Starta webserver och ftpserver. Hjälp skulle uppskattas.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Starta webserver och ftpserver. Hjälp skulle uppskattas.

Inlägg av Forcevision »

Hejsan !

Jo jag har ett litet dator företag som jag vill ha en server till nu där jag kan ha ftpserver och använda som test webserver. Hur går jag då tillväga ?

Skall jag köra ubuntu 8.04 som desktop eller som sevrer mode om man säger så?

Sedan skulle det vara bra med olika konton som man loggade in på för att komma åt tex web katalogerna via en inlogging på ftp och en inloggning till ftp servern.

Vad tror ni om detta och hur går jag tillväga.

Väldigt tacksam för hjälp med detta.

Mvh Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Starta webserver och ftpserver. Hjälp skulle uppskattas.

Inlägg av TicToc »

Hej, om du inte läst detta redan så gör det, det kan vara bra.
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar

Det enklaste kan vara att installera serverprogram på desktopversionen.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Okej tackar skall kolla igenom detta.

Server som desktop kör dom flesta så idag som har större servrar i desktop eller i server mode?

Skulle gärna vilja lära mig lite om hur linux fungerar. Så därför tänkte jag köra i server mode man kanske inte behövs idag att lära sig terminal så bra ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Det är nog en smaksak hur man vill göra, ta det från början så blir det bra.
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

En annan liten fråga nu när jag skall ha både webserver och ftp server på samma server skall jag mounta ihop alla hårddiskarna så det blir en disk allt eller är det bättre att ha hårdiskarna för sig ?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Forcevision skrev:En annan liten fråga nu när jag skall ha både webserver och ftp server på samma server skall jag mounta ihop alla hårddiskarna så det blir en disk allt eller är det bättre att ha hårdiskarna för sig ?
Är frågan om du ska köra lvm? Eller menar du om du ska köra raid? Det beror väl på hur viktiga sakerna du har är, jag tycker till exempel att mina semesterbilder är det viktigaste jag har, så dem har jag en backup på, men inte raid. :D På jobbet tycker de att deras databaser är lika viktiga, så de kör raid, så att datat är kvar om en hårddisk failar (utöver alla de där backupsen vi kör).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Jagtänkte om man kör ihop alla hårddiskarna så när man kollar i datorn i ubuntu ser man en stor hårddisk bara eller om man skall ha hårddiskarna var och en försig ?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Om man är van vid Windows så innebär en ny hårddisk att man får en ny enhet med en ny bokstav. Men så är inte fallet i Linux. I en filhanterare ser du ingen skillnad mellan diskarna, för de är alla monterade i samma trädstruktur som alltid finns där. Det som gör skillnad är vilken monteringspunkt du anger att en viss hårddisk ska ha vid installationen. Kör du en standardinstallation på 1 hårddisk, brukar man få två partitioner med växlingsfilen på en och hela filsystemet på den andra. Har du två hårddiskar kan du välja att lägga /home, alltså användarnas hemkataloger, på en egen hårddisk medan växlingsfilen och övriga filsystemet hamnar på den andra. I det andra exemplet ser du ändå igen skillnad i en filbläddrare.

Om du kör en webbserver hamnar filerna i mappen /var/www. Du skulle vid installationen kunna lägga den mappen på en egen hårddisk. En FTP-server som vsftpd lägger sin mapp i /home/ftp och även den kan man lägga på en egen disk, om man vill.

Låt säga att du har två diskar.
Disk 1. Två partitioner med Systemet och växlingsfilen.
Disk 2. Webb- och FTP-servrar med två partitioner: /var/www och /home/ftp.

När du sedan ska lägga till filer i servrarna så hittar du /var/www och /home/ftp som vid en standard installation på respektive plats.
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Man när jag kört ubuntu har jag fått fram när jag hade 5 hårddiskar varje hårddisk för dig i buntu när man gick in i datorn. Ialla fall Är väll smartast att lägga in en hårddisk för webservern och en för ftpservern eller? Grejen är att jag tänkte köra mirror raid på hårddiskarna då måste man ju veta vilken hårddisk som är vilken. Även nu skall jag köra 5st hårddiskar på servern så jag funderar på hur jag skall lägga upp det? Vid ny installation av ubuntu 8.04 skall jag börja med att installera ubuntu men bara ha en hårddisk i eller skall jag köra med alla i direkt ?
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

Jag vet inte riktigt, men jag uppfattade det nästan som att trådskaparen snarare funderade på att använda mount --bind? Eller vad tror ni andra?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Vet inte, cupe. Upplägget verkar vara så här:
* 5 hårddiskar
* Använda någon form av Raid där man speglar innehållet.
* Funktion: webb- och ftp-server ev på varsin hårddisk.

Tankar
1. Det är krångligt att lägga till nya hårddiskar (iaf om man inte kör LVM), så det säkraste verkar vara att köra med alla 5 från start.
2. Forcevision bör nog använda den alternativa CDn för att få möjlighet till Raid och ev LVM.
3. För Raid 5 (tror jag det är) behöver man 3 hårddiskar eller fler, så vad ger 5?
4. Det är konstigt att Forcevision kan se enskilda hårddiskar. Allt monteras ju och läggs in den struktur av kataloger som finns. Annars syns inte disken.
5. Att ha servrarna på varsin hårddisk kan väl vara OK. Problemet är då att ge rätt monteringspunkt till dom, t ex /var/www och /home/ftp eller om man lägger dom i /srv.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

maths57 skrev:Vet inte, cupe. Upplägget verkar vara så här:
* 5 hårddiskar
* Använda någon form av Raid där man speglar innehållet.
* Funktion: webb- och ftp-server ev på varsin hårddisk.

Tankar
1. Det är krångligt att lägga till nya hårddiskar (iaf om man inte kör LVM), så det säkraste verkar vara att köra med alla 5 från start.
2. Forcevision bör nog använda den alternativa CDn för att få möjlighet till Raid och ev LVM.
3. För Raid 5 (tror jag det är) behöver man 3 hårddiskar eller fler, så vad ger 5?
4. Det är konstigt att Forcevision kan se enskilda hårddiskar. Allt monteras ju och läggs in den struktur av kataloger som finns. Annars syns inte disken.
5. Att ha servrarna på varsin hårddisk kan väl vara OK. Problemet är då att ge rätt monteringspunkt till dom, t ex /var/www och /home/ftp eller om man lägger dom i /srv.
Mjo.
Man när jag kört ubuntu har jag fått fram när jag hade 5 hårddiskar varje hårddisk för dig i buntu när man gick in i datorn
Kanske att han syftar på vad som syns som olika enheter på skrivbordet / i "platser"-menyn i Gnome? Allting syns ju för övrigt som olika enheter i /mnt/.
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Läst här nu vad ni skriver förstår inte allt vad ni skriver men om jag fattar er rätt är det enklast att alla hårddiskar är mountade till en hårddisk eller?

Alltså man ser allt utrymme på en enhet eller vad man skall säga är det lättast ?

Just nu skall jag inte köra raid men jag tänkte framöver att börja köra raid spegling raid alltså.

Så har jag valt att köra vsftpd och apache2 sedan bör man väll köra ssh när man kör ftp eller ?
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

Forcevision skrev:Läst här nu vad ni skriver förstår inte allt vad ni skriver men om jag fattar er rätt är det enklast att alla hårddiskar är mountade till en hårddisk eller?

Alltså man ser allt utrymme på en enhet eller vad man skall säga är det lättast ?

Just nu skall jag inte köra raid men jag tänkte framöver att börja köra raid spegling raid alltså.

Så har jag valt att köra vsftpd och apache2 sedan bör man väll köra ssh när man kör ftp eller ?
Du kan använda mount --bind för att "mounta ihop" alla diskar (vet inte hur man förklarar på svenska..), så att allting ser ut som en enda stor disk.
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Ja men är det det bästa alternativet när jag skall ha web och ftp server på samma server eller är det då bättre att skillja dom åt ?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag tycker det är bättre med separata. Det blir enklare att hålla isär och hålla ordning på allting. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Hund skrev:Jag tycker det är bättre med separata. Det blir enklare att hålla isär och hålla ordning på allting. :)
Så kände jag med men kanske lättare att fixa det med serverarna om det är allt i ett ?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Forcevision skrev:Läst här nu vad ni skriver förstår inte allt vad ni skriver men om jag fattar er rätt är det enklast att alla hårddiskar är mountade till en hårddisk eller?
Nja. Låt oss säga så här. Du har tre fysiska hårddiskar, alltså hårdvaran. Dessa tre hårddiskar kommer att för datorn heta något som sda, sdb och sdc, beroende på vilken typ av hårddiskar du har. Du startar installationen och kommer fram till den del där hårddiskarna ska partitioneras, alltså delas in i lämpliga delar och ges något filsystem. Nu väljer man först sda. Där lägger vi själva roten till systemet. Det brukar anges med ett /-tecken. På samma hårddisk lägger man också växlingsfilen. Du har nu två delar på den första hårddisken: sda1 och sda2. Sda1 har monteringspunkten / och filsystemet ext3.

Nu går vi till de andra två hårddiskarna. På sdb ska vill lägga webbservern. I Ubuntu kommer den mappen webbservern Apache använder att ligga i /var/www. Vi bryter ut den mappen från rotsystemet och lägger den på sdb. Den får då monteringspunkten /var/www och filsystemet ext3. Men den hårddisken är bara en del, sdb1.

Med ftp-servern gör vi likadant. Men vi lägger den på hårddisken sdc. Vi bryter ut /home/ftp, där vsftpd brukar lägga sin hemkatalog, och gör den till en monteringspunkt /home/ftp.

Nu kommer det intressanta. När installationen är klar kommer du inte att se de olika hårddiskarna. Däremot om du bläddra i filsystemet kommer du att hitta mapparna där de så att säga ska ligga, d v s i /var/www och /home/ftp. För att se själva hårddiskarna, måste du t ex öppna ett terminalfönster och skriva df.
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Okej jag tror jag är med dig.

Vad jag nu har gjort är att installerat ubuntu på en raptor disk sata disk alltså. Under installationen hade jag bara raptordisken i. Och nu har jag även installerat apache2 och vsftpd. Men jag har fortfarande inte kopplat i dom andra hårddiskarna. Det är så här att på dom andra hårddiskarna ligger information som jag gärna skulle vilja ha kvar men dom är formaterade med ntfs men det är väll inga problem eller?

Man skall väll helst ha ext3 på sina diskar när man kör linux eller ?
Isådanna fall tänkte jag flytta informationen till en annan disk sedan formatera disken till ext3 och sedan flytta tillbaka informationen tillbaka till disken det funegrar väll ?

Sedan detta då men ftp servern jag skulle vilja ha två olika konton en där jag har bilder filmer ja olika word dok m.m och ett annat konto där jag lägger upp hemsidan till min webserver. Hur löser jag detta ?
Med hårddiskarna så tänkte jag ta en av hårddiskarna till webservern som är på 250gb och resterande hårddiskar till ftp servern.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Kanske inte något större problem med NTFS, men den har inte samma strikta sätt att se på rättigheter och ägande som Linux. Men visst kan du flytta filerna och sedan formatera om.

I webbservern lägger man först och främst filerna i /var/www. Det går att ändra på, dock. För att kunna lägga filer i /var/www måste du vara root, vilket gör det komplicerat att föra över filer.

När det gäller FTP-servern undrar jag om den ska vara anonym eller om du vill att andra ska kunna se dina filer?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"