RAR-Filer???

Cobolt
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

RAR-Filer???

Inlägg av Cobolt »

Hur packa upp filmer lättast?

Jag har kollat på diverse ställen över nätet men jag fattar inte den där "Terminalen" som alla nämner...

Varför kan man inte bara ha ett program som packar upp filerna som det finns i Windows med Winrar?

Har provat att installera Peazip och även Winrar för Linux men sen dess funkar dom inte,kan inte göra nåt med programmen..

Snälla hjälp mig innan jag kastar hårddisken i sjön o installerar Xp på en ny...(Min CD-Spelare verkar lagt av sen jag installerade Ubuntu)
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: RAR-Filer???

Inlägg av TobbeT »

Hej,

Installera 7-zip från Synaptic (System-Administration-Programhanteraren). När installationen är klar, högerklicka på en rar-fil.välj "Packa upp". Klart!

Finns även unrar i synaptic att installera, funkar också.

Lycka till

//Tobbe
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Hej Cobolt, :)

Välkommen till forum, här brukar man kunna få svar på sådana frågor som du ställer. Man är alltid välkommen att fråga vidare om något strejkar.

Terminalen används för att skriva in kommandon från tangentbordet. man hittar terminalen under Program > Tillbehör.

/ycc
thomas89

Inlägg av thomas89 »

Perfekta svaret kommer nu =)

Öpnna "Program / Lägg till & Ta bort", sök efter Wine och installera det ( detta är en Windows emulator som gör att du kan installera windows-program, alltså .exe )..
efter du installerat det laddar du bara ner Winrar från internet ( alltså winrar.exe install fil ), sen är det bara att dubbelklicka på winrar så installeras det :)

För att sen öppna Winrar går du in i Program / Wine / Programs /.. där ser du alla "Windows program" du installerat och kan öppna dom utan problem.

Hade fint !
Och tänk på att du installerat Linux nu, så mata inte in massa med Windows-program, kolla runt lite vad det finns för alternativ för Linux först :)
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Det var väldigt vad folk krånglar till det. Om man har unrar installerat (unrar kan installeras med Synaptic) är det väl bara att högerklicka på en rar-fil i filbläddraren (Nautilus) och välja "Packa upp här".
thomas89

Inlägg av thomas89 »

Christian Johansson skrev:Det var väldigt vad folk krånglar till det. Om man har unrar installerat (unrar kan installeras med Synaptic) är det väl bara att högerklicka på en rar-fil i filbläddraren (Nautilus) och välja "Packa upp här".
Innan man gör som du sa - "är det väl ara att högerklicka på en rar-fil i filbläddraren och välja Packa upp här"..
så måste man väl köra sudo apt-get install unrar efter det att man hämtat paketet Synaptic? :P
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

thomas89 skrev:
Christian Johansson skrev:Det var väldigt vad folk krånglar till det. Om man har unrar installerat (unrar kan installeras med Synaptic) är det väl bara att högerklicka på en rar-fil i filbläddraren (Nautilus) och välja "Packa upp här".
Innan man gör som du sa - "är det väl ara att högerklicka på en rar-fil i filbläddraren och välja Packa upp här"..
så måste man väl köra sudo apt-get install unrar efter det att man hämtat paketet Synaptic? :P
Paketet Synaptic behöver man väl inte hämta. Synaptic finns förinstallerat i Ubuntu. Jag tycker det enklaste är att gå in i Synaptic och välja att installera unrar men visst går det att installera unrar också genom att skriva "sudo apt-get install unrar" i ett Terminal-fönster. Trådstartaren skrev dock att han inte fattade Terminalen så då är det väl lättare att installera genom ett grafiskt verktyg som Synaptic. Jag själv använder alltid Synaptic för att installera paket, aldrig Terminalen.
Cobolt

Inlägg av Cobolt »

Måste starta med att säga,HERREGUD vad snabba och bra svar man fick här!!!

Tack för alla svar,kommer nog troligtvis ha Windows när jag skaffar ny dator snart men detta hjälper mig massor..

Tack än en gång för alla svar och ha de fint!

Mvh Jimmy
Sualo
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sualo »

thomas89 skrev:
Lite OT men thomas89 du verkar ha blandat ihop korten lite. synaptic och apt-get gör samma sak. synaptic är bara en "frammsida" (egen dålig översättning av engelskans frontend) till programmet apt. Så när du använder synaptic så händer samma sak som om du skriver apt-get. det är bara hur resultatet presenteras på skärmen som skiljer. Det är ganska vanligt att programm fungerar så. tex med mediaspelaren VLC man kan använda det grafiska gränssnittet som finns för att starta en film men man kan också göra samma sak i terminalen genom att skriva vlc <filnamn>

MVH Jonas
calinox
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av calinox »

Även om detta som nämnts tidigare fungerar så kan du installera ett RAR-codec från Tillbehör >Lägg till/Ta bort. Sök bara RAR och installera.
Stå aldrig still.
Bild
Wael

Inlägg av Wael »

För att göra det enkelt:

1. Skriv "sudo apt-get install unrar" i en Terminal (terminalen hittar du under Program->Tillbehör->Terminal)
2. Skriv in dit lösenord.
3. Högerklicka på filen du vill packa upp och välj "Packa upp här"
4. Sedan ligger det du packade upp precis bredvid arkivet som du packade upp.
5. Öppna filen/mappen med lämpligt program.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

Varför rekommenderar alla unrar? Varför inte bara paketet rar?
Wael

Inlägg av Wael »

cupe skrev:Varför rekommenderar alla unrar? Varför inte bara paketet rar?
Visste faktiskt inte om det paketet tidigare, och jag lyckade med Googles hjälp installera unrar på min burk och det har funkat finfint. Så varför inte rekommendera det :P
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

Ok, unrar är tydligen fritt medans rar inte är det. Jag har dock alltid använt rar för att packa upp filer med, och då får du stöd för att skapa rar-filer också.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

unrar är också ofritt. unrar-free är fritt men det är rätt kasst tyvärr.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

Sid skrev:unrar är också ofritt. unrar-free är fritt men det är rätt kasst tyvärr.
Jaha, där ser man.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

unrar är gratis, rar kostar pengar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Hund skrev:unrar är gratis, rar kostar pengar.
Hur funkar det där med rar egentligen?

Går det inte att använda om man inte betalar?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Sid skrev:

Det är en slags trial som jag fattat det. Efter X antal dagar låser man flera funktioner om man inte köper fullversionen.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
KiviE

Inlägg av KiviE »

Sid skrev:

Jo det fungerar (om jag kommer ihåg rätt). Ska väl vara någon tidsperiod bara det ska fungera kanske(?) men har inte märkt något av det men hade det nog inte installerat så länge.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"