Löst

Leffe
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Löst

Inlägg av Leffe »

Hej det talas så mycket om en kub som rör sig.. i alla fall inte på min Dell 9300 Inspiron som jag kör i 1440x900 upplösning. Inte får jag fram några widgets heller. Vad göra? Mvh Leffe
Senast redigerad av 1 Leffe, redigerad totalt 20 gånger.
nane
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Kuben

Inlägg av nane »

först installera Compiz-är det gjort? Efter det måste du aktivera det i inställningana och se till att du har 4 skrivbordsytor-sen ska du få se på kub-bland en massa annat kul :)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Du har väl aktiverat hårdvarudrivrutinen för grafikkortet och skrivbordeffekterna (compiz) ?

Som standard är inte kub-effekten aktiverad, utan det är istället "skrivbordsvägg". För att ändra det kan man installera Advanced desktop effects settings genom Lägg till/ta bort eller Synaptic. Sen ligger det under System -> Inställningar. För att ändra till fyra skrivbord ta General Options och fliken Desktop size.

För att få widgets i Ubuntu har man programmen Screenlets eller gDesklets, Screenlets är snyggare men man bör ha skrivbordseffekter (Compiz) aktiverade. Kolla i Lägg till/ta bort
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Leffe
Kontakt:

Inlägg av Leffe »

Compiz har jag men var hittar jag vilket grafikkort jag har för uppdatering av drivrutiner? Jag hade förut gele fönster men nu är det borta och jag kan inte välja Extra under visuella effekter.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

System->Administration->Hårdvarudrivrutiner se till att den för grafikkortet är aktiverat

Leffe
Kontakt:

Re: Kubenör att kö

Inlägg av Leffe »

Tack där satt den! häftigt . Finns det någon info samlat om detta och andra saker som är grundläggande för att köra Ubuntu så man inte behöver famla i mörker och uppfinna hjulet en gång till? Mvh Leffe
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

tja, det här forumet finns ju, och vår wiki. Sen finns ju <a class="postlink" href="http://www.ubuntuforums.org">www.ubuntuforums.org</a> och https://help.ubuntu.com/ och många fler ställen.
Det är väl lite så att det finns ett väldigt stort community kring Ubuntu, och då finns det också väldigt mycket information så det kan vara svårt att hitta ibland.

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"