All video är blåtonad! [HALV-LÖST]
All video är blåtonad! [HALV-LÖST]
Helt plötsligt när jag ska spela film får jag detta fenomen;
http://data.fuskbugg.se/skalman01/aaarghvideo.png
Det spelar ingen roll vilken mediaspelare jag använder, och det är endast när jag spelar film. Codecs är installerade och filmen flyter på bra i övrigt. Idéer?
http://data.fuskbugg.se/skalman01/aaarghvideo.png
Det spelar ingen roll vilken mediaspelare jag använder, och det är endast när jag spelar film. Codecs är installerade och filmen flyter på bra i övrigt. Idéer?
Senast redigerad av 2 cupe, redigerad totalt 4 gång.
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: All video är blåtonad!
Tufft !!
Näe, skämt och sido. Det enda som är gemensamt då är codecs och grafikkortet samt dess drivrutiner. Testa i t.ex. Wine eller Virtualbox eller live CD om du får samma fenomen där.
Är det så skulle jag tro kortet, är det inte så skulle jag sätta pengarna på codecs, alt drivrutinerna.
Näe, skämt och sido. Det enda som är gemensamt då är codecs och grafikkortet samt dess drivrutiner. Testa i t.ex. Wine eller Virtualbox eller live CD om du får samma fenomen där.
Är det så skulle jag tro kortet, är det inte så skulle jag sätta pengarna på codecs, alt drivrutinerna.
Linux - Bringing back the joy of computing
Har ominstallerat samt uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet. Ingen skillnad. Antar att jag har alla codecs som behövs - det gick ju finemang att spela film framtills nu. Har dock ominstallerat de också. Vad fasen kan vara problemet?
- AntonPetts
- Kontakt:
Är den vekligen blåtonad, jag tycker det ser mer ut som att färgerna är inverterade? Sen kan man ju undra varför...
VLC har ett filter som gör det, men om det är likadant i andra spelare kan det ju inte bero på det.
VLC har ett filter som gör det, men om det är likadant i andra spelare kan det ju inte bero på det.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Det kanske du har rätt i.. Men som sagt så spelar det ingen roll vilken spelare jag använder. Har kikat i nvidia-settings om det fanns någon skum inställning där, men nada.AntonPetts skrev:Är den vekligen blåtonad, jag tycker det ser mer ut som att färgerna är inverterade? Sen kan man ju undra varför...
- Konservburk
Vad händer om du inverterar färgerna ytterligare en gång?cupe skrev:Det kanske du har rätt i.. Men som sagt så spelar det ingen roll vilken spelare jag använder. Har kikat i nvidia-settings om det fanns någon skum inställning där, men nada.
Kod: Markera allt
mplayer -vf hue=0:-1 filnamn.avi
Bara svart.Konservburk skrev:Vad händer om du inverterar färgerna ytterligare en gång?cupe skrev:Det kanske du har rätt i.. Men som sagt så spelar det ingen roll vilken spelare jag använder. Har kikat i nvidia-settings om det fanns någon skum inställning där, men nada.
Kod: Markera allt
mplayer -vf hue=0:-1 filnamn.avi

För ett tag sedan när jag installerade massa windowsspel genom wine så blev allt på min skärm blåtonat och jag försökte få bort det men lyckades inte. Eftersom att jag hade mixtrat med sådant som jag inte riktigt hade koll på installerade jag om hela systemet, och då fungerade det givetvis igen. Kanske inte är samma sak som för dig, men det fungerar ju säkert att installera om hela systemet, som sista utväg. :/
Hm, ok. Detta gäller ju dock bara uppspelning av video, och jag lirar bara Diablo 2 i wine. 

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Häftigt! ! !

För en, eller ett par månader sedan, hade jag ett likadant beteende här hos mig.
Det spelade ingen roll att jag försökte att använda andra program. Allt var blåtonat.
Som i ditt exempel, gällde det i huvudsak när människor fanns med på videon. Allt
som var hud, blev blått. Besynnerligt.
Jag gjorde inget som påverkade det hela. Kunde inte heller fixa till det.
Av andra skäl, har det blivit ett antal ominstallationer sedan dess och idag har jag
inte detta problem längre.
Denna tråd kommer jag att nyfiket följa, för att förhoppningsvis så småningom
kunna få en rimlig förklaring till varför det blev på detta sätt.
Jag håller tummarna för dig, cupe och hoppas på att du skall få hjälp till att bli av med
detta irriterande faktum.
Ha det gott, allesamman.
Hälsar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Värt att notera är för övrigt att jag har haft precis samma problem i Windows när jag körde det. Då var det dock bara VLC som det blev så i - Lyckades dock inte lösa det där heller.
Tydligen är det ju dock fler än jag som har haft detta problem, så någon borde väl rimligtvis ha en lösning? Kom igen nu gubbar!
Tydligen är det ju dock fler än jag som har haft detta problem, så någon borde väl rimligtvis ha en lösning? Kom igen nu gubbar!
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Som tidigare talare har sagt, hade det bara gällt VLC (som i windows) skulle jag satsa på att du kommit åt någon inställlning för invetering eller färgtemp.
Men kör wn LiveCD och se om felet kvarstår, om det gör det så är det med största sannolikhet hårdvaran, om inte dina inställningar/installation.
Men kör wn LiveCD och se om felet kvarstår, om det gör det så är det med största sannolikhet hårdvaran, om inte dina inställningar/installation.
Linux - Bringing back the joy of computing
Här kan vara en lösning:
launch gstreamer-properties from terminal
change the video output plugin to custom
change the video output pipeline to:
ffmpegcolorspace ! video/x-raw-yuv,format=(fourcc)YV12 ! xvimagesink
Jag hämtade den här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ish&page=2
Jag hämtade den här:
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Du är min hjälte idag, fungerar prima! Tack så mycket.webaake skrev:Här kan vara en lösning:
Jag hämtade den här:

Tack för det!
Verkar som många haft problem med detta och att gstreamer är inblandat på nåt sätt.
PS Behövde verkligen lite uppmuntran idag. Tack!
Verkar som många haft problem med detta och att gstreamer är inblandat på nåt sätt.
PS Behövde verkligen lite uppmuntran idag. Tack!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Re: All video är blåtonad! [LÖST]
Kanske inte ska ropa hej än..
Efter att ha använt datorn i ett par timmar tänkte jag koppla av lite med en film, och glad i hågen som jag var för att jag hade löst problemet med den blåa färgen slår jag igång CSI.
Blått.
Så jävla blått, igen!
Gör om samma procedur igen, men ingen skillnad. Dödar X, startar X, då fungerar det prima igen.. Så det måste vara någonting annat som spökar också?
Efter att ha använt datorn i ett par timmar tänkte jag koppla av lite med en film, och glad i hågen som jag var för att jag hade löst problemet med den blåa färgen slår jag igång CSI.
Blått.
Så jävla blått, igen!
Gör om samma procedur igen, men ingen skillnad. Dödar X, startar X, då fungerar det prima igen.. Så det måste vara någonting annat som spökar också?

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: All video är blåtonad! [HALV-LÖST]
Det verkar som om det är något annat program som ställer till det hela. Du får väl börja felsöka med att ha så lite igång som möjligt när du startar x och sen starta programmen du brukar ha igång ett i taget tills du hittar det skyldiga.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag misstänker att det är den där urkassa mediaspelaren Totem som på något vis ställer till det. När jag dödat X och kör igång vlc med vald film är allting bra. Väljer jag sedan Totem, ser det förjävligt ut, och likadant ser det ut i vlc när jag testat efter att ha dödat Totem.vulfgar skrev:Det verkar som om det är något annat program som ställer till det hela. Du får väl börja felsöka med att ha så lite igång som möjligt när du startar x och sen starta programmen du brukar ha igång ett i taget tills du hittar det skyldiga.
Vad beror detta på? Totem ändrar ju iallafall ingenting i gstreamer-properties på eget bevåg, och några inställningar finns det ju knappt alls i Totem.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
grrrr inte skälla på Totem 

Men, Totem är ju verkligen inte mycket att hänga i julgranen.Sid skrev:grrrr inte skälla på Totem