Jag är nu rätt förtvivlad för tillfället. Jag installerade Ubuntu 7.10 i december i fjol.
Det enda problemet jag hade i början var att jag den inte kände igen min bildläsare
så där utan vidare. Jag hittade emellertid en lösning på det.
Härom veckan så började 7.10 bete sig konstigt, och jag började se mig om efter alternativ.
Jag beslöt mig för att prova på Open SuSE 11, som just hade publicerats. Den verkade
lovande, och jag tänkte redan, att här har jag vad jag behöver. Ända tills den fick
min dosemu att försvinna utan någon förklaring. Så jag provade på att installera om
hela datorn, och körde fast då jag skulle installera en skrivare. Rätt skrivare hittades,
men vägrade att skriva ut något.
OK, tänkte jag. Jag skall prova Ubuntu på nytt. Eftersom alla mina CD för 8.04. visat
sig opålitliga, så installerade jag först Ubuntu 7.10 och körde alla uppgraderingar
till den. Det tog ungefär 4 timmar att ladda ner alla uppgraderingar och installera dem.
Efter det gav jag mig på att installera 8.04 ovanpå, som en uppgradering. Det tog
drygt 7 timmar det. Min bildläsare hittades automatiskt. Skrivaren likaså. Inga felmeddelanden!
Installerade sedan dosemu med pakethanteraren, och då var det stopp. Installationen
gav inga felmeddelanden, men dosemu vägrar att starta. Och någonting har gått snett
med installationen av dosemu, men jag vet inte vad. Hur vet jag det? Jo,
det som skall finnas under /home/<user name>/.dosemu ser inte likadant ut som det
såg ut under 7.10, då det fungerade.
Hur få en fungerande dosemu installerad??????
Obelix