finns det någon nätverkskunnig människa som orkar hjälpa en nybörjare till som kört fast med sitt trådlösa nätverkskort på en Acer Aspire 5024 WLMi?
Det här kortet sitter i:
Broadcom Corporation BCM4318 [AirForce One 54g] 802.11g Wireless LAN Controller (rev 02)
"Trådlöst nätverk" är aktiverat i den lilla manicken för nätverksanslutning uppe till höger (nm-applet?). Dock är mitt trådlösa hemmanätverk inte listat (inget är listat). Kortet funkar i Windows men inte under Ubuntu (8.04).
Ingen av dessa åtgärder har ändrat på detta ett enda skit.
1. extraherat firmware med bcm43xx-cutter:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install bcm43xx-fwcutter
3. Hämtat ndiswrapper med Synaptic och installerat bcmwl5.inf
4. "Blacklistat" bcm43xx (lagt till "blacklist bcm43xx" sist i /etc/modprobe.d/blacklist)
5. lagt till ndiswrapper i
sudo gedit /etc/modules
6. En grej till. Provat att
Om ni tycker det ser ut som jag vet vad jag håller på med så blir jag glad men sanningen är att jag testar allt jag hittar i några trådar, utan att ha en aning om hur det funkar. Naturligtvis börjar jag undra om det inte hade funkat av sig själv vid det här laget, bara jag låtit bli att krångla från början (men det gjorde det inte).
Tacksam för hjälp...
PS: Här kommer lite till.
Resultatet av iwconfig:
8. Nä, vänta, det ska kanske vara b43-fwcutter i stället.lo no wireless extensions.
eth0 no wireless extensions.
wmaster0 no wireless extensions.
wlan0 IEEE 802.11g ESSID:""
Mode:Managed Frequency:2.412 GHz Access Point: Not-Associated
Tx-Power=27 dBm
Retry min limit:7 RTS thr:off Fragment thr=2346 B
Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0
Hämtar den i Synaptic... som jobbar väldigt länge med att "ställa in" den, och til slut hänger sig. Startar om, installerar om, tar bort ndiswrapper ur /etc/modules/...
Slutresultat: exakt likadant igen!