Jag använder Ubuntu på arbetet, vi har servar (win) där vi lagrar dokument e.t.c.
För att enkelt komma åt olika plaster på servern har jag monterat dessa platser, så att dom ligger som ikoner på mitt skrivbord och de finns även med under fliken "Platser", under Nätverksservar.
Det fungerar alldeles ypperligt, förutom när jag skall öppna ett dokument (på servern) i något program, då när Öppna fönstret öppna ser jag inte mina nätverksplatser.
Det är endast de lokal platserna & filerna jag ser.
I "öppna fönstret" har jag provat att skriva platsen till mappen på servern, exempelvis:
smb://server-fs1/Marknad
men då får jag meddelandet
"Mappinnehållet kunde inte visas -
kan inte byta till mappen eftersom den inte är lokal"
Hur kan jag greja så att jag kan öppna dokumenten på servern ?
att först kopiera ett dokument från server till lokal - går inte eftersom det måste finnas rätta "länkar" till dokument plasten på servern.
I vissa applikationer - som openoffice fungerar det OK, när jag väljer öppna så ser jag nätverksplasterna, men andra exempelvis AbiWord ser jag inte nätverksplasterna.
//K
Öppna filer på en server, hur ?
Öppna filer på en server, hur ?
Montera dem med smbmount så att de ser ut att ligga lokalt. Ett enkelt sätt att göra detta automatiskt är att använda automountern, se Automontera samba utdelningar