* Ta backup i olika intervall beroende på vad som ska ta backup på (ex. Bilder 1 grr/veckan klockan 18:00, E-post 1 grr/dygn klockan 21:00)
* Skicka och hämta backuper över SFTP eller FTP (föredrar SFTP, men FTP går lika bra) - Alla backuper ska skickas till min och kanske eventuellt andra serverar. Dessutom vill jag kunna hämta filer från en annan server för säkerhetskopiering.
* Ta backup av USB-minnen
* Skicka felrapport om något skulle ha gått fel
* Lätt att hantera och jobba med, gärna trevligt grafisk gränssnitt.
När jag ändå håller på skulle jag också undra över något bra program som kan synca mellan två serverar eller arbetsdator och server? Har nämligen webbhotell och ibland gör jag ändringar direkt på webbhotellet istället för där jag normalt arbetar med mina projekt/hemsidor. Då är det bra att båda dessa är uppdaterade med samma version istället för en nyare version av en fil skrivs över av misstag av en äldre fil som tyvärr har hänt ett par gånger.

När det gäller vad programmet måste vara fritt osv. så spelar det ingen roll, tipsa era förslag och så får jag se om något är intressant. Sedan behöver det inte bara bestå av ett program, det kan lika bra bestå av flera.