Passar på att lägga in en enkel guide, medan jag har det i färskt minne.
Jag förutsätter att vi har användarna "kalle" och "pelle" och tilldelat dom gruppen ex. "admin" under System->Administration->Användare och grupper, och att vi vill köra WindowsXP virtuellt under ubuntu.
Jag skapar två gemensamma mappar under /home "sudo mkdir /home/XP" + "sudo mkdir /home/share", och passar på att ändra ägare på dessa och dess undermappar "sudo chown -R admin /home/XP" + "sudo chown -R admin /home/share", då får både kalle och pelle läs och skrivrättigheter till dessa.
Markera/Installera paketen "virtualbox-ose, virtual-box-ose-modules-generic, virtualbox-ose-guest-modules-generic" (+ ev. beroenden) från Synaptic.
Välj System->Administration->Användare och grupper->Lås upp->Hantera grupper->vboxusers->Egenskaper, klicka i "kalle" och "pelle".
Starta Program->Systemverktyg->VirtualBox OSE, skapa en Ny, Jag kallar den "Tiny" operativsystem ->Windows XP, ställer in hur mycket RAM minne jag vill allokera till XP-> 252MB, Jag skapar en Ny fast uppstartshårddisk på ->10GB, på frågan "Filnamn för avbild" browsar jag till -> /home/XP och kallar den-> Tiny.vdi
passar på att göra lite inställningar, och sedan startar vi... högerklicka på CD/DVD ikonen nere i högra hörnet och ange vilken enhet eller iso-fil vi ska mounta. ->/dev/sdc0, starta om och installera Windows XP... Om allt gått vägen så kan du nu installera Enheter->Installera guest additions...
Hoppa ur XP och starta Linux terminalen skriv "sudo VBoxManage sharedfolder add 'Tiny' -name share -hostpath /home/share/"
Starta om XP sen Start->Program->Tillbehör->Kommando tolken skriv "net use x: \\vboxsvr\share" Starta utforskaren så kommer du förutom C:\, D:\... även finna X: som är den gemensamma /home/share foldern, här kan man skapa undermappar Musik, Bilder, Dokument etc...
Passa på att ladda hem Opendisc 8.07, där finns dom flesta program som kan behövas: Firefox, Gimp, Vlc, OpenOffice...
http://theopendisc.com/programs/
Virtualbox
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Virtualbox
Bugg eller skit bakom tangenterna?
Kod: Markera allt
urban@yoda:~$ [b]sudo apt-get install virtualbox-ose-guest-modules-generic[/b]
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Några paket kunde inte installeras. Det kan betyda att du har begärt
en omöjlig situation eller, om du använder den instabila utgåvan
att några nödvändiga paket ännu inte har skapats eller flyttats
ut från "Incoming".
Eftersom du bad om en enda handling är det mycket troligt att paketet
helt enkelt inte kan installeras och att en felrapport om detta bör
skickas in.
Följande information kan vara till hjälp för att lösa situationen:
Följande paket har beroenden som inte kan tillfredsställas:
virtualbox-ose-guest-modules-generic: Beroende av: virtualbox-ose-guest-modules-2.6.24-20-generic men det kommer inte att installeras
E: Trasiga paket