Borttagning av filer i papperskorg [LÖST]
- Mats L
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Borttagning av filer i papperskorg [LÖST]
Allt funkar perfekt i Ubuntu - förutom att jag inte kan få bort 2 mappar ur papperskorgen. De heter: Photos samt Video och innehåller bilder samt filmer. De går inte att få bort med några metoder, - som jag kan komma på.
Finns det någon duktig person som kan fixa detta?
Finns det någon duktig person som kan fixa detta?
Senast redigerad av 1 Mats L, redigerad totalt 13 gånger.
Re: Borttagning av filer i papperskorg
Har du möjligen raderat mapparna när du kört som root, tex via sudo i terminalen, eller ett program som krävt ditt lösenord för att kunna starta?
Jag har haft detta problem tidigare, och då var det så att filerna i papperskorgen var borttagna av "root"- användaren, eftersom jag kört nautilus med sudo. Jag hade då inte rättighet som vnalig dödlig användare att tömma dem ur papperskorgen.
Vad du kan prova är att köra "gksudo nautilus" i terminalen. Då får du upp filhanteraren med fulla rättigheter. Gå till papperskorgen och välj att tömma den därifrån.
Jag har haft detta problem tidigare, och då var det så att filerna i papperskorgen var borttagna av "root"- användaren, eftersom jag kört nautilus med sudo. Jag hade då inte rättighet som vnalig dödlig användare att tömma dem ur papperskorgen.
Vad du kan prova är att köra "gksudo nautilus" i terminalen. Då får du upp filhanteraren med fulla rättigheter. Gå till papperskorgen och välj att tömma den därifrån.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kod: Markera allt
rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*
- Mats L
- Kontakt:
Jag provade,men det kom upp meddelande: "Åtkomst nekas". Synd för dels är det en film samt massor med kort. De tar rätt stor och onödig plats.Sid skrev:Kod: Markera allt
rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*
- Osprey
- Kontakt:
Det är möjligt att du behöver ange sudo först i kommandot, alltså:
Dessutom kan du också skriva:
Ok, jag blev pucktvåa nu... 
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*
sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/info/*

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Mats L
- Kontakt:
"sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/files/*"
NU! Det funkade! Gjorde det 1 gång, inget hände, sen provade jag en gång till: JAAAA. De försvann! Tack så hemskt mycket! Ni är underbara på detta forum. Jag var otrogen och testade Mandriva Spring 2008, det mesta funkade, men finns ingen hjälp att få på svenska. Det får man ju här! TACK!

NU! Det funkade! Gjorde det 1 gång, inget hände, sen provade jag en gång till: JAAAA. De försvann! Tack så hemskt mycket! Ni är underbara på detta forum. Jag var otrogen och testade Mandriva Spring 2008, det mesta funkade, men finns ingen hjälp att få på svenska. Det får man ju här! TACK!