Vista och Ubuntu 8.04 dualboot ur säkerhetsperspektiv
Vista och Ubuntu 8.04 dualboot ur säkerhetsperspektiv
Jag undrar om det går lika bra att ha Ubuntu 8.04 parallellt med Vista. Jag har testat Ubuntu 8.04 och Windows XP på samma dator, men undrar om det går lika bra att ha Vista tillsammans med Ubuntu? Sedan har jag en fråga om säkerhet. Det är såhär att Vista datorn ska användas för att betala räkningar, bankärenden mm. Utgör det på något vis en säkerhetsrisk att ha ett Ubuntu installerat som man leker med och kanske surfar på alla möjliga sidor med om man sedan ska använda Vista säkert. Alltså förändras eller påverkas säkerheten i Vista av en Ubuntuinstallation som dualboot och där mer eller mindre struntar i säkerhetstänkandet?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 20 gånger.
Re: Vista och Ubuntu 8.04 dualboot ur säkerhetsperspektiv
Ja.ubot skrev:Jag undrar om det går lika bra att ha Ubuntu 8.04 parallellt med Vista.
JA!ubot skrev:Jag har testat Ubuntu 8.04 och Windows XP på samma dator, men undrar om det går lika bra att ha Vista tillsammans med Ubuntu?
NEJ!!!ubot skrev:Det är såhär att Vista datorn ska användas för att betala räkningar, bankärenden mm. Utgör det på något vis en säkerhetsrisk att ha ett Ubuntu installerat som man leker med och kanske surfar på alla möjliga sidor med om man sedan ska använda Vista säkert. Alltså förändras eller påverkas säkerheten i Vista av en Ubuntuinstallation som dualboot och där mer eller mindre struntar i säkerhetstänkandet?
Ok, Vista operativet och Ubuntu är alltså helt skilda från varandra? Men, det finns ju en möjlighet att från Ubuntu komma åt filer på en Windows partition. Borde det inte gå att för någon illasinnad person på internet att ta sig in i Vista filerna och ställa till med något fuffens om man trixar och fixar, surfar hej vilt när man använder Ubuntu då?Suave skrev:Ja.ubot skrev:Jag undrar om det går lika bra att ha Ubuntu 8.04 parallellt med Vista.
JA!ubot skrev:Jag har testat Ubuntu 8.04 och Windows XP på samma dator, men undrar om det går lika bra att ha Vista tillsammans med Ubuntu?
NEJ!!!ubot skrev:Det är såhär att Vista datorn ska användas för att betala räkningar, bankärenden mm. Utgör det på något vis en säkerhetsrisk att ha ett Ubuntu installerat som man leker med och kanske surfar på alla möjliga sidor med om man sedan ska använda Vista säkert. Alltså förändras eller påverkas säkerheten i Vista av en Ubuntuinstallation som dualboot och där mer eller mindre struntar i säkerhetstänkandet?
Det låter ju vettigare att betala räkningarna och så vidare i Ubuntu, och använda Vista enbart till surfande på diverse erotiksidor? 

Nja, inte säker på att alla bankcertifikat mm fungerar med Firefox och Ubuntu. Dessutom är ju Vista segt som sirap så det är bättre att ha Ubuntu på lek instalaltionen.cupe skrev:Det låter ju vettigare att betala räkningarna och så vidare i Ubuntu, och använda Vista enbart till surfande på diverse erotiksidor?
Avmontera Vista-partitionen så kan du ju surfa hej vilt utan bekymmer.ubot skrev:Ok, Vista operativet och Ubuntu är alltså helt skilda från varandra? Men, det finns ju en möjlighet att från Ubuntu komma åt filer på en Windows partition. Borde det inte gå att för någon illasinnad person på internet att ta sig in i Vista filerna och ställa till med något fuffens om man trixar och fixar, surfar hej vilt när man använder Ubuntu då?Suave skrev:Ja.ubot skrev:Jag undrar om det går lika bra att ha Ubuntu 8.04 parallellt med Vista.
Är väl bara att pröva?ubot skrev:Nja, inte säker på att alla bankcertifikat mm fungerar med Firefox och Ubuntu. Dessutom är ju Vista segt som sirap så det är bättre att ha Ubuntu på lek instalaltionen.cupe skrev:Det låter ju vettigare att betala räkningarna och så vidare i Ubuntu, och använda Vista enbart till surfande på diverse erotiksidor?

Risken är nog mer än 10 000ggr större att det blir tvärs om.ubot skrev: Borde det inte gå att för någon illasinnad person på internet att ta sig in i Vista filerna och ställa till med något fuffens om man trixar och fixar, surfar hej vilt när man använder Ubuntu då?

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Vill bara säga samma sak som Emil. Det är mer troligt att någon tar sig in i din Vista och ställer till problem där än att någon tar sig in i din Ubuntu och kan ställa till med något över huvud taget. ubot, välkommen till det som kan vara det säkraste operativsystemet som finns just nu.
Passar på att flytta tråden till Nätverk/säkerhet/sever.
Jaja, men då är det ju bra att surfa säkert med Vista, bara besöka bankernas hemsidor och så. Sedan kan man ha Ubuntu till allt mellan himmel och jord. Det som är bra är ju att Ubuntu är säkrare (säger ni iaf) och då är ju Ubuntu mest lämpat till daglig användning.maths57 skrev:Vill bara säga samma sak som Emil. Det är mer troligt att någon tar sig in i din Vista och ställer till problem där än att någon tar sig in i din Ubuntu och kan ställa till med något över huvud taget. ubot, välkommen till det som kan vara det säkraste operativsystemet som finns just nu.
Om jag avmonterar Vista-partitionen så är det väl bara för en illasinnad snubbe att montera den igen väl. Är det verkligen ett skydd om någon tar sig in i datorn. Problemet ligger väl i att Vista-partitionen alls är åtkomlig från Ubuntu.Beer skrev:Avmontera Vista-partitionen så kan du ju surfa hej vilt utan bekymmer.ubot skrev:Ok, Vista operativet och Ubuntu är alltså helt skilda från varandra? Men, det finns ju en möjlighet att från Ubuntu komma åt filer på en Windows partition. Borde det inte gå att för någon illasinnad person på internet att ta sig in i Vista filerna och ställa till med något fuffens om man trixar och fixar, surfar hej vilt när man använder Ubuntu då?Suave skrev:Ja.ubot skrev:Jag undrar om det går lika bra att ha Ubuntu 8.04 parallellt med Vista.
så han ska stoppa ing sig själv i USB-minnet sen krypa igenom kablarna över internet och sen ut ur ditt usb-minne och sträcka på sig lite sen gå runt i ditt hus och leta upp den avmonterade hårddisken och sätta i den och sen förminska sig själv igen så han kan hoppa in i USB-minnet?
han måste vara väldans illasinnad!

Om du ger ut ditt lösenord till honom så kan han montera den. Inte annars.ubot skrev:Om jag avmonterar Vista-partitionen så är det väl bara för en illasinnad snubbe att montera den igen väl. Är det verkligen ett skydd om någon tar sig in i datorn. Problemet ligger väl i att Vista-partitionen alls är åtkomlig från Ubuntu.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det allra säkraste är att utföra bägge uppgifterna på ubuntu..Jag kan inte komma nån anledning att behålla Vista.cupe skrev:Det låter ju vettigare att betala räkningarna och så vidare i Ubuntu, och använda Vista enbart till surfande på diverse erotiksidor?
Det finns många väldigt många väldans illasinnade typer på internet!schtog skrev:så han ska stoppa ing sig själv i USB-minnet sen krypa igenom kablarna över internet och sen ut ur ditt usb-minne och sträcka på sig lite sen gå runt i ditt hus och leta upp den avmonterade hårddisken och sätta i den och sen förminska sig själv igen så han kan hoppa in i USB-minnet?

Ok, men måste man alltid ange lösen för att montera en annan partition? Har för mig att jag gjort det med en annan partition utan att skriva in lösen, eller har jag fel?Hund skrev:Om du ger ut ditt lösenord till honom så kan han montera den. Inte annars.ubot skrev:Om jag avmonterar Vista-partitionen så är det väl bara för en illasinnad snubbe att montera den igen väl. Är det verkligen ett skydd om någon tar sig in i datorn. Problemet ligger väl i att Vista-partitionen alls är åtkomlig från Ubuntu.
Japp. Men om du lägger till den i /etc/fstab monteras den automatiskt.ubot skrev:Ok, men måste man alltid ange lösen för att montera en annan partition? Har för mig att jag gjort det med en annan partition utan att skriva in lösen, eller har jag fel?Hund skrev:Om du ger ut ditt lösenord till honom så kan han montera den. Inte annars.ubot skrev:Om jag avmonterar Vista-partitionen så är det väl bara för en illasinnad snubbe att montera den igen väl. Är det verkligen ett skydd om någon tar sig in i datorn. Problemet ligger väl i att Vista-partitionen alls är åtkomlig från Ubuntu.
All säkerhet i Ubuntu verkar ju handla om att user inte har root-rättigheter. Lyckas en angripare bara kringå root-spärren så borde ju personen ha en grym möjlighet att ändra vad som helst, i synnerhet eftersom OS:et är öppet till skillnad mot Windows.
Även om personen i fråga mot all logik lyckas komma över lösenordet (Jag hinner nog bli miljönär på Lotto innan) så lär denne kunna komma in i systemet med, som standard finns ingen tjänst att nyttja. Att Ubuntu består av öppen källkod gör bara allt så mycket säkrare eftersom alla kan ta del av källkoden och förbättra den.ubot skrev:All säkerhet i Ubuntu verkar ju handla om att user inte har root-rättigheter. Lyckas en angripare bara kringå root-spärren så borde ju personen ha en grym möjlighet att ändra vad som helst, i synnerhet eftersom OS:et är öppet till skillnad mot Windows.
Kanske det, men å andra sidan kan ju en kunnig person mha kunskap om källkoden kanske utnyttja öppenheten i systemet på bekostnad av en okunnig nybörjares okunskap.Hund skrev:Även om personen i fråga mot all logik lyckas komma över lösenordet (Jag hinner nog bli miljönär på Lotto innan) så lär denne kunna komma in i systemet med, som standard finns ingen tjänst att nyttja. Att Ubuntu består av öppen källkod gör bara allt så mycket säkrare eftersom alla kan ta del av källkoden och förbättra den.ubot skrev:All säkerhet i Ubuntu verkar ju handla om att user inte har root-rättigheter. Lyckas en angripare bara kringå root-spärren så borde ju personen ha en grym möjlighet att ändra vad som helst, i synnerhet eftersom OS:et är öppet till skillnad mot Windows.