Vart är minnet? [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Vart är minnet? [LÖST]
Hej!
Jag har precis installerat Ubuntu 8.04 på min dator, HP DC7100, 3.2 GHZ och 4GB minne.
Men när jag tittar i System Monitor visar den att jag "bara" har 3,1GB i minne!!
Hmmm, vad är nu detta? Processorn visas helt rätt!!
/Thomas
Jag har precis installerat Ubuntu 8.04 på min dator, HP DC7100, 3.2 GHZ och 4GB minne.
Men när jag tittar i System Monitor visar den att jag "bara" har 3,1GB i minne!!
Hmmm, vad är nu detta? Processorn visas helt rätt!!
/Thomas
Senast redigerad av 1 thoase, redigerad totalt 27 gånger.
Re: Vart är minnet?
Du lär använda 64-bitars versionen om du vill att ditt OS ska kunna adressera mer än 3,12 GB RAM. Det är samma sak för både Linux och Windows.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Är det smärtfritt numera att köra 64-bitars? Har för mig att det var en del
drivrutinsknas i början.
drivrutinsknas i början.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag kör 64bitars sen Hardy släpptes. Det enda "problemet" var när jag skulle prova windowsdrivisar till WLANet med ndiswrapper, det var win98drivarn som jag skulle ha men det finns ju ingen 64bitars sådan. Men har läst att tex drivare till 64bitars XP ska funka med ndiswrapper, men harinte testat det än.
Allt annat har funkat klockrent.
Men alla 4GiB får man kanske inte, en del kan tydligen reserveras för graikkort och/eller BIOS, vilket ska va normalt. Men 3,9gig är tillräckligt nära 4
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ilit=4+RAM
Allt annat har funkat klockrent.
Men alla 4GiB får man kanske inte, en del kan tydligen reserveras för graikkort och/eller BIOS, vilket ska va normalt. Men 3,9gig är tillräckligt nära 4

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ilit=4+RAM
Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 9 gånger.
Vad är nyttan med 64-bitars egentligen? Mer än adresseringen av RAM. Enligt vad jag har hört finns det ingen prestandavinst att hämta ändå.
Edit: Nu blev det lite OT, vill trådskaparen att vi delar tråden så säg till.
Edit: Nu blev det lite OT, vill trådskaparen att vi delar tråden så säg till.

Går det att köra 64-bitarsversionen på en "vanlig" 32-bitars dator?
Nej man lär ha en 64-bitars processor.thoase skrev:Går det att köra 64-bitarsversionen på en "vanlig" 32-bitars dator?
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Däremot går det alldeles utmärkt att köra Ubuntu...i386 på en 64a. Nästan bättre skulle jag vilja påstå! -sticker ut hakan-