Flera linux på samma dator?

i_koll
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Flera linux på samma dator?

Inlägg av i_koll »

Kan man installera flera linux-distrubitioner på samma dator och sedan Boota mellan dem i Grub?

Och finns det i så fall några bra guider för detta?

Anledningen till detta är att jag tycker det är lite roligt att prova olika och leka runt lite. men live-cd är kanske ofta lite begränsade.
Jag funderar på att använda nån gammal skräpdator till detta.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Flera linux på samma dator?

Inlägg av Osprey »

Javisst du kan blanda flera olika Linux utan problem, det enda som utgör en begränsning är att du bara kan ha fyra primära partitioner på en disk. Så upp till fyra Linux samtidigt ska inte vara några problem och om du vill så kan du blanda in både Windows och BSD också, men som sagt inte fler än fyra system samtidigt på en och samma disk.

[Edit] Glömde förresten att givetvis går det bra att lägga till Solaris också om du vill. Man kan alltså ha Linux, BSD, Windows och Solaris samtidigt på en och samma disk...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 24 gånger.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

När man installerar en dist så kommer GRUB uppdatera sig själv. Skulle du däremot köra in Windows kommer Windows starthanterare att skriva över GRUB men det går att reparera GRUB utan problem.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
i_koll
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av i_koll »

Så det är bara att partitionera (stavning?) upp ledigt hårdiskutrymme och installera som vanligt? Som jag gjorde med Ubuntu när jag skulle installera över xp?

Men Jag tror jag fattar. Tack för all hjälp.
Fantastiskt detta forum. :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Tänk på att precis som Hund sa, så kan det hända att du behöver reparera GRUB efteråt. Lägger du in fler Linux så är det inga problem, inte med de flesta iallafall, lägger du in Windows så kommer den helt säkert att ersätta GRUB med NTLDR. När det gäller BSD och Solaris så vet jag faktiskt inte.

Ett av de enklaste sätten att fixa GRUB är att ha en Ubuntu Alternative Desktop CD redo. Och efter att allt annat blivit installerat starta från den och välja "Repair GRUB" eller vad det nu heter (något liknande iaf). Sedan anger du bara att GRUB på den partition där Ubuntu ligger ska repareras.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"