Taggarna fungerar inte på vissa låtar
Taggarna fungerar inte på vissa låtar
Jag ändrade taggar på alla mina musiklåtar, men vissa låtar har trots allt kvar dom gamla taggarna. När jag sedan hämtar in mappen i Rythmbox så hamnar dom ju fel. Jag använde EasyTag för att sätta nya taggar. Jag ser att taggarna ser korretkta ut i EasyTag, men när jag kontrollerar taggarna i Filhanteraren så stämmer det inte med vad som står under filens egenskaper. Ändrar jag istället tagarna i Filhanteraren så finns inte förändringarna kvar när jag startar kollar nästa gång. Varför är det såhär? Det är bara vissa låtar som strular.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 20 gånger.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Taggarna fungerar inte på vissa låtar
Kan möjligtvis inte vara så att filerna som taggarna inte fungerar på är wma-filer?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Alltså, jag ser att filrättigheterna på två av filerna som strular är Läs och Skriv / Skrivskyddad / Skrivskyddad. Dessa två filer går inte att ändra taggar på utan taggarna går tillbaka till ursprungstaggen. Det som är skumt är att om jag ändrar rättigheterna så går även det tillbaka till att stå som jag skrev. Detta är skumt, varför kan jag inte ändra rättigheterna på filerna? Vad betyder egentligen tillåt körning som program som man kan klicka i längst ner i fliken för filrättigheter?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 15 gånger.
Nej, det låter skumt, tycker jag. Jag tror det är mp3. Filerna har filändelsen mp3 iaf. Det står även under filernas egenskaper att det är av typen mp3.ZX Spectrum skrev:Kan möjligtvis inte vara så att filerna som taggarna inte fungerar på är wma-filer?
Det här förstår jag inte. När jag ändrar en fil från Läs och Skriv / Skrivskyddad / Skrivskyddad till Läs och Skriv på alla tre så finns inte rättigheterna kvar nästa gång jag öppnar musik-katalogen och kontrollerar rättigheterna på filen. Inte konstigt att taggarna också återställs efter att jag ändrat dom, men vad i hela friden är det som händer? Det här händer på ett antal musikfiler oavsett om jag ändrar taggarna i Rythmbox eller EasyTag.
Nu verkar filrättigheterna vara kvar, än så länge iaf. Men när jag ändrar taggarna så tergår dom med en gång till dom gamla. En tanke slog mig... det kan hända att när jag laddade ner låtarna så gick nedladdningen bara till typ 99%, kan det vara problemet? Att jag saknar en liten, liten del av några få låtar som gör att det inte går att ändra taggarna? Jag testade att tanka ner ett album, där jag hade problem med många låtar och ser nu att nedladndingen stannar på 99%, vilket jag tror den gjorde även när jag laddade ner albumet förra gången.
... nu ser jag att rättigheterna på filerna åter har gått tillbaka till dom ursprungliga, vad är det här?
... nu ser jag att rättigheterna på filerna åter har gått tillbaka till dom ursprungliga, vad är det här?
Ok, jag sökte på Google och hittade en grej som verkar fungera. Det finns tydligen några taggar som man inte kommer åt så därför ska man döpa om filändelsen på filen som krånglar till .mpc och sedan ändra taggarna i EasyTag. Efteråt går man in i Filhanteraren och ändrar tillbaka filändelsen till .mp3. Då verkar taggen som man ändrade till i EasyTag bli kvar och musiken sorteras som den ska i Rythmbox. Om någon har en vettig förklaring till varför man måste göra såhär så posta gärna, alltid kul att veta.
Läs och Skriv / Skrivskyddad / Skrivskyddad = User / Group / Others
Då borde du ju ha både läs och skrivrättigheter på filerna? Du har inte glömt att ändra både id3 v1 och id3 v2-taggarna?
Då borde du ju ha både läs och skrivrättigheter på filerna? Du har inte glömt att ändra både id3 v1 och id3 v2-taggarna?
Hm, tja, alltså, i Filhanteraren ändrade jag rättigheterna till filerna, men jag lovar, det ändrades tillbaka automatiskt, hur gick det till??? Det tog ett tag, men sedan återgick rättigheterna på filerna, iaf om man ska tro vad som står i Filhanteraren. Hur som helst så lyckades jag efter massa trixande med rättigheterna få möjlighet att ändra filändelserna till .mpc och då gick det utmärkt att ändra taggarna i EasyTag. Sedan ändrade jag tillbaka filnamnen till .mp3. Allt fungerar perfekt.cupe skrev:Läs och Skriv / Skrivskyddad / Skrivskyddad = User / Group / Others
Angående det här med id3 v1 och id3 v2 så har jag ingen aning om vilka taggar som gäller i EasyTag. Jag körde med programmets standard inställningar. Någonstans på nätet så läste jag att det ev kunde vara APE-taggar som hindrade Rythmbox från att sortera filerna efter id3. Det var pga detta som man skulle ändra till .mpc, för då kunde EasyTag skriva över APE-taggarna automatiskt när man ändrade taggarna i programmet. Fråga mig inte om detaljer, men det var en förklaring som jag läste någonstans och metoden fungerade ju om inte annat. Tänkte bara om någon visste mer om varför man skulle ändra till .mpc. Sedan är jag ju nyfiken på varför rättigheterna till filerna spökade, för jag är helt säker på att jag ändrade rättigheterna på filerna som krånglade, men att dom efter någon minut eller två återgick till dom gamla rättisheterna.
Gör så här, plocka fram terminalen och kör:
Och posta din output här.
Kod: Markera allt
cd /mapp/där/filerna/ligger (helst inte en mapp med 30294 låtar, flytta hellre de 2,3 låtarna till en ny mapp)
ls -l
Jag vet inte vad det är som pågår nu, Terminalen säger att jag katalogen inte finns, men det gör den ju med all säkerhet. Jag har kollat att jag har rättigheterna att visa innehållet, men katalogen "finns inte" enligt Terminalen. Fast vad ska det tjäna till att kolla? Jag har ju redan lyckats ändra taggarna så dom gamla finns väl knappast kvar?cupe skrev:Gör så här, plocka fram terminalen och kör:Och posta din output här.Kod: Markera allt
cd /mapp/där/filerna/ligger (helst inte en mapp med 30294 låtar, flytta hellre de 2,3 låtarna till en ny mapp) ls -l
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
ubot skrev:Någonstans på nätet så läste jag att det ev kunde vara APE-taggar som hindrade Rythmbox från att sortera filerna efter id3. Det var pga detta som man skulle ändra till .mpc, för då kunde EasyTag skriva över APE-taggarna automatiskt när man ändrade taggarna i programmet.
Det skulle i så fall vara en underbar nyhet för flertalet av oss gamla foobar2000-användare. Tyvärr verkar ju du ha råkat illa i på vägen. :\
Du kan se vad för fil något "egentligen" är med kommandont file i terminalen. En jävligt bra låt som jag har
07. Anekdoten - In for a Ride.mp3: Audio file with ID3 version 24.0 tag, MP3 encoding
den tar tom och kollar vilka taggar som är på filen (fast jag tvivlar om den har "icke-standard"-taggar på listan av saker den letar efter). I det här fallet är det alltså id3v2 (egentligen 2.4 vilket kan skapa problem med asgamla mp3spelare som fortfarande tycker bättre om det mycket sämre gamla 2.3).
Kort sagt: Att linux (gnome) börjar övergå till att även stödja "bättre" taggar är jättebra.

More Mekaniserad at http://blippe.se.
Det skulle i så fall vara en underbar nyhet för flertalet av oss gamla foobar2000-användare. Tyvärr verkar ju du ha råkat illa i på vägen. :\
Det var här jag hittade informationen. Det fungerade ju utmärkt.Sometimes it seemed the SS makes up its own artist, album ... There is just something written in the tag that never appeares in any other programm like EasyTag or any other Tag-Software.
After quite a while I found out that the mp3-files sometimes have APE-Tags at the end of the file that say something completely different than the IDx-Tags. Since the SS analyses the APE-Tag first (if it exists) it ignores the IDx-Tag.
If you experience the same mysterious Tags just delete the APE-Tag at the end of the .mp3 file. First I did it manually with vi... Then tried to rename the file from .mp3 to .mpc, opened it with EasyTag (or any other APE-capable software) and removed the tags in there. Last but not least rename the files back to .mp3 and that's it.
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=29577
Jag märkte på en av filerna som strulade att om jag öppnar EasyTag för att ändra taggarna och filen heter mp3 så syns dom taggar jag vill ha på min mp3-fil, men det är inte det som Rythmbox sedan sorterar musikfilen på. Om jag döper om filen till att sluta på .mpc och kollat taggarna i EasyTag så ser jag helt plötsligt dom taggar som Rythmbox sorterade låten på. Alltså ändrar jag låtens tagg när den visas i EasyTag som .mpc fil, sedan ändrar jag i Filbläddraren tillbaka till .mp3. Då sorterar Rythmbox musiklåten som jag först skrev på mp3-filen i Rythmbox, men som tydligen inte gällde förrän jag gjorde samma tagg på filen som .mpc. Det skumma är ju att EasyTag visar mp3-filen med min nya tagg, men det är inte den som Rythmbox sorterar på, utan den tagg som först syns när man kollar på filen i EasyTag omdöpt till .mpc. Det ligger någon slags dold information om hur Rythmbox ska sortera vissa av låtarna och som inte syns i EasyTag om filerna är .mp3. Den dolda informationen syns bara om man döper om filen till .mpc. Detta gäller bara kanske högst 1% av alla musiklåtar. Oftast går det bra att i EasyTag ändra taggarna på mp3-filerna och sedan går Rythmbox på dom nya taggarna direkt.
Jag gissar att du har mellanslag i mapp-namnet? Ersätt det med \ubot skrev:Jag vet inte vad det är som pågår nu, Terminalen säger att jag katalogen inte finns, men det gör den ju med all säkerhet. Jag har kollat att jag har rättigheterna att visa innehållet, men katalogen "finns inte" enligt Terminalen. Fast vad ska det tjäna till att kolla? Jag har ju redan lyckats ändra taggarna så dom gamla finns väl knappast kvar?cupe skrev:Gör så här, plocka fram terminalen och kör:Och posta din output här.Kod: Markera allt
cd /mapp/där/filerna/ligger (helst inte en mapp med 30294 låtar, flytta hellre de 2,3 låtarna till en ny mapp) ls -l
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Precis, att easytag och rhythmbox ser olika mängder av taggar, beror på att easytag inte har "stöd" för att titta efter ape-taggar på mp3-filer. Den antar bara att mp3filer ska ha id3taggar, hittar den inga sådana så låtsas den om att det inte finns några taggar alls. Så när du ändrar i easytag så ändrar den bara id3-taggarna.
Tyvärr så tar de andra programmen och ser att du har en ape-tag, och har du en apetag så fortsätter de inte att leta efter id3-taggar, för varför skulle du ha sådana, du använder ju redan att "bättre" tagformat, och den enda anledningen till att det skulle finnas ape-taggar är för att du vet om det och laggt dit dem själv (det är antagligen tankegången). Det här var ett problem i foobar2000 oxå, när användare hade båda taggarna och foobar struntade totalt i om det fanns id3-taggar oxå, eftersom den enda anledningen till det var för att du laddat ner musikfilen olagligt från någon annan (inte min tankegång). Numera så innehåller foobar möjligheten att välja vilka taggar som ska finnas på filerna, och hittar den "felaktiga" så fixar den dem till något mer passande. T.ex. så är id3v1 (för äldra bärbara mp3spelare, dvs de ska funka överallt) och ape den den säkert vanligaste kombinationen.
Det hela är alltså fel på taggningsverktyget, gör en buggrapport ("don't read my ape-tags on mp3, have to rename the files and fool easytag it's mpc to remove the tags")? Alternativt byt taggningsverktyg (jag rekommenderar picard i reposarna, vänligen kom tänk på att det kommer vara en aning annorlunda mot vad man är van vid, fast det går att högerklicka på låtarna och faktiskt få fram all taggad info).
Tyvärr så tar de andra programmen och ser att du har en ape-tag, och har du en apetag så fortsätter de inte att leta efter id3-taggar, för varför skulle du ha sådana, du använder ju redan att "bättre" tagformat, och den enda anledningen till att det skulle finnas ape-taggar är för att du vet om det och laggt dit dem själv (det är antagligen tankegången). Det här var ett problem i foobar2000 oxå, när användare hade båda taggarna och foobar struntade totalt i om det fanns id3-taggar oxå, eftersom den enda anledningen till det var för att du laddat ner musikfilen olagligt från någon annan (inte min tankegång). Numera så innehåller foobar möjligheten att välja vilka taggar som ska finnas på filerna, och hittar den "felaktiga" så fixar den dem till något mer passande. T.ex. så är id3v1 (för äldra bärbara mp3spelare, dvs de ska funka överallt) och ape den den säkert vanligaste kombinationen.
Det hela är alltså fel på taggningsverktyget, gör en buggrapport ("don't read my ape-tags on mp3, have to rename the files and fool easytag it's mpc to remove the tags")? Alternativt byt taggningsverktyg (jag rekommenderar picard i reposarna, vänligen kom tänk på att det kommer vara en aning annorlunda mot vad man är van vid, fast det går att högerklicka på låtarna och faktiskt få fram all taggad info).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Jag kan meddela sällskapet att det var ett rejält jobb att tagga om all musik även om EasyTag var bra mycket smidigare än att göra det manuellt fil för fil. Saken är den att dom enda vettiga spelarna vad jag vet som gör att man kan sortera musiken utifrån Filsystemet är Quod Libet och mpd + Sonata. Quod Libet var helt ok, men drogs med ett enormt problem - med jämna mellanrum kom inga låtar upp när man klickade på en mapp i Filsystemsstrukturen. Det var som om Quod Libet "tappade" kontakten med låtarna lite då och då. MPD + Sonata fungerade finfint på min dator, men hittade inte låtarna på min brors dator, trots en himla massa trixande med filrättigheter till musik-katalogen mm. Lite skumt att en och samma guide ger olika resultat på min och min brors dator när det gäller Sonata. Iaf efter många timmars taggande så går ju Rythmbox alldeles utmärkt att använda som musikspelare. Nu har jag alla album och artister fint sorterade, men det hade varit smidigare om min tidigare helt osorterade musik gick att lista som i filsystemet även i en mediaspelare. Alla jag testade hade någon nackdel, att det var omständigt att ersätta en tidigare spellista med en ny utan att man först manuellt fick rensa gärna listan osv. Jag vill ha en mediespelare som gör att man ser album, artister och låtar i en enda vy och att ett klick (dubbelklick) ska byta album/artist och starta den nya musiken. Detta gör Rythmbox utmärkt, men bara om musiken är vettigt taggad, annars hamnar all musik huller om buller i en enda röra. Det hade varit smidigt om Rythmbox sorterat musiken som nu fast även med filsystemets struktur som modell för hur musiken visas.
Senast redigerad av 3 ubot, redigerad totalt 15 gång.
Det gissar du helt rätt på, jag anade att det hade med det att göra, kändes skumt att skriva ut mellanslag i Terminalen på det viset som jag gjorde. Jag testade faktiskt med underscore istället för mellanslag, men det hjälpte förstås inte. Fast vad ska jag få ut av att köra ls -l, visas taggarna då eller får jag bara filrättigheterna?cupe skrev:Jag gissar att du har mellanslag i mapp-namnet? Ersätt det med \ubot skrev:Jag vet inte vad det är som pågår nu, Terminalen säger att jag katalogen inte finns, men det gör den ju med all säkerhet. Jag har kollat att jag har rättigheterna att visa innehållet, men katalogen "finns inte" enligt Terminalen. Fast vad ska det tjäna till att kolla? Jag har ju redan lyckats ändra taggarna så dom gamla finns väl knappast kvar?cupe skrev:Gör så här, plocka fram terminalen och kör:Och posta din output här.Kod: Markera allt
Tips: Om mappen ligger i /mnt/Music/Ace of Base - Greatest Hits kan du precis som vanligt använda tab completion; Testa att skriv /mnt/Music/Ace + TAB osv..ubot skrev:Det gissar du helt rätt på, jag anade att det hade med det att göra, kändes skumt att skriva ut mellanslag i Terminalen på det viset som jag gjorde. Jag testade faktiskt med underscore istället för mellanslag, men det hjälpte förstås inte. Då gör jag ett nytt försök då...cupe skrev:Jag gissar att du har mellanslag i mapp-namnet? Ersätt det med \ubot skrev:Jag vet inte vad det är som pågår nu, Terminalen säger att jag katalogen inte finns, men det gör den ju med all säkerhet. Jag har kollat att jag har rättigheterna att visa innehållet, men katalogen "finns inte" enligt Terminalen. Fast vad ska det tjäna till att kolla? Jag har ju redan lyckats ändra taggarna så dom gamla finns väl knappast kvar?cupe skrev:Gör så här, plocka fram terminalen och kör:Och posta din output här.Kod: Markera allt
Varför skulle ID3 bara finnas på piratkopierad musik?Det här var ett problem i foobar2000 oxå, när användare hade båda taggarna och foobar struntade totalt i om det fanns id3-taggar oxå, eftersom den enda anledningen till det var för att du laddat ner musikfilen olagligt från någon annan (inte min tankegång).