När jag installerat nya uppdateringar säger den allttid att en del inte blivit installerade, nu funkar inte limewire mera, och i Opera går det inte att se på videon mer. när jag skriver det gamla "sudo dpkg --configure -a" i en terminal säger den bara:
linni@linni-laptop:~$ sudo dpkg --configure -a
Ställer in gcc (4:4.2.3-1ubuntu6) ...
update-alternatives: internt fel: /var/lib/dpkg/alternatives/cc trasig: felaktigt uppdateringsläge
dpkg: fel vid hantering av gcc (--configure):
underprocess post-installation script gav felkod 2
Fel uppstod vid hantering:
gcc
Hjälp någon?
Än en gång funkar inget.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Än en gång funkar inget.
Få se om jag förstått: du uppdaterar och du gör det från förråden; men det bli saker som inte blir uppdaterade? När jag uppdaterar mitt system låser sig Pakethanteraren på min bärbara. Därför använder jag nu mera apt-get, inte dpkg. Det här är vad som händer.
1. Först uppdaterar jag paketlistorna: sudo apt-get update.
2. Nästa steg är att gör själva uppdateringen: sudo apt-get upgrade.
3. I den text som dyker upp står det att några paket hålls tillbaka. Jag gör ändå uppdateringen genom att skriva 'J'.
4. Nu kör jag en ny uppdatering: sudo apt-get upgrade.
5. I listan ser jag nu de paket som inte blev uppdaterade. Jag installerar dom separat: sudo apt-get install paket1 paket2 paket3.
1. Först uppdaterar jag paketlistorna: sudo apt-get update.
2. Nästa steg är att gör själva uppdateringen: sudo apt-get upgrade.
3. I den text som dyker upp står det att några paket hålls tillbaka. Jag gör ändå uppdateringen genom att skriva 'J'.
4. Nu kör jag en ny uppdatering: sudo apt-get upgrade.
5. I listan ser jag nu de paket som inte blev uppdaterade. Jag installerar dom separat: sudo apt-get install paket1 paket2 paket3.