Creative Zen 8GB
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Creative Zen 8GB
Hej,
Är det nån av er som har den här och allt fungerar som det ska i Ubuntu. Tänkte mest på överföring från datorn till den här manicken. Borde väl inte vara några problem. Den borde väl ploppa upp som vilken kamera, telefon eller vad det nu kan vara, eller hur? Jag tycker den är skitsnygg. Man kan dessutom plugga in extra SD-minne om man vill det, upp till 32GB, inte illa.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=97591
//Tobbe
Är det nån av er som har den här och allt fungerar som det ska i Ubuntu. Tänkte mest på överföring från datorn till den här manicken. Borde väl inte vara några problem. Den borde väl ploppa upp som vilken kamera, telefon eller vad det nu kan vara, eller hur? Jag tycker den är skitsnygg. Man kan dessutom plugga in extra SD-minne om man vill det, upp till 32GB, inte illa.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=97591
//Tobbe
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Creative Zen 8GB
Vet inte just om den här, men Creatives spelare har dykt upp här förr och för de flesta funkar de utan problem.
- Konservburk
Jag har för mig att den spelaren är en MTP och inte en UMS. Det innebär att den inte dyker upp som ett vanligt usb-minne, utan du måste ha speciellt program för att kunna flytta filer till den. Enligt följande länk så ska libmtp ha stöd för just den spelaren, så det borde ju inte vara några problem egentligen:
http://libmtp.sourceforge.net/index.php ... patibility
http://libmtp.sourceforge.net/index.php ... patibility
Jag har 4GB-versionen och kan rapportera att den fungerar klockrent med Rhythmbox, och även med Banshee. Använder man Banshee kan man även slanga över film till den. Konvertera video till den är inte så jättesvårt heller, jag har ett shellscript jag kan låna ut 
Jag tror dock inte att firmwaren går att uppgradera från Linux.

- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Tackar för scriptet i förväg. Jag vill hemskt gärna "låna" det ett tagJarulf skrev:Jag har 4GB-versionen och kan rapportera att den fungerar klockrent med Rhythmbox, och även med Banshee. Använder man Banshee kan man även slanga över film till den. Konvertera video till den är inte så jättesvårt heller, jag har ett shellscript jag kan låna ut

Firmware ja, man får väl ta med sig den till jobbet och göra uppgraderingar ifall det kommer ut några.
//Tobbe
Jag ska försöka komma ihåg att lägga ut det här när jag kommer hem. Skicka ett pm eller påkalla min uppmärksamhet om/när jag glömmer detTobbeT skrev:Tackar för scriptet i förväg. Jag vill hemskt gärna "låna" det ett tag. Har inte bestämt mig än men det lutat åt att jag införskaffar den snart. Det är väldigt vad billigt det har blivit med dessa teknikprylar nu för tiden. Tänka bara för ett par år sedan.
Firmware ja, man får väl ta med sig den till jobbet och göra uppgraderingar ifall det kommer ut några.
//Tobbe

Annars är det en ruggigt bra spelare. Jag hade en iRiver från 1800-talet innan min nuvarande Zen, och iRivern hade så bra ljud att jag nästan hade ångest över att byta spelare. Som tur var så är ljudet i Zen guld. Inget iPod-konservburks-ljud alltså

Nu ska vi se här. För att scriptet ska fungera behöver du installera mencoder.
Därefter sparar du denna text i en fil(exempelvis zenconvert.sh:
Sen flyttar du en film du vill konvertera till samma katalog som scriptet, och kör därefter följande i terminalen i katalogen med filmen och scriptet:
Jag hoppas jag var tydlig nog, fråga om det är oklarheter 
Kod: Markera allt
sudo apt-get install mencoder
#!/bin/sh
mencoder $1 -vf scale=320:240 -ovc xvid -xvidencopts pass=2:bitrate=400 -oac mp3lame -ofps 23.976 -o $2
exit 0
sh scriptet.sh videofiljagvillkonvertera.avi zenfilm.avi