konvertera video filer?

Användarvisningsbild
nisse2
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

konvertera video filer?

Inlägg av nisse2 »

Jag har försökt att konvertera en videofil *.mpg till en *.dv, programmet kino gör det (frågar först) när man öppnar filen, men jag skulle vilja göra det med terminalen, har försökt med följande:

Kod: Markera allt

ffmpeg -i inputfilen outputfilen
Men det funkar inte alls, hur ska jag göra istället?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: konvertera video filer?

Inlägg av Hund »

Jag har inget svar på din fråga. Däremot blir jag lite nyfiken varför man vill ha DA?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
nisse2
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: konvertera video filer?

Inlägg av nisse2 »

Ahh, jag fick ett svar :)

Ja, det är väl kanske lite onödiga saker jag håller på med, men i alla fall så här lägger det till .(din fråga)

1. Jag har en videokamera som gör *.MOD filer av filmerna som jag måste döpa om till *.mpg med en script. (modfiler syns inte i kdenlive)

2. Nästa problem är att kdenlive vilket jag använder ger inget ljud (någon codec saknas tror jag).

3. Men när jag öppnar med kino så vill den konvertera filmerna till *.dv, och när den gjort det så kan man använda kdenlive (kino vill jag hellst slippa) och man får ljud då, då kan jag redigera filmerna.

pga. av detta så skulle vilja göra en script för masskonvertering av filmerna till *.dv. (eller annan format som ger ljud)

ELLER (ännu bättre
)

Försöker hitta den saknade codec för att slippa konverteringen men jag måste massdöpa om filerna till *.mpg i alla fall. (*.MOD syns inte i kdenlive och inte i cinelerra för den delen heller)

Jaha, det blev lite mycket skrivet, men finns det något bättre sätt så får ni gärna hojta till hur jag ska bära mig åt i stället.
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"