Skärmupplösnigen för låg. [LÖST]

Bösen

Skärmupplösnigen för låg. [LÖST]

Inlägg av Bösen »

Hej!

Jag har efter många funderingar nu installerat UBUNTU nordic parallelt med windows xp. Jag måste säga att jag är imponerad av installationen vilket gick väldigt smärtfritt. Menmax skärmupplösning är 800x600 vilket jag tycker är lite dåligt. I winXP kör jag 1152x864 och där funkar det perfekt!
Grafikkortet är ett 3dfx Voodoo3 och skärmen är en Belinea 19" widescreen (19 25 s1w)

Jag får heller inte något ljud på ljudkortet men det har jag inte så mycket uppgifter på just nu. Något onboard-kort.

Min dator är en AMD 3000+ med 512MB RAM och jag tycker faktiskt vid en första anblick att Ubunu va lite slött. Bör jag kanske testa Xubunu istället?!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: Skärmupplösnigen för låg.

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Har du använt verktyget i system - administration - Skärmar och grafik (där man kan ange vilken skärm och grafikkort man har)?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Bösen

Inlägg av Bösen »

jag har inget sådant verktyg i min administrations-meny! :(

...men helt plötsligt så har jag ljud :) jag har inte gjort något men när jag nu startade ubuntu och skulle logga in så va d ljud!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Mekaniserad Apelsin skrev:Har du använt verktyget i system - administration - Skärmar och grafik (där man kan ange vilken skärm och grafikkort man har)?
Det verktyget är dolt i menyerna i 8.04 (av någon outgrundlig anldning). Högerklicka på menyn uppe till vänster -> Redigera menyer -> Övriga i spalten till vänster -> bocka i Skärmar och grafik i spalten till höger, sen ligger det under Program -> Övriga
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Cadryc skrev:Det verktyget är dolt i menyerna i 8.04 (av någon outgrundlig anldning).
Tack, jag har rekommenderat det massor av gånger och ingen har sagt något :/
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Bösen

Inlägg av Bösen »

ja, då har jag fått med det i menyerna... men min skärm finns inte med. Finns det någon sökmotor för linux drivrutiner. Jag hittar inga på Belinea.com

EDIT: Jag använde en annan skärm från belinea och nu funkar det... så det är löst!!!! Tack för all hjälp!
Bösen

Re: Skärmupplösnigen för låg. [LÖST]

Inlägg av Bösen »

Nu é d såhär att skärmupplösningen funkar i själva operativsystemet... Men inloggningsskärmen är jäkligt knepig!! Rutan för användarnamnet är längs ner till höger. Ubuntu-loggan är i mitten men åt höger så hela texten Ubuntu kommer inte med. Vad tror ni om detta???
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"