E- legitimation

Leadro

E- legitimation

Inlägg av Leadro »

Hej

Försöker få igång SEB/ Telias e- legitimation men har fastnat en bit in på vägen.

Här är guiden från Telia:

Nu ska programvara installeras som sedan ska användas för att du ska kunna erhålla Telia e-legitimation.

Programvara för Linux måste laddas ner och installeras för hand.

1. Ladda ner programvaran Net iD för 32-bitars Ubuntu eller 64-bitars Ubuntu.
2. Packa upp programvaran med kommandot "tar -xvf iidsetup32.tar.gz" för att 32-bitars versionen respektive "tar -xvf iidsetup32.tar.gz" för 64-bitars versionen.
3. En mapp som heter iidsetup skapas. Kör kommandot "sudo ./install" i mappen.
4. Klicka på nästa. Du får upp en ruta om du vill installera en säkerhetsmodul. Klicka Ok.
5. Starta om Firefox och starta den här guiden igen.

Klicka på Nästa för att fortsätta.

Har Gusty Gibbon och antar att jag skall ladda ner 64- bitars Ubuntu (har jag fel redan här?).
När jag sedan skriver in "tar -xvf iidsetup32.tar.gz" får jag fram följande:
~$ tar -xvf iidsetup32.tar.gz
tar: iidsetup32.tar.gz: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
.
Har den nerladdade filen i hemmamappen.

Kan iallafall packa upp filen grafiskt till en mapp som heter iidsetup. Detta alltså bara genom att klicka packa upp i den nerladdade filen och ej använda ovanstående kommando.
I den mappen finner jag en install- fil och när jag klickar på den händer inget.

Hade varit väldigt snällt om någon kunde guida mig hur jag skall forsätta. Gärna med kommandon i terminalen då jag ännu inte känner att jag behärska denna särskillt bra.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: E- legitimation

Inlägg av KiviE »

1. Ladda ner programvaran Net iD för 32-bitars Ubuntu eller 64-bitars Ubuntu.
Kör du 64bitars versionen eller 32bitars versionen av ubuntu? kolla genom att skriva i en terminal uname -m. Om det står x86_64 så har du 64bitars versionen. Står det i686 eller i386 har du 32bitar versionen.
2. Packa upp programvaran med kommandot "tar -xvf iidsetup32.tar.gz" för att 32-bitars versionen respektive "tar -xvf iidsetup32.tar.gz" för 64-bitars versionen.
För att göra det här gå in i en terminal och skriv cd Skrivbord om filen ligger på skrivbordet tex. Annars kan du ju alltid söka efter filen genom att skriva find ~/ -iname iidsetup32.tar.gz. Då får du fram sökvägen till filen och kan då använda cd för att komma till den mappen.

Notera att det står fel i guiden (antar jag). 64 bitar versionen heter nog iidsetup64.tar.gz
3. En mapp som heter iidsetup skapas. Kör kommandot "sudo ./install" i mappen.
Skriv cd iidsetup och efter det skriver du vad som står sudo ./install
4. Klicka på nästa. Du får upp en ruta om du vill installera en säkerhetsmodul. Klicka Ok.
5. Starta om Firefox och starta den här guiden igen.

Klicka på Nästa för att fortsätta.
Kort förklaring av kommandona:
Kommandot cd används för att gå till katalogen man vill gå till.
uname används för att skriva ut system information.
find för att hitta filer.
sudo för att få root behörighet.

Hoppas du nu kan installera programvaran :) Lycka till!
Leadro

Inlägg av Leadro »

Tack så jättemycket! Verkligen guld värt.
StefanB

Inlägg av StefanB »

KiviE skrev:
Mycket pedagogisk instruktion.
Jag använder själv inte e-legitimationen men det här var verkligen en bra instruktion. :)
jmontelius

Inlägg av jmontelius »

Har ngn lyckat få det att snurra?

Jag kom så lång att jag kunde ladda ner, installera och registrear pluginen i firefox men när går in på nytt får jag samma meny "ladda ner och intsllera...", om jag gör det så får jag en promt från firefox att modulen redan finns installerad men jag kommer inte vidare???

Johan
stenmarck
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av stenmarck »

Har precis samma senario som Johan (jmontelius)!
Man kommer liksom inte vidare, Telias Webbaserade Guide vill installera modulen, men firefox tycker att den redan är installerad.

Kör 8.04 Desktop (fullt patchad), Är det ingen som har fått igång det på Hardy??

/jonas
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Problement är att skriptet installerar pluginet i fel katalog. Om du går in på about:plugins i firefox så hittar du inte Net Id där va?

Lösningen är att skriva om installationsskriptet.
1. Ta redan på viken katalog som är rätt katalog för firefox plugins. För mig är det /usr/lib/firefox-addons/plugins som gäller (så jag använder det nedan, du bör använda det som gäller för dig).
2. Öppna filen "install" (som finns i mappen iidsetup)i valfri textredigerare.
3. Lägg till raden

Kod: Markera allt

PLUGINS_DIR4="/usr/lib/firefox-addons/plugins" 
i första else-satsen (strax under där det står PLUGINS_DIR3="/usr/lib/firefox/plugins")
4. Lägg till:

if [ -d $PLUGINS_DIR4 ]; then
    echo "Install plugin 4 ..."
    cp -f libiidplg.$LIBEXT.$VERSION $PLUGINS_DIR4/npiidplg.$LIBEXT
    cp -f npiidplg.xpt $PLUGINS_DIR4/npiidplg.xpt
    echo "Install plugin 4 ... done"
fi
längst ned under rubriken "# Install plugin" precis ovanför rubriken # Create pkcs11 install page

5. Testa igen, nu borde det funka.

Obs! Jag har själv inte BankID från telia, så jag vet bara hur man installerar själva plugin-et, resten får du lösa själv ;)

/Micke
Tommen
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Tommen »

Japp det funkade perfekt för mig..
Tack ska du ha Micke!
jmontelius

Inlägg av jmontelius »

Super!

Det verkar som om de har ändrat plugin path från FF2 till FF3 och det är därför scriptet inte provar rätt directory. Jag skapade symboliska länkar.

sudo ln -s /usr/lib/firefox/plugins/* /usr/lib/firefox-addons/plugins
Det är nog inte sista gången man får göra det här.

BTW: jag var uppe och snackade med BankID i förra veckan och de säger att de har en linux-port i pipeline. Så under hösten kanske det dyker upp en nativklient för att skapa nya nycklar.

J
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

jmontelius skrev: jag var uppe och snackade med BankID i förra veckan och de säger att de har en linux-port i pipeline. Så under hösten kanske det dyker upp en nativklient för att skapa nya nycklar.
Det verkar så, jag har haft mejlkontakt med Finansiell ID-Teknik BID AB som vidareutvecklar och förvaltar infrastrukturen bakom BankID med anledning av min artikel på Wikinews. De utlovar en klient till senhösten men sedan är det upp till de enskilda bankerna att lansera, så det är inte säkert att lösningen dyker upp hos kunderna så snart. Läs mer på:

http://sv.wikinews.org/wiki/BankID_f%C3 ... %C3%B6sten

/Micke
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

För de som inte orkar fixa med filerna så kan man ju använda Firefox2 för E-legitimations-ärenden. Startas med kommandot firefox-2. SEB/Telia-Installatören funkar ju med FF2 ;)
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Niklas Bolmdahl skrev:För de som inte orkar fixa med filerna så kan man ju använda Firefox2 för E-legitimations-ärenden. Startas med kommandot firefox-2. SEB/Telia-Installatören funkar ju med FF2 ;)
Eller så skulle nån höra av sig till SEB och skicka hacket "upstream", så behöver inte alla komma hit för att få sitt e-leg att funka ;D.

/Micke
gnorph
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gnorph »

Fungerar utmärkt med ubuntu 8.04 och firefox 3.0.4. Sökvägen till plugins är för mig usr/lib/firefox-3.0.4/plugins
Thanx!
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Svento »

Jag får det bara inte att fungera.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"