Hej !
Det skall väl finnas nått sätt man kan ftp in till en linux maskin via ssh, utan att behöva sätta upp några servrar och liknande?
Är det något speciellt program man behöver för att åstakomma det? eller hur är det man göra?
enkel ftp [LÖST]
enkel ftp [LÖST]
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 14 gånger.
Anledning: Markerde löst
Anledning: Markerde löst
- Osprey
- Kontakt:
Re: enkel ftp
En server måste du givetvis sätt upp i så måtto att du måste installera en ftp-daemon (ftpd) och se till att den startas upp. Jag vet inte om den finns med som standard och kan inte se efter nu heller då jag just nu sitter vid Windows.
Annars så är det ju bara så att du installerar ftpd, lägger in någonstans i /etc/init.d att den ska starta upp. Förmodligen läggs alla erforderliga script och annat in där automatiskt och du behöver bara konfigurera upp det. Gissningsvis (kommer inte ihåg exakt nu, det var ett tag sedan jag gjorde det), lägger sig konfigurationsfilen och lite annat i /etc/ftpd eller något sådant. Sedan konfigurerar du bara upp i den om huruvida den ska starta, vilket directory/vilken mapp som ska delas ut, om anonym access ska tillåtas och eventuellt andra användare.
Inte särskilt svårt egentligen, men jag kan inte beskriva det i detalj nu...
Annars så är det ju bara så att du installerar ftpd, lägger in någonstans i /etc/init.d att den ska starta upp. Förmodligen läggs alla erforderliga script och annat in där automatiskt och du behöver bara konfigurera upp det. Gissningsvis (kommer inte ihåg exakt nu, det var ett tag sedan jag gjorde det), lägger sig konfigurationsfilen och lite annat i /etc/ftpd eller något sådant. Sedan konfigurerar du bara upp i den om huruvida den ska starta, vilket directory/vilken mapp som ska delas ut, om anonym access ska tillåtas och eventuellt andra användare.
Inte särskilt svårt egentligen, men jag kan inte beskriva det i detalj nu...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du kanske tänker på att installera openssh-server? Med den får du ftp över ssh..
openssh-server
eller

eller
Kod: Markera allt
sudo apt-get install openssh-server
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det finns en ftp-server som heter ftpd. Beskrivningen ser ut så här.
Skulle nog själv välja bort wi-ftpd till förmån för vsfptd eller proftpd. Men mcNisses förslag är nog bäst i det här fallet. Det blir nog lite mer meckande, skulle jag tro, om man vill ha krypterat med vsftpd.Description: FTP server
This is the netkit ftp server. It is recommended for you to use one of its
alternatives, such as wu-ftpd or proftpd.
Om vi ska ta och vara lite petiga, bara för att undvika framtida missförstånd, så innebär egentligen varesig SCP eller SFTP, vilket openssh-server tillhandahåller, just precis ftp över ssh. I övrigt så håller jag med mcNisse om hans förslag, då det antagligen är den lösningen du åsyftar.mcNisse skrev:Du kanske tänker på att installera openssh-server? Med den får du ftp över ssh.
sftp var det jag sökte, tackar för hjälpen