Drivrutiner för nätverksprintning

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
roby

Drivrutiner för nätverksprintning

Inlägg av roby »

Jag har en skrivare Canon BJC-4400, parallell med centronicssnitt. För att kunna använda den på ett snyggt
sätt från 3 pc:n så har jag kompletterat skrivaren med en nätverksserver i form av en liten låda som man
ansluter till skrivarens centronicsport och till hemmanätet med rj45-kabel. De tre pc:na hänger på samma nät.
En pc är en laptop med Windows Vista som är orsaken till att jag försökte med denna lösning. På den fungerar
det som det ska. De två övriga kör Ubuntu 6.10 resp 8.04. Jag får inte nätverksprintningen att fungera under Ubuntu.
I 8.04 har jag definierat printern som nätverksskrivare med kö: /printers/canon-bjc4400 och
url: ipp://192.168.123.4:631/printers/canon-bjc-4400.
När jag sänder en testsida ser jag lysdioderna i routern och nätverksservern blinka men ingenting kommer ur skrivaren.
Om jag kör troubleshooting-programmet (under CUPS) får jag följande besked:
Printer's state message Connecting to 192.168.124.4 on port 631
Printer's state reason Connecting to device
Därefter fryser CUPS - fönstret blir grått - och måste startas på nytt.
Det finns 3 drivrutiner för denna skrivare: Canon BJC-4400 + Gutenprint v 5.0.2 simplified
Canon BJC-4400 + Gutenprint v 5.0.2 [en]
Canon BJC-4400 Foomatic/bjc600
Jag har provat samtliga utan framgång. Vet någon om dessa drivrutiner har problem med IPP-printning?
Samtliga fungerar fint vid direkt anslutning från datorns parallellport
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Drivrutiner för nätverksprintning

Inlägg av ipix »

Det ska inte vara så att du ska nvända socket:// ?
tor att du får det om du väljer Appsocket/HP Jet Direct när du installerar skrivaren

Min pixma IP4000R ligger på "socket://192.168.2.99:9100"
det är visserligen en nätverksskrivare med inbyggt kort, men det kan vara värt ett test
roby

Inlägg av roby »

Tack ipix för tipset! Jag har provat men det hjälpte inte. F.ö. har jag en teori angående drivrutiners lämplighet för
Internet Printing Protocol (IPP). Jag trot att IPP är en affär helt mellan CUPS på pc:n och printservern varvid IPP
endast fungerar som bärare av signalerna från drivrutinen och själva printern d.v.s. om drivrutinen fungerar vid
direkt överföring exempelvis mellan parallellport och centronicskontakten på printern så ska den också fungera
vid nätverksprintning med IPP. Detta förutsätter då att printern är korrekt definierad i CUPS och det är där jag
har problemet. Rätta mig gärna om jag har fel!
ipix

Inlägg av ipix »

För den delen, vilken modell är det på printservern? Och hur är den installerad i windows maskinerna?
roby

Inlägg av roby »

Hej igen ipix!
Printservern är av märket LevelOne modell FPS-9021 (säljs bl.a. av Kjell&Co). Den är utformad som en liten låda
- storlek som en tändsticksask och ansluts direkt på skrivarens centronicskontakt. Den ansluts till det interna nätet
via en vanlig ethernetkabel med RJ45-kontakt till nätets router. I Windows Vista syns den i nätverksfönstret som "192.168.123.4 Standard-TCP/IP-port Canon Bubble-Jet BJC-4400".
ipix

Inlägg av ipix »

Jag hittade en manual till den, det står lite om unix så den kan kanske va till hjälp

http://download.level1.com/level1/manua ... 022_UM.pdf

sen så tror jag att du ska använda "socket://192.168.123.4:9100"
roby

Inlägg av roby »

Den manualen följde med i kartongen som innehöll servern och är väldigt kortfattad när det gäller Linux och
innehåller dessutom ett fel när det gäller IPP-printning som enligt manualen inte stöds av Linux och MacOS.
Jag provade med att lägga upp en printer 'AppSocket/HP JetDirect' i st.f. IPP printingprotocol och med
device URI socket://192.168.123.4:9100. Med denna konfig började skrivaren med testsidan, hackade sig
fram några rader utan att skriva något och la sedan av. CUPS rapporterade 'Printer is now on-line'.
När jag försökte köra IPP versionen hände ingenting men CUPS rapporterade 'Connected tp 192.168.123.4'.
Möjligen ett litet steg närmare en lösning.
ipix

Inlägg av ipix »

det verkar som om det är något problem med dubberiktad komunikation, har haft liknande problem med någon windowsdator hos en kund med d-link printserver. kan kanske vara någon brandväggs regel som blockerar
roby

Inlägg av roby »

Jag har nu lusläst printserverns manual en gång till och tolkar nu dess ganska knackiga engelska till att betyda:
"printserverns IPP stöder inte (snackar inte med) IPP i bl.a. UNIX och MAC-OS." Däremot kör den applikationen
LPD som tydligen är det som gäller gentemot UNIX. Jag har därför laddat net LPD (lpng) och lagt upp kataloger
i /var/spool/lpd och nu återstår uppdatering av filen /etc/printcap som enligt manualen ska finnas i BSD-unix men
som inte finns i Ubuntu. Finns en motsvarande fil i Ubuntu som läses av CUPS? Var ligger felmeddelanden från
CUPS? Jag har läst /var/spool/.. utan att finna något som förklarar varför jag inte får något skrivet från printern.
roby

Inlägg av roby »

Problemet löst! - åtminstone i 6.06 (Dapper). Det var CUPS som var problemet. När jag försökte
skapa en korrekt url: lpd://192.168.123.4/lpt1 så envisades CUPS med att generera något i stil med
lpd://192.168.123.4//192.168.123.4//lpt1 i den fil som CUPS läser in vid start nämligen /etc/cups/printers.conf
Lösningen var att starta en terminal, sudo edit /etc/cups/printers.conf och fixa till url-raden. Efter återstart
av CUPS (/etc/init.d/cupsys restart) så gick det som tåget. Återstår att göra samma sak i 8.04 men där
har hårdvaran gett upp.
ipix

Inlägg av ipix »

Gött att det löste sig :)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"