Två OS

Användarvisningsbild
mrsniper

Två OS

Inlägg av mrsniper »

Jag ska läga in Windows xp på D disken och ha Ubuntu 8.04 på C disken. Vad ska jag ha för pogram eller klara Windos av att käna att det fins två OS på två diskar ?
Emil.s
Kontakt:

Re: Två OS

Inlägg av Emil.s »

Grub fixar det när du installerar Ubuntu.

Men var noga med att installera Windows före Ubuntu, för annars skriver Windows över MBR, och därmed även Grub. Det går ju såklart att fixa, men det är ju alltid enklare att göra rätt från början. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
mrsniper

Inlägg av mrsniper »

Tack försvaret. Jag ska instalera Windows först. 8) O0
Ursäkta stavningen men jag har Dyslexi.
---------------------------------
Ubuntu 9.04 och Windows Vista
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Du måste alltså ha XP på C. Den klarar inte en "2:a plats". Så Ubuntu får hamna på D.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag antar att du med C- och D-disken menar två separata hårddiskar.

Om du ska ha Ubuntu på första disken (C) och Windows på den andra (D) så koppla (kabla) först endast in Windowsdisken och installera sen Windows där på en primär partition. Därefter kopplar du om Windowsdisken som andra disk och Ubuntu som första och installerar Ubuntu på den andra disken. Då ska det fungera. Notera att betekningarna C och D är Windowsinterna och Windows OS alltid får beteckningen C oberoende var Windows ligger på för disk och partition.

Om du har IDE-diskar innebär det att du först kopplar in Windowsdisken som master, installerar Windows och sen kopplar om Windows som slav och Ubuntu-disken som master och sen installerar Ubuntu. Då kommer inte heller MBR att skrivas över då Ubuntus MBR kommer att ligga på första disken och Windows MBR på den andra.

Orsaken är att Windows har begränsningen att den endast kan installeras på första disken och dessutom endast på en primär partition. Därför behöver du kabla om efter installationen ifall du vill ha Windows på en annan disk än den första disken.

När du har installerat Ubuntu så kommer Windows att dyka upp i Ubuntus Bootmanager Grub och du kan välja vilket OS du vill starta upp.
Användarvisningsbild
mrsniper

Inlägg av mrsniper »

Jag har Windows Vista på C som är SATA och Ububtu på en IDE disk som hade var G i Windows.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"