hur skiljs piratkopiering mot nerladdning av lagligt material
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
undrar på hur de gör för att räkna ut vad piratkopiering kostar? Och hur skilljer de på nerladdning av till exempel photoshop vs gimp?
Hej
Det allra flesta användare kör ingen riktig brandvägg i XP, alternativt har de brandväggen
med för låg säkerhet. I princip alla kommersiella program gör en sk "Calling Mum" efter installation.
Utifrån statistiken från dessa anrop kan då programtillverkarna uppskatta hur många som använder ett
visst program.
Nu skulle då enbart en liten andel användare som tex kör Photoshop tänka sig att köpa programmet.
Fullversionen går väl på cirka 5000:- Så det är svårt att egentligen beräkna vad piratkopiering kostar
eftersom bara en liten andel skulle betala.
Nu är det då mycket ärligare att välja alternativen, Gimp eller Open Office osv så slipper man då "snylta"
på någon annans egendom.
Sedan kan Adobe o MS sitta där med sina dyra program
Jag hoppas att MS, Adobe osv lyckas med sina försök att blockera piratversioner så att Open Source kan
konkurrera på allvar.

Det allra flesta användare kör ingen riktig brandvägg i XP, alternativt har de brandväggen
med för låg säkerhet. I princip alla kommersiella program gör en sk "Calling Mum" efter installation.
Utifrån statistiken från dessa anrop kan då programtillverkarna uppskatta hur många som använder ett
visst program.
Nu skulle då enbart en liten andel användare som tex kör Photoshop tänka sig att köpa programmet.
Fullversionen går väl på cirka 5000:- Så det är svårt att egentligen beräkna vad piratkopiering kostar
eftersom bara en liten andel skulle betala.
Nu är det då mycket ärligare att välja alternativen, Gimp eller Open Office osv så slipper man då "snylta"
på någon annans egendom.
Sedan kan Adobe o MS sitta där med sina dyra program

Jag hoppas att MS, Adobe osv lyckas med sina försök att blockera piratversioner så att Open Source kan
konkurrera på allvar.

Adobe har total marknadsdominans på grafikredigering både på vektor och foto, och inte långt därifrån på webbredesredigeringsprogram i olika former. På filmsidan känner jag mig inte riktigt hemma men deras filmredigeringsprogram är det enda jag hört talas om.
Frågan är om Adobe inte fått sin ledande ställning genom just piratkopieringen, de har blivit standard, och där finns pengar att hämta.
Jag tycker mig det ofta vara just de som dragit nytta av orättvisor som är de som skriker högst..
Frågan är om Adobe inte fått sin ledande ställning genom just piratkopieringen, de har blivit standard, och där finns pengar att hämta.
Jag tycker mig det ofta vara just de som dragit nytta av orättvisor som är de som skriker högst..
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du är vis du, sebastean. Säger sånt som jag tänker... 

[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]