mpg -> DVD

ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

mpg -> DVD

Inlägg av ycc »

Hej :)

Jag har en "mpg-snutt" som jag vill kunna spela in i en gammal DVD-spelare. (Alltså en så'n spelare som är fristående från datorn och kopplas direkt i TVn.) Jag vill alltså konvertera mpg-filen och bränna den till en DVD som skall gå att spela på en enkel/äldre DVD-spelare. (Jag tror inte spelaren klarar t.ex. mpg, avi)

Jag provade bara som hastigast att använda WinFF, valde PAL och klickade konvertera, men det kom ut som mpg igen. Jag kan ha gjort fel.

Tacksam för tips om program och hur man gör. :)
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: mpg -> DVD

Inlägg av hagelnut »

Det enklaste kanske är att installera k3b (finns i "lägg till/ta bort program") och sedan välja att skapa dvd video. mpg är det format som används av vanliga video dvd skivor.
Användarvisningsbild
matza55
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

Finns ett litet trevligt program som heter "devede" - Synaptic. Skapar en *.iso-fil, som du kan bränna ut med k3B tex. Då skapas audio + video-filer!
newbie
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av newbie »

matza55 skrev:Finns ett litet trevligt program som heter "devede" - Synaptic. Skapar en *.iso-fil, som du kan bränna ut med k3B tex. Då skapas audio + video-filer!
håller med, Devede är det bästa dvd konverteringsprogram som jag stött på. Men det kan ta ganska lång tid dock. (För mig ca 5-6 h, men sen är min datorn inte direkt gjort för att hantera media i någon större utsträckning)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Tack för alla bidrag. Jag har provat att göra en iso-fil med Devede så får vi se hur den kommer att fungera när den blir bränd till CD och sätts i den gamla spelaren :)
Användarvisningsbild
matza55
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

ycc skrev:Tack för alla bidrag. Jag har provat att göra en iso-fil med Devede så får vi se hur den kommer att fungera när den blir bränd till CD och sätts i den gamla spelaren :)
Kan ju inte garantera till 100%, men klarar dvd-spelaren vanliga dvd, så kommer det att funka! Hör av dej annars!
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Om man ("loop"-)monterar dvd-iso-filen i datorn kan man se att: I videomappen finns bl.a. en vob-fil. Audiomappen är tom.
Öppnar man den monterade iso-filen med VLC "open disc" så spelas innehållet korrrekt med ljud. Skall bli spännande att se hur det blir när skivan är bränd och hamnar i DVD-spelaren. Tack för tipsen.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Mappen "Audio" ska vara tom.. Fråga mig inte varför men. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Hund skrev:Mappen "Audio" ska vara tom.. Fråga mig inte varför men. :P
För att på ljud-dvd's är det precis tvärtom.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"