Hejsan.
Chattade med en kompis, som också använder Ubuntu. Uppenbarligen har det kommit ett nytt Ubuntu virus som utnyttjar en svaget i systemet för att ge sig root status och radera home och lite sådant. Har någon annan hört talas om det?
Bästa hälsningar,
lord.
Har hört om ett Ubuntu virus, men...
Re: Har hört om ett Ubuntu virus, men...
Jag prenumererar på ett större antal millistor som har med Ubuntu, Linux, nätverk och säkerhet, och alltihop i ett, men något über virus till Linux finns då definitivt inte.lord skrev:Hejsan.
Chattade med en kompis, som också använder Ubuntu. Uppenbarligen har det kommit ett nytt Ubuntu virus som utnyttjar en svaget i systemet för att ge sig root status och radera home och lite sådant. Har någon annan hört talas om det?
Bästa hälsningar,
lord.
Bara skitsnack alltså.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Ok, bra att veta att det bara var rykten, då. I och för sig, killen jag pratade med hade inte fått den utan bara hört talas om den (och jag kollade up det ställe där han sa att han hittat det utan att hitta någonting). Det är möjligt att "svagheten" var att någon råkade klanta till sig och kompilera samman ett virus som han eller hon trodde var ett program, och installera det. Men då var det användarens eget fel. Vilket leder till den bästa slutsatsen när det gäller datorer och säkerhet:
Var smart och klicka inte på allt.
Fast å andra sidan kanske det bara var skitsnack.
Var smart och klicka inte på allt.
Fast å andra sidan kanske det bara var skitsnack.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Han kanske menade rootkit?
Min dotters och min frus xp resp vistadatorer råkade ut för ett angrepp ( trots antivirusprogram!) så jag fick göra en återställning åt dem. Jag hittar aldrig nånting på min ubuntudator ( den är så stabil så man gäspar..)
Min dotters och min frus xp resp vistadatorer råkade ut för ett angrepp ( trots antivirusprogram!) så jag fick göra en återställning åt dem. Jag hittar aldrig nånting på min ubuntudator ( den är så stabil så man gäspar..)
-
Det lär nog ta ett bra tag innan vi kommer ikapp Windows som har runt 1.000.000 virus. (Om någonsin?)

Kanske var så att någon tog sig in i systemet och radera home mappen.. Sen efter ett par turer med rykten så blir det tillslut virus