Problem med installation av drivisar för Creative SB X-FI EA

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
EvoKing
Kontakt:

Problem med installation av drivisar för Creative SB X-FI EA

Inlägg av EvoKing »

Godkväll. Har ett litet problem med installation av drivrutinerna för Creative SB(Sound Blaster) X-FI EA(Extreme Audio). Jag har följt och installerat drivrutinerna som skrevs om i på denna sidan: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 96&t=24796 (Mitt inlägg längst ner, anledningen till att jag startade denna tråden är att den tråden jag länkade till verkar vara utdöd). Problemet är när jag har installerat drivrutinerna och startat om datorn så får jag inget ljud i högtalarna och ändå så är kortet valt som standard-enhet, ljudet är på högsta nivå och högtalarna på och på lagom volym. Högtalarna är Deltaco 2.1 högtalare. Jag har testat att spela upp en musik-cd och samtidigt plugga in högtalarjacket i ljudkortets alla ljudingångar utan något resultat. Det kan väl knappast ha något att göra med att jag har ett integrerat ljudkort som är integrerat i moderkortet som är ett ASUS P4GE-FSC och det inbyggda ljudkortet ett Realtek AC 97. Sound Blaster-kortet är ett PCI kort.

Någon vänlig själ som vet vad detta kan bero på och isåfall vad kan jag göra för att få kortet att fungera?
EvoKing
Kontakt:

Re: Problem med installation av drivisar för Creative SB X-FI EA

Inlägg av EvoKing »

EvoKing skrev:Godkväll. Har ett litet problem med installation av drivrutinerna för Creative SB(Sound Blaster) X-FI EA(Extreme Audio). Jag har följt och installerat drivrutinerna som skrevs om i på denna sidan: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 96&t=24796 (Mitt inlägg längst ner, anledningen till att jag startade denna tråden är att den tråden jag länkade till verkar vara utdöd). Problemet är när jag har installerat drivrutinerna och startat om datorn så får jag inget ljud i högtalarna och ändå så är kortet valt som standard-enhet, ljudet är på högsta nivå och högtalarna på och på lagom volym. Högtalarna är Deltaco 2.1 högtalare. Jag har testat att spela upp en musik-cd och samtidigt plugga in högtalarjacket i ljudkortets alla ljudingångar utan något resultat. Det kan väl knappast ha något att göra med att jag har ett integrerat ljudkort som är integrerat i moderkortet som är ett ASUS P4GE-FSC och det inbyggda ljudkortet ett Realtek AC 97. Sound Blaster-kortet är ett PCI kort.

Någon vänlig själ som vet vad detta kan bero på och isåfall vad kan jag göra för att få kortet att fungera?
kan ingen här lösningen på problemet ???
EvoKing
Kontakt:

Inlägg av EvoKing »

EvoKing skrev:
EvoKing skrev:Godkväll. Har ett litet problem med installation av drivrutinerna för Creative SB(Sound Blaster) X-FI EA(Extreme Audio). Jag har följt och installerat drivrutinerna som skrevs om i på denna sidan: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 96&t=24796 (Mitt inlägg längst ner, anledningen till att jag startade denna tråden är att den tråden jag länkade till verkar vara utdöd). Problemet är när jag har installerat drivrutinerna och startat om datorn så får jag inget ljud i högtalarna och ändå så är kortet valt som standard-enhet, ljudet är på högsta nivå och högtalarna på och på lagom volym. Högtalarna är Deltaco 2.1 högtalare. Jag har testat att spela upp en musik-cd och samtidigt plugga in högtalarjacket i ljudkortets alla ljudingångar utan något resultat. Det kan väl knappast ha något att göra med att jag har ett integrerat ljudkort som är integrerat i moderkortet som är ett ASUS P4GE-FSC och det inbyggda ljudkortet ett Realtek AC 97. Sound Blaster-kortet är ett PCI kort.

kan ingen här lösningen på problemet ???
testade även att installer drivarna som är under konstruktion. de där det står RC i slutet av drivrutinnamnet men detta hadde ingen effekt. finns det absolut INGEN som vet vad detta kan bero på?? Jag kör version 8.04 av Ubuntun.
EvoKing
Kontakt:

Inlägg av EvoKing »

jag kollade även vilka drivrutiner/moduler eller vad det nu kallas med kommandot

Kod: Markera allt

lspci
och där visades mitt ljudkort. några förslag på vad problemet kan bero på?
EvoKing
Kontakt:

Inlägg av EvoKing »

komm just på att det kanske funkar med drivar för Creative Labs SB Audigy LS-kortet. för terminalen säger att det är ett Creative Labs SB Audigy LS fast det är inte riktigt. det är ett Creative SB X-FI Extreme Audio. dessa enheter får jag fram när jag kör

lspci
i terminalen:

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE/PE DRAM Controller/Host-Hub Interface (rev 03)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE/PE Host-to-AGP Bridge (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBM (ICH4/ICH4-M) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev 82)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801DB/DBL (ICH4/ICH4-L) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801DB (ICH4) IDE Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) SMBus Controller (rev 02)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Audio Controller (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV44A [GeForce 6200] (rev a1)
02:0a.0 USB Controller: ALi Corporation USB 1.1 Controller (rev 03)
02:0a.1 USB Controller: ALi Corporation USB 1.1 Controller (rev 03)
02:0a.2 USB Controller: ALi Corporation USB 1.1 Controller (rev 03)
02:0a.3 USB Controller: ALi Corporation USB 2.0 Controller (rev 01)
02:0b.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Audigy LS
02:0d.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)

så tror ni att man kan använda drivers för Creative Labs SB Audigy LS?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det skulle kunna vara värt ett försök iaf. :) Jag har för mig vi hade en användare som hade lite koll på Creative ljudkort men har verkar ha försvunnit tyvärr.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
EvoKing
Kontakt:

Inlägg av EvoKing »

Hund skrev:Det skulle kunna vara värt ett försök iaf. :) Jag har för mig vi hade en användare som hade lite koll på Creative ljudkort men har verkar ha försvunnit tyvärr.
men då testar jag och ser om jag hittar några drivers för den. för håller för tillfället att försöka installera alsa-drivarna från how to tråden jag länkade till. där hadde han som gjorde länkat till en sida där man kunde hämta alsa-drivarna
EvoKing
Kontakt:

Inlägg av EvoKing »

EvoKing skrev:
Hund skrev:Det skulle kunna vara värt ett försök iaf. :) Jag har för mig vi hade en användare som hade lite koll på Creative ljudkort men har verkar ha försvunnit tyvärr.
men då testar jag och ser om jag hittar några drivers för den. för håller för tillfället att försöka installera alsa-drivarna från how to tråden jag länkade till. där hadde han som gjorde länkat till en sida där man kunde hämta alsa-drivarna
dom drivarna jag precis installerade funkade inte. när jag hade installerat drivarna startade jag om, i volymkontrollen bytte jag till enheten som kallas CA0106 som jag trodde var mitt sound blaster kort men det visade sig att jag hade fel. det var mitt integrerade Realtek AC97. jag hittade faktiskt ett par drivare för sound blaster-kortet som terminalen tycker att det är och där hittade jag även installationsanvisningar( http://www.alsa-project.org/~james/alsa ... nstall.txt ) och den linkade till en annan sida med installatonsanvisningar( http://alsa.opensrc.org/index.php/AlsaCVS ). Och på sidan man kommer till när man klickar på länken till sidan jag länkade till sist, där står att man ska ha någon slags CVS version av alsa-drivarna men jag tycks inte hitta några sådana drivare. vet ni möjligtvis var man kan hitta dom?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har du valt kortet som standardkort?

asoundconf list

asoundconf set-default-card ljudkort
EvoKing
Kontakt:

Inlägg av EvoKing »

Hund skrev:Har du valt kortet som standardkort?

asoundconf list

asoundconf set-default-card ljudkort
nja, tror inte det. men mitt sound blaster-kort finns inte med. de enda ljudenheterna jag får fram när jag kör kommandot: asoundconf list är:

Names of available sound cards:
I82801DBICH4
CA0106

och båda dessa går till mitt integrerade ljudkort. har själv testat. som synes finns inget creative sound blaster-kort där. kanske gjorde jag något fel vid installationen? du kanske skulle kunna hjälpa mig via remote desktop eller vad det nu heter i linux så kanske du lättare kan se vad felet är.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det kan du bara välja efter att du installerat drivrutinerna och kortet fungerar, glömde påpeka det. Tyvärr har jag ingen vidare kunskap om ljudkort alls. Du skulle kunna posta en tråd på Ubuntuforums, där lär det finnas någon som kan hjälpa dig. :)
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

En dum fråga kanske men har du kört alsaconf?
EvoKing
Kontakt:

Inlägg av EvoKing »

Hund skrev:Det kan du bara välja efter att du installerat drivrutinerna och kortet fungerar, glömde påpeka det. Tyvärr har jag ingen vidare kunskap om ljudkort alls. Du skulle kunna posta en tråd på Ubuntuforums, där lär det finnas någon som kan hjälpa dig. :)
problemet är ju det att alsa drivarna ÄR installerade men kortet funkar ändå inte och här på forumet finns ju en how to guide om hur man får igång mitt ljudkort i ubuntu och har följt den till punkt och prickar. glömde nämna att jag har fått det att fungera en gång innan men kommer ej ihåg om det var med alsa-drivare eller oss(open sound system)-drivarna. vad gäller forumet, då tänker du på det engelska Ubuntuforumet?
Senast redigerad av 1 EvoKing, redigerad totalt 5 gånger.
EvoKing
Kontakt:

Inlägg av EvoKing »

Sid skrev:En dum fråga kanske men har du kört alsaconf?
tror inte det. men då gör jag det direkt :D
EvoKing
Kontakt:

Inlägg av EvoKing »

EvoKing skrev:
Sid skrev:En dum fråga kanske men har du kört alsaconf?
tror inte det. men då gör jag det direkt :D
funkade inte. får följande felmeddelande när jag kör sudo alsaconf:

sudo: alsaconf: command not found
EvoKing
Kontakt:

Inlägg av EvoKing »

nä nu tror jag att jag skiter i dethär. det verkar helt jädra hopplöst att få igång mitt sound blasterkort. jag har vridit och vänt på alla stenar jag kan hitta, jag har googlat en massa, testat installera paket som jag tycker verkar vara relevanta, installerat drivare hit och dit, följt instruktioner till punkt och prickar, testat olika kommandon i terminalen som t ex ni och andra har föreslagit, förljt denna guiden om hur man blacklistar det integrerade ljudkortet och väljer ett annat ljudkort som standardljudkort, länk till denna guiden: http://dalejefferson.org/blog/how-chang ... rd-ubuntu/ . Och när den är fullföljd och jag har startat om datorn, ja vad möts jag av då? ett förbaskat felmeddelande om att inget ljudkort hittas. felmeddelande lyder följande när jag öppnar volymkontrollen:

No volume control GStreamer plugins and/or devices found.

Och när jag kör följande kommando i terminalen:

cat /proc/asound/cards
så får jag följande felmeddelande:

--- no soundcards ---

Jag är så himla less på detta nu. Jag är så himla less på detta så jag funderar mycket allvarligt på att gå tillbaka till Windows igen för där funkar allt tillfredställnade. Men saken är den att det vill jag inte. Ubuntu är ett underbart operativsystem och jag trivs mycket bra med det i övrigt bortsätt från problemet med mitt sound blasterkort. I det engelska forumet verkar det rent ut sagt vara helt jävla(ursäkta ordvalet men jag är så less på detta så kan kommer inte på något annan att säga) omöjligt att få hjälp för jag startade en tråd där om detta problemet och det har gått mer än 12 timmar sedan jag startade den tråden och jag har fortfarande inte fått något svar. Så jag ber er, snälla hjälp mig! Jag har fått nog av google för idag och imorgon.
EvoKing
Kontakt:

Inlägg av EvoKing »

nä, jag tror att jag gör tillbaka till windows nu eftersom mina komponenter inte funkar som de ska i ubuntu. men jag kommer att övervaka drivare och sånt för linux hela tiden.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"