Problem med gammal D-link-router

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
FUNKI
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Problem med gammal D-link-router

Inlägg av FUNKI »

Hej!

Har precis kopplat in en gammal router mellan min dator och mitt Telia ADSL-modem. Routern i fråga är en D-link DI 614+. På datorn har jag WinXP och Ubuntu 8.04.

Innan jag kopplade in den kom jag åt internet hur enkelt som helst. Nu när routern är inkopplad kommer jag bara åt internet när jag kör windows. Det ska också tilläggas att jag dessutom har en asus eee inkopplad på routern som kommer åt internet trots att stationära krånglar. Jag har sökt i forumen och har sett liknande problem, men inte exakt samma. Lösningarna har därför inte fungerat.

Jag har prövat:
Pinga routern (192.168.0.1) från stationära (192.168.0.2): FUNGERAR
Pinga stationära från routern: funkar INTE
Pinga bärbara (192.168.0.4) från stationära: FUNGERAR
Får IP-adress till stationära från routerns dhcp: FUNGERAR
Kommer åt routerns inställningssida på stationära: NEJ
- " - på bärbara: JA
Har blacklistat ipv6: Inget resultat
Har ändrat DNS-servrar till ISPs servrar i /etc/resolv.conf: Inget resultat
Pinga DNS-servrarna från stationära: INGET SVAR
Har prövat att ställa in stationäras ip som DMZ i routern: Inget resultat.

Output från iptables:

Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination

Chain FORWARD (policy ACCEPT)

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)

ifconfig visar att jag har
ip 192.168.0.2
Bcast 192.168.0.255
Mask 255.255.255.0

HJÄLP! Jag vill inte behöva boota xp för att surfa.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med gammal D-link-router

Inlägg av Ulsak »

Hejsan!

Du kommer med mycket och relevant info. Jag måste ställa ytterligare en fråga ; är det en trådlös uppkoppling vi pratar om eller är det trådbundet?

Det verkar som du redan har lite hum om hur det funkar, men jag ställer frågan ändå; Det händer alltså inget när du försöker komma åt routerns konfigurations sida vi kabel med http://192.168.0.1 ( användarnamn: admin, pass: inget)?
FUNKI

Inlägg av FUNKI »

Det handlar alltså om en trådbunden anslutning. Allt är trådbundet.

När jag ansluter via stationära datorn i ubuntu får jag felmeddelande från firefox att den inte kan ansluta till websidan. Då kommer alltså inte ens lösenords-rutan upp som det gör när jag går in med bärbara eller i windows-läge.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Ok...
Jag hade inte inte gjort på annat sätt jag heller.
mina inställningar:

Kod: Markera allt

search bredbandsbolaget.se

nameserver 195.54.122.199
nameserver 192.168.0.1
men det är för bredbandsbolaget..

jag antar att du meckat i System->Admininstration->Nätverk . Har du satt DHCP-inställningarna på auto?
FUNKI

Inlägg av FUNKI »

Jag gjorde helt enkelt så att jag anslöt mig utan routern och kollade upp vilka DNS-adresser som min ISP hade, sen kopplade jag i routern och skrev in dem.. Men som sagt, det gav inget resultat.

Vad gäller DHCP-inställningarna så har jag på min "Kabelanslutning" aktiverat "Automatisk konfiguration (DHCP)". Och det konstiga är att jag får adress av routern, men jag kan ändå inte pinga routern och routern kan inte pinga mig. Ändå ser den att jag är ansluten (har kollat på adminsidan med bärbara)
KiviE

Inlägg av KiviE »

Testat att starta om routern? alternativt banka på den med en slägga? ;) (ja jag gillar inte dlink routrar)

Nä jag har inget direkt vettigt att tillföra, det hela verkar mycket skumt. Testa låta datorn för en statisk ip adress.
FUNKI

Inlägg av FUNKI »

KiviE: Jag har prövat att starta om den åtskilliga gånger. Inte heller statisk ip-adress har hjälpt. Släggan är för närvarande den mest lockande lösningen. En ny router är inte så dyr va?... Nä för 17! Det här måste gå att lösa! Mer tips tack. Jag är desperat! Saknar ubuntu på min stationära....
FUNKI

Gav upp...

Inlägg av FUNKI »

Jag har gett upp. Istället för att krångla med routern och försöka dela anslutningen mellan datorerna på det viset, så installerade jag ett till nätverkskort i stationära ubuntu-datorn och konfigurerade dhcp-server på den. Nu funkar allt superbra - utan bekymmer.

Det enda jag saknar är att kunna ansluta trådlöst med bärbara, men det finns det säkert nån fiffig lösning på också... eller? Ska kolla lite mer i forumet (om ingen annan hinner tipsa mig om en bra sida först)

PS.
Det ska tilläggas att jag har ett trådlöst PCI-nätverkskort liggandes. Vore skoj om jag kunde använda det...
DS.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Trådlösa borde ju fungera, såvida det finns drivisar till kortet (så din Eee borde fungera). Jag hade problem med trådlösa och löste det med att ha Roaming mode aktiverat på trådbundna (om det var satt till statiskt ip så ville Ubuntu anslutas till internet den vägen, även om sladden inte satt i) http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=103&t=29024
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"