Hej!
Jag har funderat på att köpa en ny laptop, då min gamla inte fungerar så bra längre. Jag tyckte att acers nyare modeller tycks vara okej och tänkte därför köpa en Acer Aspire 6920. Datorn i sig är rätt mycket design och har väldigt mycket touchknappar, fjärrkontroll, digitaltv mottagare osv som jag gärna vill ska fungera problemfritt i linux också om jag ska köpa den.
Är det någon som har en Acer Aspire 6920?
I så fall, är det några drivrutiner eller något över huvud taget som inte funkar som de ska.
* Vilka grejer är inte plug & play, men funkar utan problem bara man fixar drivrutiner?
* Vad behöver man krångla väldigt mycket för att få igång?
* Är det något som ni inte har fått att fungera alls?
Sen funderar jag på hur vista som levereras med datorn funkar? Vissa tillverkare har ju krånglat till allt väldigt mycket och dual boot med det medföljande operativsystemet är inte att tala om.
Går det lätt att installera om det medföljande windows vista på enbart en liten partition, eller blir det väldiga krångel om man försöker att ändra på partitionsstorlek? Är det medföljande windows förstört av massa skräptillbehör inlagda av acer, eller fungerar det att använda normalt om man vill spela på det t.ex.? (Kankse lite off topic här på ubuntuforumet, men det känns viktigt att veta ändå)
Har ni några synpunkter på hur datorn funkar i övrigt?
Tack på förhand!
// Cyoor
Ubuntu 8.04 på Acer Aspire 6920
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Ubuntu 8.04 på Acer Aspire 6920
Kan inte du köpa en till mig också?
Skämt åsido. Jag kan inte så mycket om Acer men vad jag lärt mig av hårdvarukompabilitet så talar ett par detaljer för ubuntu, intels trådlösa, och nvidiakortet. Hårddisken är rejält tilltagen så att en dualboot blir inget större problem ( även om jag personligen hade rensat ur vista) .
Visste du för övrigt att GGS-data har datorer, väl i paritet med Acern; förinstallerade med ubuntu ( och med dual om man så vill)
http://www.ggsdata.se/

Skämt åsido. Jag kan inte så mycket om Acer men vad jag lärt mig av hårdvarukompabilitet så talar ett par detaljer för ubuntu, intels trådlösa, och nvidiakortet. Hårddisken är rejält tilltagen så att en dualboot blir inget större problem ( även om jag personligen hade rensat ur vista) .
Visste du för övrigt att GGS-data har datorer, väl i paritet med Acern; förinstallerade med ubuntu ( och med dual om man så vill)
http://www.ggsdata.se/
Re: Ubuntu 8.04 på Acer Aspire 6920
Anledningen till att jag vill ha vista kvar är att jag lätt vill kunna få igång alla spel osv när jag är med mina polare..
På sidan du skickade fanns det väll ett gäng prisvärda datorer, men ingen som riktigt föll mig i smaken lika mycket som acer datorn.
På sidan du skickade fanns det väll ett gäng prisvärda datorer, men ingen som riktigt föll mig i smaken lika mycket som acer datorn.