Internet
Internet
Hejsan !!!
Slänger in en fråga då jag inte kunde hitta ett tillfredställande svar med hjälp av sökfunktionen.
Det ligger till på detta viset att jag vill ha igång Internet på min Ubuntu burk med hjälp av nätverkskabel ifrån min Vista burk.
Har installerat ett extra nätverks kort i Vista burken och tänkte ta det via det.
Har kört så här tidigare med enbart Windows datorer.
Till saken hör att Ubuntu hittar inte nåt nätverk samtidigt som jag tappar nätet på Vista.
Ska tillägga att Vista burken tar sitt nät genom en Router i en annan del av huset så att köra Ubuntu därifrån är inte aktuellt.
Kör 8.04 Hardy Heron.
Tack på förhand
Slänger in en fråga då jag inte kunde hitta ett tillfredställande svar med hjälp av sökfunktionen.
Det ligger till på detta viset att jag vill ha igång Internet på min Ubuntu burk med hjälp av nätverkskabel ifrån min Vista burk.
Har installerat ett extra nätverks kort i Vista burken och tänkte ta det via det.
Har kört så här tidigare med enbart Windows datorer.
Till saken hör att Ubuntu hittar inte nåt nätverk samtidigt som jag tappar nätet på Vista.
Ska tillägga att Vista burken tar sitt nät genom en Router i en annan del av huset så att köra Ubuntu därifrån är inte aktuellt.
Kör 8.04 Hardy Heron.
Tack på förhand
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Re: Internet
Så du har:
Internet <-> Router <-> windows <-> Ubuntu ? och vill få igång delning av nätverket från windows? Jag har tyvärr inte använt windows nätverksdelning på bra många år, men jag hade för mig att man valde de två interfacen i windows, högerklickade och valde "bind", men jag kan minnas helt fel. I vilket fall som helst är det iofs en windowsfråga så du kan ha mer tur om du frågar i ett windowsforum om hur man får windows nätverksdelning att fungera. (Eller så dyker det upp någon kunnig snart
)
Internet <-> Router <-> windows <-> Ubuntu ? och vill få igång delning av nätverket från windows? Jag har tyvärr inte använt windows nätverksdelning på bra många år, men jag hade för mig att man valde de två interfacen i windows, högerklickade och valde "bind", men jag kan minnas helt fel. I vilket fall som helst är det iofs en windowsfråga så du kan ha mer tur om du frågar i ett windowsforum om hur man får windows nätverksdelning att fungera. (Eller så dyker det upp någon kunnig snart

More Mekaniserad at http://blippe.se.
Japp det stämmer bra detMekaniserad Apelsin skrev:Så du har:
Internet <-> Router <-> windows <-> Ubuntu ? och vill få igång delning av nätverket från windows?

-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Om jag vore som du så skulle jag sätta en billig switch (ca 200-250Kr) vid vista & ubuntu burken så skulle problemet snabbt vara ur världen (rättare sagt jag har det så) så slipper du ju den extra belasningen på vista maskinen.
Vill också minnas att det var på det viset.Mekaniserad Apelsin skrev:Så du har:
Internet <-> Router <-> windows <-> Ubuntu ? och vill få igång delning av nätverket från windows? Jag har tyvärr inte använt windows nätverksdelning på bra många år, men jag hade för mig att man valde de två interfacen i windows, högerklickade och valde "bind", men jag kan minnas helt fel. I vilket fall som helst är det iofs en windowsfråga så du kan ha mer tur om du frågar i ett windowsforum om hur man får windows nätverksdelning att fungera. (Eller så dyker det upp någon kunnig snart)

Här är alla fakta
http://technet2.microsoft.com/WindowsVi ... x?mfr=true
Sen starta terminalen på din Ubuntuburk
Du ser då hur och om "förhandlandet" funkar eller ej via Vistaburken
http://technet2.microsoft.com/WindowsVi ... x?mfr=true
Sen starta terminalen på din Ubuntuburk
Kod: Markera allt
sudo /etc/init.d/networking restart
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Tänkte väl det. Man kan göra samma sak när man kör VirutalBox i Windows och vill brygga den virtuella gästen.
Jo det står nånstans i manualen...maths57 skrev:Tänkte väl det. Man kan göra samma sak när man kör VirutalBox i Windows och vill brygga den virtuella gästen.
http://www.virtualbox.org/download/1.6.2/UserManual.pdf
Kapitel 6