Skriva till ntfs-partitioner

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Skriva till ntfs-partitioner

Inlägg av perab »

Hej!
Som nybörjare i Linux-världen, har jag fått lite olika besked om vad som gäller beträffande (Windows NT/2k/XP) ntfs-partitioner. På vissa ställen har jag läst att man kan skriva till en monterad ntfs-disk. På ett annat ställe har jag läst att endast läsning är supportat. Har själv provat att kopiera en katalog från ext3 till ntfs på en extern usb-disk, med positivt resultat. Betyder detta att det kanske fungerar; att det inte finns några garantier; att det kan gå snett (beroende på t.ex. diskfragmentering)? Att man kan totalkvadda en Windowsinstallation inser jag, men finns det andra faror med att skriva till en ntfs-disk från Ubuntu?

Vad är sanning?
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Skriva till ntfs-partitioner

Inlägg av Osprey »

Jag har aldrig haft några problem, varken med att skriva till NTFS direkt från något program i Ubuntu eller att kopiera en fil från Ext3. Allting skrivs ordentligt precis som det ska och om jag kör chkdsk/scandisk eller defrag på Windows så säger den inte ett ljud, det är alltså ingenting som Windows tycker är konstigt med det som skrivits.

Men visst är det fullt möjligt att kvadda en Windows-installation från Ubuntu, om man nu vill det... fast det kan man ju å andra sidan göra internt i Windows också... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"