Rebootning till annat OS måste - vänta 20 min innan Internetkontakt
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Hej !
Jag har ADSL 2Mb/s abonnemang hos Telia.
Jag har också flera OS, W-ME, Fedora och Ubuntu.
Om jag är inne i tex Windows eller Fedora och startar om till Ubuntu måste jag vänta 20 minuter innan
Internetförbindelsen fungerar igen.
Är det någon som vet hur man gör i Linux (och W-ME) så att man slipper vänta ?
Nedan är den konversation jag haft med Telia. De supportar ej Linux.
(Jag använder mest Ubuntu men ibland är det något program som ej funkar i Ubuntu,
Tex min printer Lexmark Z42 som ej fungerar i Ubuntu längre.)
------------------------------------------------------
Konversation med Telia:
Hej!
Tack för din förfrågan.
Det beror på att våran dhcp-server leverar ipadress till ditt nätverkskort som är konfigurerat under ett visst operativsystem. När du växlar mellan operativsystem tolkar vår server det på samma sätt som att du skulle ha bytt dator. Om du skiftar mellan olika datorer anslutna till modemet, kopplar in en router eller byter ut ditt nätverkskort så måste du vänta i 20 minuter innan du kan bli tilldelad en IP-adress till den nya nätverksenheten, som i ditt fall är samma nätverksenhet men med en annan konfiguration beroende på operativsystem. Efter 20 minuter behöver du troligtvis starta om datorn eller förnya IP-adressen för att få en IP-adress till den nya enheten. Om du har en router är det denna du ska starta om.
Om du inte vill vänta 20 minuter går det också att frigöra IP-adressen i routern innan urkoppling och sedan förnya IP-adressen i din dator när du kopplat modemet direkt till denna. Samma procedur gäller om du kopplar från en dator till en router eller från en dator till en annan dator.
Med vänlig hälsning Telia Kundservice
Fråga 2006-10-13 19:45
Hej !
Jag har ingen router utan har anslutit från mitt nätverkskort direkt till ADSL-modemet.
Går det och hur frigör man i så fall IP-adressen ?
Hälsningar Johan
Svar 2006-10-16 15:18
Hej!
Du gör följande när du ska frigöra ip adressen:
1.Gå in på start och välj kör.
2.Skriv command klicka på ok.
3.Skriv ipconfig /all för att lista ip adress,ipconfig /release för att frigöra ip adressen.
4.ipconfig /renew för att förnya ip adress. # Joes kommentar: W-ME förstod ej ipconfig
----------------------------------------------------
Jag har ADSL 2Mb/s abonnemang hos Telia.
Jag har också flera OS, W-ME, Fedora och Ubuntu.
Om jag är inne i tex Windows eller Fedora och startar om till Ubuntu måste jag vänta 20 minuter innan
Internetförbindelsen fungerar igen.
Är det någon som vet hur man gör i Linux (och W-ME) så att man slipper vänta ?
Nedan är den konversation jag haft med Telia. De supportar ej Linux.
(Jag använder mest Ubuntu men ibland är det något program som ej funkar i Ubuntu,
Tex min printer Lexmark Z42 som ej fungerar i Ubuntu längre.)
------------------------------------------------------
Konversation med Telia:
Hej!
Tack för din förfrågan.
Det beror på att våran dhcp-server leverar ipadress till ditt nätverkskort som är konfigurerat under ett visst operativsystem. När du växlar mellan operativsystem tolkar vår server det på samma sätt som att du skulle ha bytt dator. Om du skiftar mellan olika datorer anslutna till modemet, kopplar in en router eller byter ut ditt nätverkskort så måste du vänta i 20 minuter innan du kan bli tilldelad en IP-adress till den nya nätverksenheten, som i ditt fall är samma nätverksenhet men med en annan konfiguration beroende på operativsystem. Efter 20 minuter behöver du troligtvis starta om datorn eller förnya IP-adressen för att få en IP-adress till den nya enheten. Om du har en router är det denna du ska starta om.
Om du inte vill vänta 20 minuter går det också att frigöra IP-adressen i routern innan urkoppling och sedan förnya IP-adressen i din dator när du kopplat modemet direkt till denna. Samma procedur gäller om du kopplar från en dator till en router eller från en dator till en annan dator.
Fråga 2006-10-13 19:45
Hej !
Jag har ingen router utan har anslutit från mitt nätverkskort direkt till ADSL-modemet.
Går det och hur frigör man i så fall IP-adressen ?
Hälsningar Johan
Svar 2006-10-16 15:18
Hej!
Du gör följande när du ska frigöra ip adressen:
1.Gå in på start och välj kör.
2.Skriv command klicka på ok.
3.Skriv ipconfig /all för att lista ip adress,ipconfig /release för att frigöra ip adressen.
4.ipconfig /renew för att förnya ip adress. # Joes kommentar: W-ME förstod ej ipconfig
----------------------------------------------------
testa å kör (i en terminal)
Det första kommandot kommer att frigöra ditt dhcp lease
Det andra kommer att skaffa dig ett nytt lease (ny IP alltså).
Det kan ju vara värt att testa om det fungerar.
Från dhclients manual:
Kod: Markera allt
sudo dhclient -r
sudo dhclient
Det andra kommer att skaffa dig ett nytt lease (ny IP alltså).
Det kan ju vara värt att testa om det fungerar.
Från dhclients manual:
The client normally doesn’t release the current lease as it is not
required by the DHCP protocol. Some cable ISPs require their clients
to notify the server if they wish to release an assigned IP address.
The -r flag explicitly releases the current lease, and once the lease
has been released, the client exits.
Bäst är det väl att du skaffar en brandvägg/router? När du kopplar in den så är det bara den första gången det tar 20 min
En brandvägg är väl alltid bra att ha.
Annars kan du göra som gasol säger ovan eller byta ditt nätverkskorts MAC-adress och hur du gör det i respektive windows och Linux diskuteras här: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2684 Byter du MAC-adress så ska du ha kontakt med internet direkt utan några kommandon vid OS byte.

Annars kan du göra som gasol säger ovan eller byta ditt nätverkskorts MAC-adress och hur du gör det i respektive windows och Linux diskuteras här: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2684 Byter du MAC-adress så ska du ha kontakt med internet direkt utan några kommandon vid OS byte.
[quote="petri0"]Bäst är det väl att du skaffar en brandvägg/router? När du kopplar in den så är det bara den första gången det tar 20 min
En brandvägg är väl alltid bra att ha.[/quote]
Hej
Jo en router är att föredra..... och för den "otålige" så kan man "fuska" lite med en router..
Utmaningen är ju operatörer som bara delar ut 1 IP adress, kör själv med BBB där man
får 5....
Hursomhelst tex Comhem kan ta ännu längre tid innan det sker en "release" av ansluten MAC adress.
Man kan då kolla i sin router så ser man MAC adressen på den burk som senast var ansluten och
kan "clona" den i routern så hoppar routern igång direkt utan någon väntetid.....
När man sedan har tid kan man ta bort cloningen och låta DHCP servern hitta den riktiga MAC adressen
för routern... man slipper iaf vänta genom att clona MAC adressen för senast ansluten burk.
Kan vara bra att veta om man har bråttom eller hjälper någon bekant/granne....

Hej
Jo en router är att föredra..... och för den "otålige" så kan man "fuska" lite med en router..
Utmaningen är ju operatörer som bara delar ut 1 IP adress, kör själv med BBB där man
får 5....

Hursomhelst tex Comhem kan ta ännu längre tid innan det sker en "release" av ansluten MAC adress.
Man kan då kolla i sin router så ser man MAC adressen på den burk som senast var ansluten och
kan "clona" den i routern så hoppar routern igång direkt utan någon väntetid.....

När man sedan har tid kan man ta bort cloningen och låta DHCP servern hitta den riktiga MAC adressen
för routern... man slipper iaf vänta genom att clona MAC adressen för senast ansluten burk.
Kan vara bra att veta om man har bråttom eller hjälper någon bekant/granne....

Själv har jag kabelmodem via comhem, inga problem när jag byter mellan windows och ubuntu men om jag byter mellan två datorer går det inte. Men då funkar alltid standardlösningen nr 1 - starta om modemet. Om det inte finns en av/på knapp så kan man alltid dra ut strömsladden och sätta in den igen. Väntetid ca. 1 min.
-
[quote="gasol"]testa å kör (i en terminal)
sudo dhclient -r[/quote]
Detta fungerade inte i Fedora.
I Ubuntu behöver man inte göra något när man startar om till annat OS.
Jag har undersökt lite mer vad som händer när man återstartar mellan olika OS.
Ubuntu -> Fedora Internet funkar direkt
Ubuntu -> W-ME Internet funkar direkt
W-ME, gör Start-kör- winipfg - "frigör alla" - sen återstart till Ubuntu - Internet funkar direkt
Fedora -> Ubuntu - måste vänta 20 minuter innan Internet fungerar.
Fedora -> W-ME - måste vänta 20 minuter innan Internet fungerar.
--- * ---
Tror ni att problemet löses om jag tex köper en Nätverksswith (298kr hos Clas i sjön) eller Brandvägg/Bredbandsdelare (495 kr hos Clas i sjön)
och kopplar in burken mellan mitt ADSL-modem och datorn ?
Om man köper en Brandväggsburk - hur konfigurerar man den ?
Då får man väl en dubbel brandvägg med det som redan är inbyggt i Linux (hängslen och livrem).
sudo dhclient -r[/quote]
Detta fungerade inte i Fedora.
I Ubuntu behöver man inte göra något när man startar om till annat OS.
Jag har undersökt lite mer vad som händer när man återstartar mellan olika OS.
Ubuntu -> Fedora Internet funkar direkt
Ubuntu -> W-ME Internet funkar direkt
W-ME, gör Start-kör- winipfg - "frigör alla" - sen återstart till Ubuntu - Internet funkar direkt
Fedora -> Ubuntu - måste vänta 20 minuter innan Internet fungerar.
Fedora -> W-ME - måste vänta 20 minuter innan Internet fungerar.
--- * ---
Tror ni att problemet löses om jag tex köper en Nätverksswith (298kr hos Clas i sjön) eller Brandvägg/Bredbandsdelare (495 kr hos Clas i sjön)
och kopplar in burken mellan mitt ADSL-modem och datorn ?
Om man köper en Brandväggsburk - hur konfigurerar man den ?
Då får man väl en dubbel brandvägg med det som redan är inbyggt i Linux (hängslen och livrem).
-
Nu har jag köpt en Router med FW och DHCP server/client för 299kr
och det verkar lösa problemen.
och det verkar lösa problemen.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Härligt!
Jag håller tummarna för att den lyckade lösningen skall hålla i sig för dig.
För min del fungerar det suveränt med ADSL-modem, router och, där innanför,
fyra datorer, en med win2000, en med Win media center och Ubuntu, samt
två "rena" Ubuntudatorer.
Hälsningar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjenare!
Hade det problemet jag med. Men nu har jag också router...
Problemet heter "dhclient".
Använd "dhcpcd" i stället. Funkade bra för mig. Och för många andra...
Hade det problemet jag med. Men nu har jag också router...
Problemet heter "dhclient".

Använd "dhcpcd" i stället. Funkade bra för mig. Och för många andra...

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se