eeeubuntu, eeexubuntu eller Ubuntu MID Edition?

Användarvisningsbild
vidarvega
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

eeeubuntu, eeexubuntu eller Ubuntu MID Edition?

Inlägg av vidarvega »

Hallå!
Äntligen har jag köpt min efterlängtade eee pc.... Är ganska nöjd!
Fundera alltså på att byta till antingen eeexubuntu eller eeeubunt. Planerar att köpa 2GB minne till den innan jag installerar något nytt. Vilket av desa fungerar bäst på en eee pc? Jag tänker mer på prestanda och att allt ska fungera trådlöst etc...
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: eeeubuntu, eeexubuntu eller Ubuntu MID Edition?

Inlägg av prafjessor »

MID Edition har inte släppts än, tror jag. Vad gäller de andra så är det nog mest skrivbordsmiljöerna som skiljer - problem med det trådlösa finns såvitt jag förstått i båda distarna. :P
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

det sades nånstans att det gick att klämma in en vanlig ubuntu rakt av..
Användarvisningsbild
ronax

Inlägg av ronax »

Jag har gått från Xandros easy mode till advanced mode av samma dist. Är faktiskt helt nöjd med KDE'n i eeepc i avancerat läge. Använder eeepc 4G ( den enda som finns att få tag på här på Åland) med ett 2gb SD kort som enda extrautrustning. Flyter på MYCKET bra, tycker jag. I probs med trådlöst eller så... provade installera eeeubuntu på en polares buek men den trilskades från början till slut så det blev xandros advanced där med....
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Man är oftast hopplöst förlorad utan en riktig guide.

Här är Ubuntus officiella community skrivna guide

https://help.ubuntu.com/community/EeePC

Fixing o Using o tweaking är oxå bra att läsa osv.

För de som kommit en bit på vägen så kan man då även lägga på Ubuntu Remix skalet
http://wiki.eeeuser.com/ubuntu_netbook_remix
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

MID edition ær førøvrigt før handhållna enheter, inte før bærbara :)
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Jag använder en Eee PC 701 (4 GB) med 2 GB arbetsminne, och Ubuntu 8.04. Installerade även Netbook Remix som skrivbord för att testa ett tag (fast jag föredrar nog Ubuntus vanliga...).

Både WLAN och Webkameran var avstängda i BIOS efter det att jag installerat Ubuntu, men det var lätt att ställa in dom på "Enabled", och därefter följa instruktioner på nätet för att få dom att funka. Jag använder även 3:s mobila bredband (USBpuck) och kopplar upp datorn med hjälp av ett anslutningsprogram som finns att hämta på https://forge.betavine.net/projects/vodafonemobilec/.

Det tar längre tid att boota upp datorn jämfört med originaldisten Xandros, så klart, men när den väl startat upp funkar den utmärkt. Kan till o med öppna och konvertera RAW-filer (fotografier) med UFRaw och göra enklare redigering i GIMP. :)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

nixy skrev: Det tar längre tid att boota upp datorn jämfört med originaldisten Xandros, så klart, men när den väl startat upp funkar den utmärkt.
Jag funderar på om Xandros körs överklockat som standard ??? Den är ju byggd för 900Mhz

Det finns ju ett "avancerat" stycke om det.
https://help.ubuntu.com/community/EeePC ... erclocking

http://wiki.eeeuser.com/getting_ubuntu_ ... _perfectly

Väntar ut 900an själv... ;)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Bli inte avskräckt av den enorma textmassan. Om ett stycke inte verkar intressant, hoppa bara över det och se om inte nästa stycka kanske är intressantare. Mina egentliga frågor kommer längre ner, nämligen. Vore ju tråkigt (för mig i alla fall) om dessa förbisågs…

Köpte nyligen Eee PC 900 och funderar också på att slänga ut Xandros till förmån för EeeUbuntu. Xandros är ju hemsk! Alla fönster ser ut som XP-fönster och om jag kopplar in min OGG-spelare visas den som… ja, jag trodde inte det var sant först… ”D:”! I mina andra datorer visas den som ”iAudio”, precis som det ska vara. Och VARFÖR, VARFÖR, VARFÖR ska det finnas mappar som heter något i stil med ”My Documents”? Man får ju XP-kväljningar. Och så har jag aldrig förstått vitsen med ”My” eller ”Mina”. Visst fattar man att det är ens egna dokument som åsyftas om mappen bara heter ”Dokument” eller ”Documents”?

Själv finner jag det väldigt omständligt att spara dokument under mappar med namn som ”Mina filmer”, ”Mina dokument”, ”Min musik” etc. Jag föredrar att strukturera efter projekt istället. Då hittar man ju lätt alla filer som har med ett visst projekt att göra. Man kan ha en mapp som heter Projekt (eftersom allt inte är projekt här i livet), under den kanske mappar som ”Jobbrelaterat”, ”Musik” och vad det nu kan vara för typ av projekt man jobbar med. Under dem, kanske projektens namn eller liknande. Kanske ska man göra en CD som har arbetsnamnet ”Johnny Guitar”, kalla mappen det. Under den kan man ju sedan ha mappar som ”Skivomslag”, ”Dokumentation”, ”Ljudfiler” och så vidare. Under ”Dokumentation” kanske man vill ha ”Inspelningssessioner” där man kanske fört lite dagbok över när och var man spelat in vem på vilket instrument och kanske lite kul runt omkring.

Ja, inte vet jag, det kanske bara är jag som tycker så. Ville egentligen bara säga att jag inte förstår vitsen med att från början ha mappar som ”Mina dokument” och så vidare. Visst kan man enkelt söka upp det man vill ha, men då kan man ju lika gärna lägga allt i samma mapp.

Nåja, detta kan tyckas vara petitesser (förutom det där med ”D:” som jag betraktar som en mycket allvarlig bugg), men jag bara älskar att klaga på petitesser, jag vet inte varför. Kanske för att ingen annan gör det och att det därför bara måste göras…

Nu till vad jag egentligen tänkte höra med er andra om:
Försökte installera Kicker på den, som ju, vad jag förstått, ska vara det mer skrivbordslika gränssnittet till Eee PC. Gjorde som följer, enligt instruktion jag hittat någonstans (har skrivit av skärmen, eftersom jag inte kom på hur man kopierade text från terminalen . Ctrl+c eller Ctrl+Shift+c fungerade inte i alla fall):

Kod: Markera allt

sudo apt-get update
[Här kom det upp en massa text, men det verkade vara i sin ordning. Inga felmeddelanden, utan bara det förväntade]
sudo apt-get install kicker
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... Färdig
Paketet kicker är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Detta betyder vanligen att paketet saknas, har blivit föråldrat eller
bara är tillgängligt från andra källor
E: Paketet kicker har ingen installationskandidat
Är det bara jag som får upp detta? Vad gör man åt det? Tänkte ge Kicker en chans innan jag blåser ut skiten och trycker in EeeUbuntu.

Något som liknar Synaptic kunde jag inte hitta heller. ”Lägg till/ta bort program” verkade väldigt innehållslöst.

Varför blir jag av Eee PC hela tiden kallad ”user” trots att jag vid första användningen tvingades mata in namn och lösenord och så vidare? Var hanterar jag användarkonton? Över huvud taget verkar det mesta saknas i inställningsfliken.

Är det fler än jag som köpt Eee PC 900 och fått med ett ynkligt batteri på fåniga 4400 mAh? Glöm att det räcker i 3 timmar. Har inte tagit tid, men 3 timmar? Aldrig. Funderar på om man kan få byta batteri gratis, men det var Media Markt jag köpte den hos, så jag tvivlar. Får väl köpa ett nytt, var man nu får tag i ett. Ska väl vara på 5800 mAh, efter vad jag läst mig till.

Jo, jag gillar att Windowstangenten saknas och är ersatt med en tangent med ett hus på! Mer sånt! Fast det finns ju i och för sig inga fler tangenter av det slaget att ersätta… Kanske skulle ersätta Enter med Return i så fall, för att få lite ABC80-stuk…

Och så är jag besviken över att OpenOffice.org 2.0 ingår. Vill ju ha 2.4! 2.0 var ju ganska buggig och det har jag också märkt på min Eee PC. Jag kommer ihåg att vi hade 2.0 på en annan dator hösten innan vi flyttade hit, där vi bor nu, och det var ju 2005!

Men annars är jag nöjd. 2990 spänn var inte så farligt heller, tycker jag. Köpte en omvandlare för 12 VDC – 230 VAC också, en enkel sak från Biltema, så att jag kan ladda den i bilen. Hittade ingen laddare för bilbruk då Eee PC 900 ska ha 12 VDC och upp till 3 A. De jag hittade för 12 VDC klarade bara 1,5 A och de som klarade 3 A var för 15 VDC och uppåt. Funderade på att bygga en egen, men då 3 A krävs insåg jag att den bör vara switchad för att undvika stora effektförluster och då kändes det lite mer komplicerat. Visserligen finns ju numera färdiga integrerade switchkretsar som kräver ett minimum av externa komponenter, men då måste man ju designa och tillverka ett mönsterkort också och då kändes det enklare att gå till butiken och leta efter en färdig produkt istället. Dessutom var det kanske lite för länge sedan man jobbade med elektronik.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
kels

Inlägg av kels »

Hej!

Jag försöker finna information om just vad denna tråd lyser med så jag blåser lite liv hä igen.

Jag har följt netbook marknaden så mycket jag kunnat efter att jag sett en sådan som ett gyllene komplement! Har hört talas och läst om Ubuntu Netbook Remix men min första tolkning var att hela den disten skulle heta så och att den ännu inte riktigt dykt upp. Men det ser ut som att det döpt till eeeUbuntu och att netbook Remix är ett skrivbordsmiljö med mer begränsade funktioner. Stämmer det?

Kan någon ge en länk på bra beskrivningar på de olika distarna för just netbooks (om det nu även finns eeeXubuntu) eller kanske beskriva skillnaden.

Är den version av netbook dist som finns på www.ubuntu-eee.com en färdig release (ignen Beta)?

Det här känns lite som en djungel som jag försöker få hitta i för stunden.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Netbook Remix verkar inte va helt klar, men Dells netbook-dator ska ha Ubuntu Netbook remix så det måste va i det närmaste färdigt, mer info å video på http://www.canonical.com/netbooks
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
kels

Inlägg av kels »

Ja, just den här Netbook Remix är/kommer inte distributeras på samma sätt som vanliga Ubuntu? Jag menar, om jag inte bara kan ladda ner en korrekt Netbook Remix för t.ex. en Acer Aspire om jag hellre vill knuffa bort Linpus för Netbook Remix?

Den distibution som finns att ladda ner på www.ubuntu-eee.com liknar ju Netbook Remix, men är det samma system som presenteras i ovanstående post (länken)?
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Johnny Rosenberg skrev: ...
Och VARFÖR, VARFÖR, VARFÖR ska det finnas mappar som heter något i stil med ”My Documents”? Man får ju XP-kväljningar. Och så har jag aldrig förstått vitsen med ”My” eller ”Mina”. Visst fattar man att det är ens egna dokument som åsyftas om mappen bara heter ”Dokument” eller ”Documents”?

Själv finner jag det väldigt omständligt att spara dokument under mappar med namn som ”Mina filmer”, ”Mina dokument”, ”Min musik” etc. Jag föredrar att strukturera efter projekt istället. Då hittar man ju lätt alla filer som har med ett visst projekt att göra. Man kan ha en mapp som heter Projekt (eftersom allt inte är projekt här i livet), under den kanske mappar som ”Jobbrelaterat”, ”Musik” och vad det nu kan vara för typ av projekt man jobbar med. Under dem, kanske projektens namn eller liknande. Kanske ska man göra en CD som har arbetsnamnet ”Johnny Guitar”, kalla mappen det. Under den kan man ju sedan ha mappar som ”Skivomslag”, ”Dokumentation”, ”Ljudfiler” och så vidare. Under ”Dokumentation” kanske man vill ha ”Inspelningssessioner” där man kanske fört lite dagbok över när och var man spelat in vem på vilket instrument och kanske lite kul runt omkring.
...
Jag håller med. När jag uppdaterade från Ubuntu 6.10 till 7.04 (eller om det var från 7.04 till 7.10) så dök det upp mappar med namn som "Dokument", "Video", "Mallar" och "Publikt" under min hemma-katalog. Då blev jag irriterad och tänkte "Å nej, inte detta under Ubuntu också." Sådant otyg trodde jag bara fanns i Windows. Jag strukturerar upp mina filer som jag vill i kataloger. Det ska inte operativsystemet lägga sig i tycker jag.
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

kels skrev:Ja, just den här Netbook Remix är/kommer inte distributeras på samma sätt som vanliga Ubuntu? Jag menar, om jag inte bara kan ladda ner en korrekt Netbook Remix för t.ex. en Acer Aspire om jag hellre vill knuffa bort Linpus för Netbook Remix?

Den distibution som finns att ladda ner på http://www.ubuntu-eee.com liknar ju Netbook Remix, men är det samma system som presenteras i ovanstående post (länken)?
Ubuntu eee är stabil och använder sig av netbook remix. För min del är det i segaste laget.
kels

Inlägg av kels »

hagelnut skrev:
kels skrev:Ja, just den här Netbook Remix är/kommer inte distributeras på samma sätt som vanliga Ubuntu? Jag menar, om jag inte bara kan ladda ner en korrekt Netbook Remix för t.ex. en Acer Aspire om jag hellre vill knuffa bort Linpus för Netbook Remix?

Den distibution som finns att ladda ner på http://www.ubuntu-eee.com liknar ju Netbook Remix, men är det samma system som presenteras i ovanstående post (länken)?
Ubuntu eee är stabil och använder sig av netbook remix. För min del är det i segaste laget.
ad jag egentligen försöker ta reda på är om eeeubuntu och den förinstallerade Netbook Remix (som i kommande Dell Inspiro Mini 910) skiljer sig från varandra. Det verkar så iaf. Och det stör mig att inte ha stenkoll på det! :)

Vad har du för netbook då? Netbook Remix (och eeeubuntu) är optimerad för en Intel Atom processor och kanske är givande där Än så länge finns ju bara Acer Aspire med den processorn i stora lager (Asus 901 håller ju på att rulla in dessvärre och går redan att köpa).
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

kels skrev:
ad jag egentligen försöker ta reda på är om eeeubuntu och den förinstallerade Netbook Remix (som i kommande Dell Inspiro Mini 910) skiljer sig från varandra. Det verkar så iaf. Och det stör mig att inte ha stenkoll på det! :)

Vad har du för netbook då? Netbook Remix (och eeeubuntu) är optimerad för en Intel Atom processor och kanske är givande där Än så länge finns ju bara Acer Aspire med den processorn i stora lager (Asus 901 håller ju på att rulla in dessvärre och går redan att köpa).
Jag kör på asus eee 900. Ubuntu eee är speciellt anpassad för att fungera på eee-datorer. Dels så har man fixat stöd för hårdvaran och dels så använder man det gränssnitt canonical skapat för ubuntu netbook remix.

Vad gäller netbook remixen så är det bara vissa paket som har något med hårvaran att göra, så vitt jag kan förstå. Dels ingår ju paket för att anpassa gränssnittet för små skärmar och dels paket för att ge stöd åt atom.

Dell har alltid gjort ändringar på ubuntu innan de sålt det ihop med sina datorer. De lär de nog göra för Minin med. Troligtvis så är det lite ändringar för att se till så att hårdvaran fungerar som den ska och sedan lägger dom säkert på codecs och lite sånt som saknas i vanliga ubuntu.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

hagelnut skrev:
kels skrev:

Jag kör på asus eee 900. Ubuntu eee är speciellt anpassad för att fungera på eee-datorer. Dels så har man fixat stöd för hårdvaran och dels så använder man det gränssnitt canonical skapat för ubuntu netbook remix.

Vad gäller netbook remixen så är det bara vissa paket som har något med hårvaran att göra, så vitt jag kan förstå. Dels ingår ju paket för att anpassa gränssnittet för små skärmar och dels paket för att ge stöd åt atom.

Dell har alltid gjort ändringar på ubuntu innan de sålt det ihop med sina datorer. De lär de nog göra för Minin med. Troligtvis så är det lite ändringar för att se till så att hårdvaran fungerar som den ska och sedan lägger dom säkert på codecs och lite sånt som saknas i vanliga ubuntu.
Själv tänkte jag installera Ubuntueee på min Eee PC 900. Just nu kör jag Xandros i Advanced Mode, men jag saknar för mycket. Dessutom är mycket av programvaran i standardförråden föråldrade, exempelvis uråldriga OpenOffice.org 2.0.4! Den kom ju, när var det? 2005? Inte senare än 2006 i alla fall. Och buggig verkar den vara också.

Så vad jag undrar, som kanske någon som redan installerat Ubuntueee på sin Eee, är följande, och jag hoppas ingen tycker att jag kapar denna tråd:
Går det att göra allting som man är van vid i vanliga Ubuntu? Fungerar viloläge, så att jag slipper de långa starttiderna? Den fungerar ju så där på min vanliga laptop i vanliga Ubuntu, som man säger så…

Funkar musplattan som den gör i Xandros, alltså att man kan skrolla genom att använda två fingrar?
Har man tillgång till samma stora förråd (som standard, för visst vet jag att man kan lägga till vad 17 man vill i efterhand) som man är van vid i vanliga Ubuntu?
Några störande begränsningar som du upptäckt?

Har du någon bra länk till hur man installerar Ubuntu Eee med USB-sticka? Har ingen USB-CD/DVD-spelare och har inga planer på att skaffa en sådan heller. Snurrande plastskivor är på väg bort och jag vill inte hänga kvar vid dårteknik längre än nödvändigt. Jag har fler datorer och alla har CD/DVD-brännare, det är bara det att jag inte har någon som jag kan använda från min Eee. Jag har inte orkat skapa ett fungerande lokalt nätverk heller, så den idén faller också bort. Vad jag antar att jag vill ha, är väl en Ubuntueee-live-skiva fast på USB-sticka, så att jag kan provköra från stickan och även installera från stickan, som om den vore en liveskiva.

Som sagt, förlåt om någon tycker att jag kapat tråden. Ignorera mig bara i så fall, jag kan säkert hitta svaren ändå, men ibland är det ju bekvämt med genvägar… ;D
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Och förresten, visst är Eeebuntu och Ubuntueee helt olika saker?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Sigge

Inlägg av Sigge »

Jag har gått från Xandros easy mode till advanced mode av samma dist. Är faktiskt helt nöjd med KDE'n i eeepc i avancerat läge. Använder eeepc 4G ( den enda som finns att få tag på här på Åland) med ett 2gb SD kort som enda extrautrustning. Flyter på MYCKET bra, tycker jag
Jag har oxo installerat advanced mode, men får inte tangentbordet att bli 'svenskt'. Hur gör man det?
Tacksam för hjälp!
Sigge
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Installera valfri Linuxdist från ISO till USB sticka enklast möjliga:
http://lubi.sourceforge.net/unetbootin.html

Ubuntu EEE
http://www.ubuntu-eee.com/

EEEbuntu
http://www.eeebuntu.org/

EEEbuntu resp Ubuntu EEE = Två skilda..
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"