Problem med att patcha HOMM3

För spelentusiaster !
arezon

Problem med att patcha HOMM3

Inlägg av arezon »

Det är så att jag försöker installera HOMM3 (HeroesOfMightandMagic 3) på min Xubuntu -dator. Jag har en .iso och själva installationen gick bra men det är när jag ska patcha det som det strular. Väldigt ny på *ubuntu så har fått förlita mig på dessa två "guider":

*Bort*
Länk2

Och i båda guiderna finns samma rad som jag inte förstår (egentligen flera rader, har sällan koll på vad varje rad gör när jag följer olika guider...)

Kod: Markera allt

cd heroes3-1.3.1a-unified-x86/bin/Linux/x86/
Visst man patchar patchen som det står i den ena guiden men bara så att jag inte har någon sådan katalog med det innehållet. Har kollat både i katalogen där .iso'n ligger och i den katalogen där jag installerade spelet.

EDIT: Plockade bort den ena länken, eftersom den hänvisade till en torrent hos TPB och det verkade inte som att upphovsrättsinnehavaren gett sitt medgivande. /DeepThought
Senast redigerad av 1 arezon, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

Re: Problem med att patcha HOMM3

Inlägg av DeepThought »

Eftersom jag (av förklarliga anledningar) gjorde ett litet ingrepp i ditt inlägg kommer här relevanta delar från sidan som du länkade till:
mdkaneda55 skrev:got this installed in Ubuntu Gutsy, here's the breakdown of what i had to do...

sudo apt-get install ksh
sudo ksh setup.sh

after it's installed.. when trying the update, it fails, so do this:

sudo rm loki_patch
wget http://icculus.org/~msphil/loki/x86/loki_patch
chmod +x loki_patch
cd ../../../
sudo sh update.sh

after that, it runs, but i had a problem with permissions for the conig files... so make sure you have write-access to your ~/.loki/ directory and all sub directories .. then it works flawlessly! =)
Samt eventuellt:
Volatile skrev:Patchen verkar inte funka på nyare system, då den är beroende av en arkaisk tarväxel som inte stödjs längre...
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

För att försöka svara på din fråga, så är det tänkt att du skall göra så här:

Först skall du hämta patchen till din hemkatalog (förutsatt att du kört cd ~/ först), med följande kommando:

wget ftp://sunsite.auc.dk/pub/os/linux/loki/updates/heroes3/heroes3-1.3.1a-unified-x86.run
Tyvärr, märkte jag när jag försökte hämta filen själv, så verkar inte den filen/patchen finnas på platsen som är angiven. Därför skiter det sig redan här och alla efterföljande steg blir därför meningslösa. Det du behöver göra är alltså att få tag på filen heroes3-1.3.1a-unified-x86.run och placera den i hemkatalogen. Därefter skall det bara vara att fortsätta enligt guiden.

EDIT: Filen verkar finnas att hämta här: http://www.lokigames.com/products/heroes3/updates.php3

Jag hade lite problem, men tror att den skall gå att hämta här:
http://www.atomicgamer.com/directory.php?id=2000

Så det du gör är att du ersätter kodraden ovan med att ladda ner filen till din hemkatalog. Lycka till!
arezon

Inlägg av arezon »

Okej, men jag har filen, visst kan jag lägga den i hemkatalogen men är det något jag missar när det står att jag ska ställa mig i filnamn/bin/Linux/x86? För vad jag kan se så har ju inte filen i sig några underkataloger då det är en .run fil? Eller är det jag som är helt vilse?

Men tack i alla fall. Ska testa och se om det kanske är jag som är helt vilse. Men kan fråga (i förebyggande syfte) hur man får fullständiga skriv/läs-rättigheter till en speciell plats (ex ~/.loki/ :P)?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag tror att något går fel på vägen, om inte katalogen existerar. Jag har inte testat själv och hinner tyvärr inte göra det nu. Men när du laddat ner filen, skall du köra följande:

sh heroes3-1.3.1a-unified-x86.run --keep
Får du några felmeddelanden när du kör detta? För det borde (såvida allt går som det är tänkt) sannolikt generera katalogen du söker. Lägg alltså märke till att det inte är något .run i följande rad:

arezon

Inlägg av arezon »

Ah tack, nu är jag med. Hursomhelst så testade jag det kommandot med både sh och ksh (inte lyckats klura ut skillnaden) och fick detta fel båda gångerna:

cannot open '+6' for reading: Nu such file or directory
Googlade lite men kan inte säga att jag riktigt förstod de förklaringar jag hittade. Men kan det vara att jag inte har rättigheter eller kan det kanske vara det där felet som uppkom i nyare system?
Kallemålare
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Kallemålare »

Tjena!

Jag kände din desperata längtan efter att få spela lite Homm3 så jag tänkte försöka hjälpa dig.
Precis samma problem uppstod för mig när jag försökte patcha spelet(eller patchen).
Men efter en stunds tungt googlande kom jag över en lösning som jag skrev ned utifall att.

cd ~/

wget ftp://mirrors.dotsrc.org/lokigames/updates/heroes3/heroes3-1.3.1a-unified-x86.run
Här kommer det som hjälpte för mig:

_POSIX2_VERSION=199209 sh heroes3-1.3.1a-unified-x86.run --keep
Sedan är det bara att fortsätta med:

wget http://downloads.sourceforge.net/goldenfiles/loki_patch-fix-0.1.tar.gz

tar xvfz loki_patch-fix-0.1.tar.gz

cp Loki_patch-fix/fixedpatch heroes3-1.3.1a-unified-x86/bin/Linux/x86/loki_patch

./heroes3-1.3.1a-unified-x86/update.sh
Hoppas du får igång det. För mig hackar ljudet lite och det har stängt av sig en gång efter några timmars spelande.
Dock fungerar det otroligt mycket bättre än att inte patcha patchen som skall patcha spelet. :)
Du får gärna posta och berätta om hur det fungerar på din burk.
Skriv svar

Återgå till "Spel"