Hej alla!
Har nyligen installerat Ubuntu (Edgy Eft) för första gången MEN jag får inte upp mina nätverkskort! När jag kör ifconfig så är listan tom. Jag har två st väldigt pålitliga 3C905-kort av olika typ men sen har jag även testat två mindre kända kort och ett trådlöst D-link DWL-122 USB-kort. Det sistnämnda finns även med i listan för ndiswrapper. Problemet är att inget av korten hittas av systemet (trots ominstallationer av både Edgy och Dapper) och eftersom jag är nybörjare i Linux så förstår jag mig inte riktigt på ndiswrapper. Jag la installationen i /tmp och körde "make install" men då fick jag 2 errors och nu måste jag nog ha lite hjälp på traven för att kunna fortsätta...
Tacksam för all hjälp! /kroqe
Systemet hittar inte mina nätverkskort! Ndiswrapper?
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Systemet hittar inte mina nätverkskort! Ndiswrapper?
Jag är inte helt säker på vad du gjort, men så här gjorde i alla fall jag för att få igång ett trådlöst nätverkskort med ndiswrapper...
Börja med att installera ndisgtk och ndiswrapper-utils-1.8 med synaptic (System->Administration->Pakethanteraren Synaptic) eller i ett skalfönster
Av någon anledning fungerar inte ndiswrapper, varken i Edgy eller i Dapper.
Problemet åtgärdas så här:
Möjligen behövs en omboot nu.
Kopiera windowsdrivrutin (win2000 brukar funka) för nätverkskortet till lämpligt ställe., Minst en fil ska heta .inf, det är den som ska laddas mha ndiswrapper.
Installera drivrutin med hjälp av ndisgtk (sudo ndisgtk i skalfönster).
Nu bör allt fungera!?
Börja med att installera ndisgtk och ndiswrapper-utils-1.8 med synaptic (System->Administration->Pakethanteraren Synaptic) eller i ett skalfönster
Kod: Markera allt
sudo apt-get install ndisgtk ndiswrapper-utils-1.8
Problemet åtgärdas så här:
Kod: Markera allt
cd /usr/sbin/
sudo rm ndiswrapper
sudo ln -s ndiswrapper-1.8 ndiswrapper
Kopiera windowsdrivrutin (win2000 brukar funka) för nätverkskortet till lämpligt ställe., Minst en fil ska heta .inf, det är den som ska laddas mha ndiswrapper.
Installera drivrutin med hjälp av ndisgtk (sudo ndisgtk i skalfönster).
Nu bör allt fungera!?
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore