[58.731914] Kernel panic

bongad

[58.731914] Kernel panic

Inlägg av bongad »

Hej, är väldigt ny på detta området och skulle vara tacksam för lite hjälp :)
Jag har laddat ner ubuntu-6.10-desktop-amd64.iso och kollat så att .iso filen är ok.
Men till problemet, efter jag har bootat med skivan och väljer att starta Ubuntu får jag upp detta:

Decompressing Linux... Done
Booting the kernel.
[ 58.731914] Kernel panic - not syncing: IO-APIC + timer doesen't work!
try using the `noapic´ kernel parameter
[58.731941]

systemet jag kör på är en AMD64 3800+ x2 med Asus M2n-E moderkort, ATi Asus x1300Pro och Corsair XMS2-5400 2x512mb DDR2.
Om det är något annat ni behöver veta så får ni skriva, är somsagt väldigt ny på detta :)
Tack

Edit, stavfel
Aggro69

[58.731914] Kernel panic

Inlägg av Aggro69 »

Har själv stött på samma problem och efter ett ordentligt googlande och läsande har jag förstått att det beror på någon form av konflikt mellan bios och linux-kerneln. Det ska kunna fixa sig om man uppgraderar sitt bios (beroende på tillverkare dock, har fått för mig att Asus har släppt en uppdatering men inte Gigabyte som jag har ;( ). Dessutom har jag läst att det är grejat i en uppdateringen av kerneln men det kräver dock att man redan har Linux installerat vilket är lite svårt när man inte ens kan starta installationen ;)

Det bästa jag har hittat hittills är på http://www.ubuntuforums.org/showthread. ... ht=IO-APIC men även om det funkade för en del så gick det inte på min burk. Har även provat att installera äldre Ubuntu- och andra Linux-distributioner men fått samma fel, känns lite hopplöst. Det är bara att hoppas på att jag har fel och det finns något annat knep som någon känner till. Tydligt är dock att det ska vara fixat iom nästa release av Ubuntu men det är ju ett halvår dit.

Edit: stavfel