Hej. Har ett litet problem med min trådlösa Nätverksadapter. Det är en D-Link DWL-G122 Rev C1 och problemet är att när jag har anslutit mig till mitt nätverk så när jag startar Firefox och ska gå till t ex Google.se så får jag bara ett felmeddelande om att sidan inte går att nås. samma sak gäller alla andra sidor. Testade även att starta om datorn men det hjälpte inte. Nätverkskortet fungerar out of the box i övrigt. Något jag tycker är konstigt är att det fungerade finfint när jag dualbootade med Windows XP Home Edition SP3 då jag betatestar Bullguards Internet Security Gamers Edition men tror inte att problemet har något med dualbooten att göra. Vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag det? Här kommer lite info om nätverket:
Router: D-Link DI-624
SSID: MITSUBISHIPOWER
Säkerhet: WPA, Cipher Type AES/TKIP: AES, PSK / EAP: PSK
Kanal: 6
Super G Mode: Super G med dynamisk turbo
SSID Brodcast: Aktiverad
Datorn:
Inställning: Statisk IP-adress
IP-adress: 192.168.0.101
Nätmask: vet ej, det sköter datorn själv
Standard-gateway ip-adress: 192.168.0.1
Anslutningsproblem med D-Link DWL-G122
Anslutningsproblem med D-Link DWL-G122
Senast redigerad av 1 EvoKing, redigerad totalt 4 gånger.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Anslutningsproblem med D-Link DWL-G122
yeap, så långt allt väl. Men har du valt "roaming mode"? I System->Administration->Nätverk?
nej. man måste ju avaktivera roaming mode för att kunna skriva in nätverksinfon i respektive ruta. förresten, vad gör roaming modet egentligen? jag är inte så bra på just nätverk.Ulsak skrev:yeap, så långt allt väl. Men har du valt "roaming mode"? I System->Administration->Nätverk?
Har även kollat att lampan som visar att datorn är ansluten till nätverket lyser och det gör den. den lyser med fast sken så datorn är ju ansluten till nätverket. och lampan som blinkar när data överförs mellan router och dator blinkar också till ibland men kan fortfarande inte komma åt internet.
har kopplat ner datorn nu där nere där vi har routern och modemet och nu är de senaste uppdateringarna installerade. uppdateringarna för de komponenter och program som installeras när man installerar Ubuntu.
jag tror bestämmt detta problemet är löst nu. jag har fått det till att funka nu. antingen var det uppdateringarnas förtjänst eller så var det bara jag som skrev in fel nätverksnyckel. men om jag nu skrev in fel lösenordsnyckel så borde inte indikatorn för nätverksanslutningen lysa med fast sken. eller?
Det där med trådlösa nätverk är en stor vetenskapEvoKing skrev:jag tror bestämmt detta problemet är löst nu. jag har fått det till att funka nu. antingen var det uppdateringarnas förtjänst eller så var det bara jag som skrev in fel nätverksnyckel. men om jag nu skrev in fel lösenordsnyckel så borde inte indikatorn för nätverksanslutningen lysa med fast sken. eller?

När man kopplar upp sig på det trådlösa, så måste man ju faktiskt koppla upp sig mot routern för att kunna skicka lösenordet (eller vad man nu har för inloggningskriterier). Det innebär att man rent faktiskt är uppkopplad, men inte insläppt på nätverket så att säga. Om det nu var en felaktig nyckel som var problemet så låter det inte helt otroligt. Den var "uppkopplad" men inte autentiserad.
din teori är nog alldeles riktig. man måste ju koppla upp sig mot routern i fråga för att routern ska kunna bekräfta att nätverksnyckeln är korrekt. men det verkar funka nu. det enda jag behöver göra det är om adaptern satt i usb-porten när ubuntu startas så måste jag ta ut den och sätta i den igen för att den ska koppla upp sigPinky skrev:Det där med trådlösa nätverk är en stor vetenskapEvoKing skrev:jag tror bestämmt detta problemet är löst nu. jag har fått det till att funka nu. antingen var det uppdateringarnas förtjänst eller så var det bara jag som skrev in fel nätverksnyckel. men om jag nu skrev in fel lösenordsnyckel så borde inte indikatorn för nätverksanslutningen lysa med fast sken. eller?Har lekt en hel del med det där, och min teori om att lampan lyser med fast sken är denna:
När man kopplar upp sig på det trådlösa, så måste man ju faktiskt koppla upp sig mot routern för att kunna skicka lösenordet (eller vad man nu har för inloggningskriterier). Det innebär att man rent faktiskt är uppkopplad, men inte insläppt på nätverket så att säga. Om det nu var en felaktig nyckel som var problemet så låter det inte helt otroligt. Den var "uppkopplad" men inte autentiserad.

men det kan jag leva med. huvudsaken är att jag kommer ut på nätet

ska nu jag göra en backup av hårddisken där ubuntu är installerat på ut ifall att jag skulle behöva ominstallera ubuntu. då slipper jag ladda ner alla program och uppdateringar igen