Kommer inte ut på nätet

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
ubuntu

Kommer inte ut på nätet

Inlägg av ubuntu »

Kör Ubuntu 8.04 på en Windows dator. Har fungerat bra. Nu kommer jag inte ut på nätet. I windows partionen kan jag ansluta ut på nätet så nätverkskortet verkar ok. Nån som har nåt tips hur jag skall gå tillväga för att få igång nätverkskortet i Ubuntu?
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Kommer inte ut på nätet

Inlägg av ycc »

Det här är jag inget bra på ;) men man kan ju börja med att kolla att kortet är identifierat i Ubuntu:
System > Administration > Nätverk
Skall oftast vara inställt på DHCP om man ansluter via nätverk.

Man kan göra kommandot lspci i terminalen (program > tillbehör) och se vilket slags kort man har, och klistra in svaret i tråden så kan nog andra som vet mer än jag om detta ge hjälp. Kanske också skriva lite vilken typ av dator man har. Har du installerat via Wubi (Ubuntu i Windows) eller på det "vanliga" sättet?

Har man tillgång att starta Ubuntu med en annan kärna så kan man prova det. Hur ser nätverksikonen ut uppe i "programlisten"? (Är det två svarta skärmar eller en "komet" som snurrar mellan två punkter?) Ibland kan omstart av datorn hjälpa.
ubuntu

Inlägg av ubuntu »

Nu när jag startade upp Ubuntu så funkar det. Jag prövade tidigare med ett par omstarter som inte hjälpte. Nu har datorn stått några timmar och vid uppstarten kom nätet igång igen.
Tack för tipsen i alla fall!
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag gissar att när det inte funkar så ser nätverksikonen ut som en snurrande "komet". Det enda som hjälper är omstart men problemet fixar sig helt när det kommer kärnuppdatering.
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

Har fast lina med TP rakt in i väggen och efter en installation av Ubuntu måste jag vänta 10 - 15 minuter innan jag kommer ut på nätet igen.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

man behöver inte starta om hela datorn, bara nätverket. Testa i en terminal:

sudo /etc/init.d/networking restart

Om inte annat får men en del bra meddelanden därifrån, som kan hjälpa en i felsökningen.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

webaake skrev:man behöver inte starta om hela datorn, bara nätverket. Testa i en terminal:

sudo /etc/init.d/networking restart

Om inte annat får men en del bra meddelanden därifrån, som kan hjälpa en i felsökningen.
Yep, men det hjälper inte det heller, för min del iallafall. Måste alltid vänta ~ 15 minuter.
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Oftast om man dualbootar så ser modem det som att det redan är en uppkoppling och struntar i att handskaka (modemet 'tänker' -varför ska jag binda om kortet när det redan är bundet, MAC-adressen är upptagen).
Pröva med att starta om modemet när du byter mellan OS, det är inte nätkortet eller mjukvara som det är fel på (det finns inget fel, utan snarare en redan existerande bindning mellan kortets MAC-adress och modemet).
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Tråden flyttad till "Hårdvara"
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

ajja skrev:Oftast om man dualbootar så ser modem det som att det redan är en uppkoppling och struntar i att handskaka (modemet 'tänker' -varför ska jag binda om kortet när det redan är bundet, MAC-adressen är upptagen).
Pröva med att starta om modemet när du byter mellan OS, det är inte nätkortet eller mjukvara som det är fel på (det finns inget fel, utan snarare en redan existerande bindning mellan kortets MAC-adress och modemet).
Yep, men det var just därför jag skrev;

Har fast lina med TP rakt in i väggen och efter en installation av Ubuntu måste jag vänta 10 - 15 minuter innan jag kommer ut på nätet igen.

Har med andra ord varken modem, routers eller switchar. ;)
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

cupe skrev:
ajja skrev:Oftast om man dualbootar så ser modem det som att det redan är en uppkoppling och struntar i att handskaka (modemet 'tänker' -varför ska jag binda om kortet när det redan är bundet, MAC-adressen är upptagen).
Yep, men det var just därför jag skrev;

Har med andra ord varken modem, routers eller switchar. ;)
Nej, men många använder ett modem. Du får skaffa en router :)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"