Varför så många Ubuntu???
Varför så många Ubuntu???
Sedan jag installerade Ubuntu 8.04 Hardy Heron så har jag också installerat ett otal antal uppdateringar. Och ibland så läggs det efter uppdateringarna till ytterligare en "version" (hittar inget bättre ord) av Ubuntu i uppstarten. Jag kan nu välja på att starta följande:
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-generic
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-generic (recovery mode)
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-17-generic
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-17-generic (recovery mode)
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-16-generic
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-16-generic (recovery mode)
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-14-generic
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-14-generic (recovery mode)
memtest86+
Eftersom jag också kör Vista på samma burk - och har Vista förinställt att starta automatiskt - så flyttas det hela tiden och hamnar jämt på "memtest86+"... Varför blir det så ofta en ny Ubuntu-version" att välja på?
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-generic
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-generic (recovery mode)
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-17-generic
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-17-generic (recovery mode)
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-16-generic
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-16-generic (recovery mode)
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-14-generic
Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-14-generic (recovery mode)
memtest86+
Eftersom jag också kör Vista på samma burk - och har Vista förinställt att starta automatiskt - så flyttas det hela tiden och hamnar jämt på "memtest86+"... Varför blir det så ofta en ny Ubuntu-version" att välja på?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Re: Varför så många Ubuntu???
Det är när kerneluppdateringar kommer som det tillkommer en ny rad där. Kerneldateringar är de enda paket som inte tas bort när man uppdaterar, av den anledningen att om det blir fel vid kerneldateringen så kommer inte datorn att kunna starta och man kan inte byta kernel under drift, dvs man måste starta om för att kunna ta bort den gamla. Man kan ta bort de gamla på en gång när man sett att en kerneluppdatering inte blev felaktig.Simson skrev:Eftersom jag också kör Vista på samma burk - och har Vista förinställt att starta automatiskt - så flyttas det hela tiden och hamnar jämt på "memtest86+"... Varför blir det så ofta en ny Ubuntu-version" att välja på?
Om du startar synaptic och längst ner till vänster väljer "status" och därefter väljer "lokalt eller föråldrat" så kommer det fram en del gamla kernels där, välj att ta bort dem.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag har bara lite ytterligare frågor/kommentarer.
Om jag fattar mitt system rätt så hamnar de gamla kärnorna under "synaptic" > "status" > "installerat". Om man tar bort kärnor, kanske man skall köra "sudo update-grub" för att få en aktuell startmeny (efter att ha säkerhetskopierat /boot/grub/menu.lst)? Hur många kärnor som visas i startmenyn kan styras med "howmany" i menu.lst:(I exemplet visas alla installerade kärnor.)
I just detta fall tror jag inte man skall använda programmet "Start-up manager", jag tycker det kan ha konstigt beteende när man ändrar just denna inställning?
Jag själv missade att klicka i "install the package maintainers version" (av menu.lst) när installationsprogrammet uppdaterar kärna och blev kvar med en gammal kärna länge. (Nya kärnor installerades, men kom inte med i menu.lst. Jag hade klickat i "behåll lokal version".)
Hoppas jag inte rörde till tråden
Om jag fattar mitt system rätt så hamnar de gamla kärnorna under "synaptic" > "status" > "installerat". Om man tar bort kärnor, kanske man skall köra "sudo update-grub" för att få en aktuell startmeny (efter att ha säkerhetskopierat /boot/grub/menu.lst)? Hur många kärnor som visas i startmenyn kan styras med "howmany" i menu.lst:
Kod: Markera allt
## e.g. howmany=all
## howmany=7
# howmany=all
I just detta fall tror jag inte man skall använda programmet "Start-up manager", jag tycker det kan ha konstigt beteende när man ändrar just denna inställning?
Jag själv missade att klicka i "install the package maintainers version" (av menu.lst) när installationsprogrammet uppdaterar kärna och blev kvar med en gammal kärna länge. (Nya kärnor installerades, men kom inte med i menu.lst. Jag hade klickat i "behåll lokal version".)
Hoppas jag inte rörde till tråden

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Sum: http://ubuntusoftware.info/sum.html ?ycc skrev:I just detta fall tror jag inte man skall använda programmet "Start-up manager", jag tycker det kan ha konstigt beteende när man ändrar just denna inställning?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Fattar inte alls hur man ska göra!
Jag testade det här och fick upp en del gamla kernels och tog bort dem, men listan är fortfarande likadan vid uppstart av datorn.Mekaniserad Apelsin skrev:Det är när kerneluppdateringar kommer som det tillkommer en ny rad där. Kerneldateringar är de enda paket som inte tas bort när man uppdaterar, av den anledningen att om det blir fel vid kerneldateringen så kommer inte datorn att kunna starta och man kan inte byta kernel under drift, dvs man måste starta om för att kunna ta bort den gamla. Man kan ta bort de gamla på en gång när man sett att en kerneluppdatering inte blev felaktig.Simson skrev:Eftersom jag också kör Vista på samma burk - och har Vista förinställt att starta automatiskt - så flyttas det hela tiden och hamnar jämt på "memtest86+"... Varför blir det så ofta en ny Ubuntu-version" att välja på?
Om du startar synaptic och längst ner till vänster väljer "status" och därefter väljer "lokalt eller föråldrat" så kommer det fram en del gamla kernels där, välj att ta bort dem.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Mitt förslag är att ändra i filen /boot/grub/menu.lst (De gamla "Ubuntuversionerna"/kärnorna blir då kvar i datorn, men kommer inte att vara med och störa vid uppstart.)
Börja med att säkerhetskopiera filen:
(Dessa kommandon skrivs in i terminalen som hittas under program > tillbehör)
Sedan kan man ändra i denna fil genom att starta redigeraren:
Ändra så att default blir saved:
Skriv dit savedefault på detta sätt:
Obs! Ändra förstås inget annat enligt denna fil. Detta är hur det ser ut i min dator. Skriv bara dit savedefault på motsvarande ställen i din menu.lst.
Skriv dit hur många kärnor som skall listas vid startup, i exemplet nedan 4 stycken.
Det går även att åstadkomma detta med det ovan beskrivna programmet Start-up manager. jag har dock personligen haft lite blandade erfarenheter av det programmet och ger alltså råd om hur man gör detta med kommandon i terminalen istället.
Är det fortfarande oklart, fråga bara igen
Simson:
om du kör
så tror jag listan förändras, men gör först en säkerhetskopia av menu.lst som jag föreslog längst upp i detta inlägg.
Börja med att säkerhetskopiera filen:
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.bu_00
Sedan kan man ändra i denna fil genom att starta redigeraren:
gksu gedit /boot/grub/menu.lst
Ändra så att default blir saved:
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.
# WARNING: If you are using dmraid do not use 'savedefault' or your
# array will desync and will not let you boot your system.
default saved
Skriv dit savedefault på detta sätt:
## ## End Default Options ##
title Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-generic
root (hd0,4)
savedefault
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=2d9151f6-6fde-4b90-96f0-fe5fa1ceb727 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-19-generic
quiet
title Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-generic (recovery mode)
root (hd0,4)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=2d9151f6-6fde-4b90-96f0-fe5fa1ceb727 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-19-generic
title Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-18-generic
root (hd0,4)
savedefault
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-18-generic root=UUID=2d9151f6-6fde-4b90-96f0-fe5fa1ceb727 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-18-generic
quiet
title Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-18-generic (recovery mode)
root (hd0,4)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-18-generic root=UUID=2d9151f6-6fde-4b90-96f0-fe5fa1ceb727 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-18-generic
Skriv dit hur många kärnor som skall listas vid startup, i exemplet nedan 4 stycken.
## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
## howmany=7
# howmany=4
Det går även att åstadkomma detta med det ovan beskrivna programmet Start-up manager. jag har dock personligen haft lite blandade erfarenheter av det programmet och ger alltså råd om hur man gör detta med kommandon i terminalen istället.
Är det fortfarande oklart, fråga bara igen

Simson:
om du kör
sudo update-grub