Jag körde den här guiden frö att få inbäddad film att fungera i Firefox: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683
----
The developer of the MPlayer plugin is now working on a new plugin called Gecko Media Player. I've been doing some testing and I have to say, it's working really well. This plugin works well without the need of adding configuration options. Installation and setup is simple, just copy and paste these commands:
sudo apt-get remove kaffeine-mozilla mozilla-helix-player mozilla-mplayer mozilla-plugin-vlc totem-mozilla xine-plugin
sudo apt-get install gnome-mplayer gecko-mediaplayer
----
Problemet är att när jag spelar en video i SVT Play så laddar filmen långsammare, det hackar mer än om jag klipper och klistrar in mediafilen i VLC. Hur kommer det sig att filmen "strömmar" segare i när jag tittar på en inbäddad filmruta, men inte i VLC? Det känns som om det är någonting i inställningarna i programmen som gör att det går lite segt. Det är GNOME Mplayer som ligger inbäddad på SVTs sida efter att jag använt guiden.
Gnome Mplayer på SVT Play = hackig uppseplning
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Gnome Mplayer på SVT Play = hackig uppseplning
vv
Senast redigerad av 1 starwolf, redigerad totalt 7 gånger.
Jag fick både bild och ljud, men det hackade mer än när man klistrar in mediefilen direkt i VLC.starwolf skrev:jag får ljud men ingen bild.
Hur klistrar du in den i VLC?! :-)
På SVT Play? Jag klickar på ett program så att SVT Play fönstret öppnas. Sedan klickar jag på programmet jag vill se (länkar till programmen finns i SVT Plays högra meny). Någonstans kommer det upp så man kan klicka på "inställningar". Klickar du på inställningar så får du upp länkar till filerna (Länk till extern mediafil), en i wma eller asf-format och en i rm-format (RealPlayer). Ibland kommer dom upp innan spelaren försöker starta, ibland måste man klicka på en länk som heter "inställningar" någonstans i SVT Play fönstret. Jag brukar högerklicka på wma-filen, välja kopiera, sedan går jag till VLC, håll ner ctrl och tryck N (ctrl + N) och sedan är det bara att markera alternativet HTTP/HTTPS/FTP/MMS och "klistra in" länken till mediefilen i fältet intill. Avsluta med Ok.Apathy skrev:Hur klistrar du in den i VLC?! :-)
Har du installerat Gnome Mplayer enligt guiden så kan du högerklicka i spelarens fönster och välja Copy URL, sedan klistrar du in länken i VLC precis som jag beskrev ovanför.
Det fungerar kanske inte i SVTs nya spelare, men där kommer ju bilden upp, precis som på youtube typ så det gör ju inget.
Om du vill titta på TV4s webbtv så följer du guiden i min första post för att installera Gnome Mplayer osv. Sedan klicka rdu på en länk till en video på TV4. Då får du upp Gnome Mplayer men den startar inte utan visar bara spelarens fönster. klicka med höge rmusknapp på spelarens fönster, välj Copy URL. Sedan öppnar du terminalen och skriver:
mplayer -playlist '*'
*-an mellan ' och ' ska man byta ut mot adressen som man fick genom Copy URL. Hos mig så öppnas ett separat fönster av Mplayer som spelar videon. Terminalen måste vara öppen så länge man vill titta.
mplayer -playlist '*'
*-an mellan ' och ' ska man byta ut mot adressen som man fick genom Copy URL. Hos mig så öppnas ett separat fönster av Mplayer som spelar videon. Terminalen måste vara öppen så länge man vill titta.