha lame-encodern installerad.
Tyvärr så använder jag KDE... Hoppas det är någon med Gnome som kan hjälpa dej.