Som titeln låter...
Kör med XP home på en bärbar å vill börja köra Ubuntu på den ist....
Men hur gör jag med alla mail å dokument å användar uppgifter till olika chatt prog. som finns i XP???
Funderar på att köra Dualboot till att börja med så kan man ju flytta grejer efterhand...funkar det????
Finns det kanske ett "import-program" i Ubuntu???
Enda erfarenheten jag har av Ubuntu sedan tidigare är att jag har det (Ubuntu) installerat på en "garderobsdator" som kör SlimCenter för att streama musik....har funderingar på att köra en mailserver här senare oxå...
All hjälp mottages med öppna armar :-)
///Fromberg
Hur får man över allt man vill ha kvar från XP till Ubuntu?
Hur får man över allt man vill ha kvar från XP till Ubuntu?
If I can NOT smoke in heaven I shall NOT go
//Mark Twain
//Mark Twain
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Hur får man över allt man vill ha kvar från XP till Ubuntu?
Det beror lite på! Låt oss säga att du precis installerat Ubuntu Dual-boot, så börja med att mounta din XP partition, genom att högerklicka på en panel-> Lägg till->Diskmonterare, klicka på Diskmonteraren->Montera. Om du nu installerar om Firefox, så kommer den försöka hitta alla MS inställningar. Likaså om du installerar Thunderbird. Sen kan du ju alltid Importera/Exportera manuellt.Med ubuntu-tweak kan du synka "My document\Bilder...Musik"
med "/home/user/Bilder...Musik...". Men jag har märkt att vissa saker går ej att utföra om du inte mountar din NTFS/FAT32... automatiskt i /etc/fstab, förmodligen för att vissa saker är förbjudna på "removable devices" som partitionen blir med diskmonteraren. Så föreslår att du:
1. Skapar en mapp /mnt/winxp, ändra ev. rättigheter.
2. Öppna terminalen och skriv "sudo fdisk -l" kontrollera vad din partition heter ex. "/dev/sda1....HPFS/NTFS"
3. Skriv "sudo gedit /etc/fstab" lägg till en rad "/dev/sda1 /mnt/winxp ntfs rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000 0 0" använd <tab> mellan avsnitten.
4. Starta om datorn, nu ska din WinXP partition vara automatiskt fast monterad.
5. Ta bort Firefox helt (Från synaptic). Installera om det på nytt... Installera Thunderbird... etc
Det finns säkert hundra andra sätt(du kan ju browsa "Ubuntu 8.04 migrering Windows"), men detta fungerade för mig.
med "/home/user/Bilder...Musik...". Men jag har märkt att vissa saker går ej att utföra om du inte mountar din NTFS/FAT32... automatiskt i /etc/fstab, förmodligen för att vissa saker är förbjudna på "removable devices" som partitionen blir med diskmonteraren. Så föreslår att du:
1. Skapar en mapp /mnt/winxp, ändra ev. rättigheter.
2. Öppna terminalen och skriv "sudo fdisk -l" kontrollera vad din partition heter ex. "/dev/sda1....HPFS/NTFS"
3. Skriv "sudo gedit /etc/fstab" lägg till en rad "/dev/sda1 /mnt/winxp ntfs rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000 0 0" använd <tab> mellan avsnitten.
4. Starta om datorn, nu ska din WinXP partition vara automatiskt fast monterad.
5. Ta bort Firefox helt (Från synaptic). Installera om det på nytt... Installera Thunderbird... etc
Det finns säkert hundra andra sätt(du kan ju browsa "Ubuntu 8.04 migrering Windows"), men detta fungerade för mig.
Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 1 gånger.
Lter bra...kollar ikväll
Tackar för snabbt svar
Tackar för snabbt svar

If I can NOT smoke in heaven I shall NOT go
//Mark Twain
//Mark Twain
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Så lite så!! Hur MSN funkar vet jag inte, men om du installerar aMSN/Pidgin så bör du kunna Importera/Exportera, jag har "Smartmail webmail" i Windows XP, när jag installerade Thunderbird synkade den allt automatiskt.