Funkar detta paket som server?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
kulan_78

Funkar detta paket som server?

Inlägg av kulan_78 »

Jag tänkte bygga en server som ska stå på 24/7, vara tyst och strömsnål. Mycket enkla krav. ;) Jag ska köra torrents, ftp, backups, streama film och eventuellt en webserver(för att visa foton för släktingar). Min fråga är: Kommer följande paket att fungera i en Ubuntu-miljö(drivrutiner osv) och räcker kraften i paketet till?

https://www.datorbutiken.com/se/default ... =185-37805

Tips och kommentarer tack! :D

Simma lugnt!

PS. Jag är en total n00b på Linux och datorbyggande, men jag tänkte lära mig!
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Funkar detta paket som server?

Inlägg av KiviE »

Vill du ha strömsnål ska du snegla på MiniITX ist. Visst, den blir markant mycket sämre men skulle tro att den klarar allt du vill göra.

Vill du ha den tyst kan du göra en passivt kyld MiniITX, fast du får du bara ca 1ghz på processorn men det kanske duger det med? Isf är det enda som kommer leva om på den är hårddisken.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är bra prylar, jag köpte ett sådant moderkort till en bekant häromdagen. :) Fast jag skulle satsa på ett annat chassi, i stil med Chieftec som har robusta lådor. Sedan skulle jag köpt en hårddisk från Seagate som är väldigt mkt bättre än alla andra, dom har även 5 års garanti vilket dom andra inte brukar ha. Sedan verkade hårddisken även dyr med tanke på att du får en modell på 1000 GB för 1250 kr.

Edit: Moderkortet var dyrt det med. Jag betalade 695 kr för det eller nått. Även chassit var något dyrt med tanke på att du får ett bättre för ett par hundringar mindre.

Fast jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa nått där.. Kika på Dustinhome.se eller Komplett.se, Dustin är min absoluta 1:a, Komplett kan tyvärr dra iväg med priset på frakten ibland.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
kulan_78

Inlägg av kulan_78 »

@Hund

Har du något förslag på chassi? Jag tog det för att SweClockers rekommenderade det som ett bra och tyst chassi, det är den första datorn jag bygger och tar gärna emot förslag! :)

Edit: Jag använde Datorbutiken då de har ett bra sätt att visa varukorgar. Jag tror att jag kommer att beställa ifrån Inet.

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag sitter med mitt 4:e Chieftec chassi (Mesh just nu). Dom är stabil och bra. :) Annars är ju Lian-Li vassa, men det är även deras priser.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Hund skrev:Sedan skulle jag köpt en hårddisk från Seagate som är väldigt mkt bättre än alla andra, dom har även 5 års garanti vilket dom andra inte brukar ha. Sedan verkade hårddisken även dyr med tanke på att du får en modell på 1000 GB för 1250 kr.
För hur många ;). Kulan_78 har valt två stycken för 1500:- totalt och då blir det ju billigare per GB än 1250 kr/1000 TB.

Jag hade nog valt Samsung i dagsläget, de skall vara riktigt tysta och i princip lika bra prestanda som Seagate, om jag förstått saken rätt. En Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB går på 740 kr på JME/Datorbutiken. Inet är det väl ngn som brukar tala väl om har på forumet och de tar 804 kr/st för dem +19 kr i frakt.

V.g. lådn så har jag kollat på en Antec NSK1380. Skall tydligen vara tyst och energieffektiv, och om du skall köra på grafiken som sitter på MK:t så borde trafot räcka, med tanke på att det dessutom är en ganska stömsnål processor.

Kraften i paketet behöver du nog ingte oroa dig för. Det räcker oftast, som KiviE säger, med ett mini-ITX med en Celeron <1 GHz för det du räknade upp. Det du plockat ihop skulle nog räcka till en mindre LTSP-server med en ~20-30 användare, om man går efter LTSP:s egna rekomendationer.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

1700 SEK / 1500 GB = 1.133333333 SEK per GB.
1250 SEK / 1000 GB = 1.25 SEK per GB. (Nytt pris är 1214 SEK så det blir 1.214 SEK per GB nu)

Man tjänar alltså 0.12 SEK per GB. Vilket blir 120 SEK för var 1000:e GB. Väldigt lite man tjänar i pris. Men istället får du plats för fler och du får även ytterligare 2 år på garantin för en hårddisk som är både tyst, sval och väldigt bra! Jag skulle säga att Seagate är grymmast på marknaden. :)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hund skrev:Jag skulle säga att Seagate är grymmast på marknaden. :)
Kan bara hålla med. Iallafall på gamla traditionella diskar.

På SSD marknaden så har jag ingen koll, men den har existerat alldeles för kost stund för att man ska kunna märka hur diskarna håller också...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Hund skrev:1700 SEK / 1500 GB = 1.133333333 SEK per GB.
1250 SEK / 1000 GB = 1.25 SEK per GB. (Nytt pris är 1214 SEK så det blir 1.214 SEK per GB nu)

Man tjänar alltså 0.12 SEK per GB. Vilket blir 120 SEK för var 1000:e GB. Väldigt lite man tjänar i pris. Men istället får du plats för fler och du får även ytterligare 2 år på garantin för en hårddisk som är både tyst, sval och väldigt bra! Jag skulle säga att Seagate är grymmast på marknaden. :)
Jo men många bäckar små ;). En gammal skolkompis pappas valspråk var "en kan bli rik rätt så en är fattig, bare en inte ger ut nått", sagt på klingande småländska.

Jag kör själv med Seagate-diskar och har alltid varit nöjd, så de är på inget sätt dåliga, det är inte det jag säger. Men tydligen, vad jag sett på bänktestningar, så skall Samsung vara tystast och svalast och ha i princip samma prestanda, ibland t.om. lite högre än Seagate. Seagate är absolut inget dåligt köp, men det kan ju inte skada att kolla in båda innan han bestämmer sig.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

kulan_78, eftersom du är en blivande serverägare och den här tråden handlar om inköp av en sådan, flyttar jag den till tavlan om servrar. Lycka till med inköpet! :)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"