Nu har jag jobbat två hela dagar på att få Ubuntu att funka med det som datorn normalt används till. Det måste framför allt gå att använda tvåvägs webbkamera med ljud via Yahoo. Efter installation av Ubuntu verkar datorn inte veta att den har en inbyggd webbkamera. Ja, kameran dyker upp om man listar usb-hårdvaran i terminalfönstret, men den verkar inte ha kontakt med datorn, kan fattas drivrutin?
Det verkar finnas massor av chat-programvara (Pidgin mm) men inget som kan hantera video och ljud.
Därför laddade jag ned Wine, som ska göra det möjligt att köra Windows-program, och installerade Yahoo messenger för Windows under Wine. Det funkar inte alls; programmet startar men det går inte att logga in och det visas ingen menyrad - är bara ett tomt hål i fönstret där menyraden skulle vara. Finns det något annat sätt att köra Windows som kanske funkar bättre?
Xhelm
Videosamtal
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Videosamtal
I ekiga kan du kolla om webbkameran fungerar.
När det gäller yahoo ska tydligen Gyachi vara den klient som gäller för GNU/Linux.
När det gäller yahoo ska tydligen Gyachi vara den klient som gäller för GNU/Linux.
Tack för svar! Gyachi hittade jag, men det är något slags arkiv (tar) som måste packas upp och jag har inte en susning om det alls går att installera och hur man då gör... Tips välkomnas!
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Har du testat kopete?