Brasero struntar i inställd hastighet
Brasero struntar i inställd hastighet
Jag har ett problem när jag ska bränna datafiler till en CD/DVD. Även om jag ställe rin Brasero på att bränna på lägsta hastigheten så bränner programmet ändå på Max. Jag hade iofs samma problem med brännaren och DVD Decrypter på Windows, så det är kanske inte Brasero som spökar egentligen. Någon som vet vad felet är och vad man kan göra åt det? Jag vill ju kunna bränna exempelvis Ubuntu installationsskivor utan köra på Max.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Brasero struntar i inställd hastighet
Det kan kanske ha att göra med att CD-skivor och CD-brännare bara stödjer vissa hastigheter. Som exempel har jag CD-R-skivor där det explicit står att de inte är gjorda för att brännas på 1x eller 2x-hastighet. Jag har också en extern DVD-brännare som kan bränna CD-R-skivor enbart på 16x, 24x, 40x och 48x hastighet.
Jag misstänker att Brasero väljer någon hastighet som stödjs av både brännare och CD-skiva om man väljer en låg hastighet som inte stödjs. Jag vet inte om det i Brasero går att se vilka hastigheter som verkligen stödjs. Det går i alla fall inte i GnomeBaker. Jag har sett den funktionaliteten i Nero Express under Windows. Det var bra att kunna välja mellan de hastigheter som verkligen stödjs tycker jag. [Edit] K3b under Linux ska nog också ha sådan funktionalitet har jag läst.
Jag misstänker att Brasero väljer någon hastighet som stödjs av både brännare och CD-skiva om man väljer en låg hastighet som inte stödjs. Jag vet inte om det i Brasero går att se vilka hastigheter som verkligen stödjs. Det går i alla fall inte i GnomeBaker. Jag har sett den funktionaliteten i Nero Express under Windows. Det var bra att kunna välja mellan de hastigheter som verkligen stödjs tycker jag. [Edit] K3b under Linux ska nog också ha sådan funktionalitet har jag läst.
Re: Brasero struntar i inställd hastighet
Jag ställde in Brasero på lägsta alternativet som fanns i programmets inställningar, dvs 2X, men det struntade programmet fullständigt i för sedan brändes skivan på 4X hastighet. Det kanske är så som du säger att skivan inte accepterar 2X, utan minst klarar 4X. Det skulle ju i så fall förklara bränningen både i Windows med DVD Decrypter och i Ubuntu med Brasero.Christian Johansson skrev:Det kan kanske ha att göra med att CD-skivor och CD-brännare bara stödjer vissa hastigheter. Som exempel har jag CD-R-skivor där det explicit står att de inte är gjorda för att brännas på 1x eller 2x-hastighet. Jag har också en extern DVD-brännare som kan bränna CD-R-skivor enbart på 16x, 24x, 40x och 48x hastighet.