ska köpa nytt ljudkort+grafikkort, vilka funkar?

Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

ska köpa nytt ljudkort+grafikkort, vilka funkar?

Inlägg av Emka »

jag har ett ljudkort som inte stöds av ubuntu och blir tvungen att köpa nytt, blir nåt från netonnet antar jag då det ligger nära...

undrar om nån har koll på vilka som fungerar i ubuntu utav de billigast tänkbara varianterna?

sen tänkte jag köpa ett nytt grafikkort med, fungerar Nvidia Gforce 7600GT?
Användarvisningsbild
DeepThought

Re: ska köpa nytt ljudkort+grafikkort, vilka funkar?

Inlägg av DeepThought »

Ljudkort har jag dålig koll på, men grafikkortet borde fungera utmärkt (men kräver i princip NVIDIAs proprietära drivrutiner för att du exempelvis skall få 3D-acceleration).
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Emka »

DeepThought skrev:Ljudkort har jag dålig koll på, men grafikkortet borde fungera utmärkt (men kräver i princip NVIDIAs proprietära drivrutiner för att du exempelvis skall få 3D-acceleration).
vilket i praktiken betyder...?
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av perab »

Emka skrev:
DeepThought skrev:Ljudkort har jag dålig koll på, men grafikkortet borde fungera utmärkt (men kräver i princip NVIDIAs proprietära drivrutiner för att du exempelvis skall få 3D-acceleration).
Såvitt jag har förstått, så består begreppet "proprietär drivrutin" eller "proprietär programvara överhuvudtaget i att källkoden inte är öppen, utan den är tillverkarens egendom (property). Detta behöver inte innebära att t.ex. en driver till ett grafikkort behöver kosta pengar - du har ju betalat för kortet - men tillverkaren (Nvidia i detta fall) släpper endast den kompilerade drivern.
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

perab skrev:
Emka skrev:
Såvitt jag har förstått, så består begreppet "proprietär drivrutin" eller "proprietär programvara överhuvudtaget i att källkoden inte är öppen, utan den är tillverkarens egendom (property). Detta behöver inte innebära att t.ex. en driver till ett grafikkort behöver kosta pengar - du har ju betalat för kortet - men tillverkaren (Nvidia i detta fall) släpper endast den kompilerade drivern.
Precis. Det är en stängd mjukvara. Detta pga den enkla anledningen att dom inte vill att konkurenter ska få ta del av koden.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Emka skrev:vilket i praktiken betyder...?
Det betyder i praktiken, förutom vad som redan sagts, exempelvis att varken Canonical (de som utvecklar/ligger bakom Ubuntu), utvecklarna av X-servern (den grafiska miljön) eller utvecklarna av linuxkärnan kommer att kunna/vilja ge support eller funktionalitetsgarantier för den drivrutinen/modulen, eftersom de själva inte har någon möjlighet att påverka funktioner eller ändra koden för att rätta till eventuella buggar. Som användare är man alltså fulltständigt utelämnad åt NVIDIA, som själva bestämmer vilka buggar som skall fixas och vilka funktioner som drivrutinen skall ha, eller om det ens skall finnas stöd för GNU/Linux.

Många anser detta vara oviktigt tjafs (själv gör jag det inte, men använder ändå den drivrutinen), men ibland kan det vara bra att känna till.

EDIT: Bortsett från det (som i någon mening är att betrakta som en "filosofisk" aspekt, även om den har tekniska konsekvenser), så betyder det i praktiken att drivrutinen inte aktiveras automatiskt, utan du måste använda lämpligt verktyg för att aktivera/installera den. Ett sådant verktyg följer med din installation av Ubuntu (iallafall de senaste versionerna).
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"