Felmeddelanden hela tiden :(

Tarika
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Felmeddelanden hela tiden :(

Inlägg av Tarika »

nu är jag här igen med konstiga frågor :)

Jag ändrade lite saker i Kubuntu och numera så får jag popupp-ruta varje gång jag startar nåt program, det kan vara Kate, KPgp, Konqueror, Kopete, JuK etc...
Will not save configuration.

Configuration file "/home/tarika/.kde/share/config/katerc" not writable.

Please contact your system administrator.
Problemet började när jag skrivskyddade en del filer i /.kde/share/config samt /.thumbnails/ och /.kde/share/apps, /.nano_history/ och en hel bunt med andra mappar och filer, för att alla olika program inte ska spara info om senast öppna dokument, mest besökta mappar, spelade låtar, miniatyrer, kommandohistorik i terminalen, osv, osv, osv, osv...., ganska störande beteende faktiskt :D

Är det nån som vet hur jag inaktiverar dessa meddelanden eller måste jag ge upp o byta musmiljö till Xfce eller Gnome eller nån annan som inte loggar allt jag gör? Krävs det nåt registerhack eller går det att kväsa denna "bug" globalt i hela systemet? :)

kanske nåt för ubuntu brainstorm, så att det kanske kommer med nåt sånt i nästa version. :)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Felmeddelanden hela tiden :(

Inlägg av mcNisse »

Du är den första jag har hört som har stört sig på finnessen med senaste dokument. (Även om jag hittade några till när jag sökte). Det är en bekvämlighetsfunktion ingen loggningsfunktion (även om det blir effekten). Varken gnome eller xfce är bättre på den punkten heller. Det är ju applikationerna som sparar historiken...

Jag tror vidare att du vet hur du får bort felmeddelandet ::) Ta bara bort skrivskyddet :P

I kate kan du sätta antalet dokument som den ska komma ihåg till 0. I konqueror kan du ställa ner historiken till 0. Du får helt enkelt ställa in det i varje applikation.

Det finns inget register i kde, bara en massa konfigfiler.
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Re: Felmeddelanden hela tiden :(

Inlägg av AntonPetts »

Kan inte förstå inte varför du vill ta bort det, Om du inte använder det så märks det väl inte?
Och ja det är klart att programmen ger felmeddelanden när du har skrivskyddat mapparna/filerna som de försöker spara inställningar til.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"