Hej det är så att jag försöker supporta morsan via SSH och VNC. Men jag har bara åtkomst via SSH. VNC är up and running men inte åtkombart extern. Jag tror jag råkade göra nån dum inställning i firestarter, som jag nu inte minns, när jag hade fysisk tillgång till datorn.
Nu är min fråga den: Kan jag via ssh i iptables tillåta all trafik till hennes dator från min dator. Eller åtminstånde tillåta access till vnc?
Någon som vet hur jag skriver? eller finns det nån annan cli-lösning än iptables som är lättare? Det måste vara cli eftersom jag inte har åtkomst till gui.
[Löst] Tillåta vnc i iptables
[Löst] Tillåta vnc i iptables
Senast redigerad av 1 whac, redigerad totalt 11 gånger.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: tillåta vnc i iptables
shorewall och arno-iptables-firewall fungerar fint. arno är enklast. Båda finns i förrådenwhac skrev:Hej det är så att jag försöker supporta morsan via SSH och VNC. Men jag har bara åtkomst via SSH. VNC är up and running men inte åtkombart extern. Jag tror jag råkade göra nån dum inställning i firestarter, som jag nu inte minns, när jag hade fysisk tillgång till datorn.
Nu är min fråga den: Kan jag via ssh i iptables tillåta all trafik till hennes dator från min dator. Eller åtminstånde tillåta access till vnc?
Någon som vet hur jag skriver? eller finns det nån annan cli-lösning än iptables som är lättare? Det måste vara cli eftersom jag inte har åtkomst till gui.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Var noga med att du öppnar port 22 för ssh innan du startar scriptet annars kan det bli trubbel.
Tack för tipset om arno, funkade finnemang!