Internet

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Enigma

Internet

Inlägg av Enigma »

Hejsan !!!
Slänger in en fråga då jag inte kunde hitta ett tillfredställande svar med hjälp av sökfunktionen.
Det ligger till på detta viset att jag vill ha igång Internet på min Ubuntu burk med hjälp av nätverkskabel ifrån min Vista burk.
Har installerat ett extra nätverks kort i Vista burken och tänkte ta det via det.
Har kört så här tidigare med enbart Windows datorer.
Till saken hör att Ubuntu hittar inte nåt nätverk samtidigt som jag tappar nätet på Vista.
Ska tillägga att Vista burken tar sitt nät genom en Router i en annan del av huset så att köra Ubuntu därifrån är inte aktuellt.

Kör 8.04 Hardy Heron.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: Internet

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Så du har:

Internet <-> Router <-> windows <-> Ubuntu ? och vill få igång delning av nätverket från windows? Jag har tyvärr inte använt windows nätverksdelning på bra många år, men jag hade för mig att man valde de två interfacen i windows, högerklickade och valde "bind", men jag kan minnas helt fel. I vilket fall som helst är det iofs en windowsfråga så du kan ha mer tur om du frågar i ett windowsforum om hur man får windows nätverksdelning att fungera. (Eller så dyker det upp någon kunnig snart :D)
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Enigma

Inlägg av Enigma »

Mekaniserad Apelsin skrev:Så du har:

Internet <-> Router <-> windows <-> Ubuntu ? och vill få igång delning av nätverket från windows?
Japp det stämmer bra det :)
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ipix »

Om jag vore som du så skulle jag sätta en billig switch (ca 200-250Kr) vid vista & ubuntu burken så skulle problemet snabbt vara ur världen (rättare sagt jag har det så) så slipper du ju den extra belasningen på vista maskinen.
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

Mekaniserad Apelsin skrev:Så du har:

Internet <-> Router <-> windows <-> Ubuntu ? och vill få igång delning av nätverket från windows? Jag har tyvärr inte använt windows nätverksdelning på bra många år, men jag hade för mig att man valde de två interfacen i windows, högerklickade och valde "bind", men jag kan minnas helt fel. I vilket fall som helst är det iofs en windowsfråga så du kan ha mer tur om du frågar i ett windowsforum om hur man får windows nätverksdelning att fungera. (Eller så dyker det upp någon kunnig snart :D)
Vill också minnas att det var på det viset. :)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Här är alla fakta

http://technet2.microsoft.com/WindowsVi ... x?mfr=true

Sen starta terminalen på din Ubuntuburk

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/networking restart
Du ser då hur och om "förhandlandet" funkar eller ej via Vistaburken
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Tänkte väl det. Man kan göra samma sak när man kör VirutalBox i Windows och vill brygga den virtuella gästen.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

maths57 skrev:Tänkte väl det. Man kan göra samma sak när man kör VirutalBox i Windows och vill brygga den virtuella gästen.
Jo det står nånstans i manualen...

http://www.virtualbox.org/download/1.6.2/UserManual.pdf

Kapitel 6
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"