Virtual Box
Virtual Box
Hejsan.
Har förmodligen tagits upp tidigare, har ett minne av det, men har inte kunnat hitta något.
Har installerat Virtual Box. Men nu måste jag ha någon sorts "kernel module" eller något, för när jag försöker boota in i det får jag upp det error meddelande jag bifogat som en bild.
Vad ska jag göra?
Bästa hälsningar,
lord.
Har förmodligen tagits upp tidigare, har ett minne av det, men har inte kunnat hitta något.
Har installerat Virtual Box. Men nu måste jag ha någon sorts "kernel module" eller något, för när jag försöker boota in i det får jag upp det error meddelande jag bifogat som en bild.
Vad ska jag göra?
Bästa hälsningar,
lord.
- Bilagor
-
- error.png (190.5 KiB) Visad 4060 gånger
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Virtual Box
För varje gång det kommer en ny kärna måste man bygga kärnmodulen för Virutalbox. Eftersom modulen lades till i den förra kärnan så finns den där, om du vill starta med den istället. Annars installerar jag om Virutualbox, vilket funkar. Kanske finns det ett smidigare sätt.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det här kanske hjälper
Kod: Markera allt
sudo apt-get install linux-headers-$(uname -r)
sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
sudo apt-cache search virtualbox-ose-modules
sudo apt-get install den-modulen-du-ska-ha
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
ni är snabba som sandödlor på stekheta klippor, cupe och KiviE
+1 ( till er båda)

+1 ( till er båda)
Hur vet man vilken modul man ska ha för sin kernel?
Det står vilken kernel det är. generic-****lord skrev:Hur vet man vilken modul man ska ha för sin kernel?
Hmmmm, vet inte riktigt vad min kernel är. Hur tar man reda på det på ett snabbt sätt?
Thanks
.
EDIT:
Det gjorde susen, nu fungerar Virtual Box. Tack igen
.

EDIT:
Det gjorde susen, nu fungerar Virtual Box. Tack igen

Ja, min xpinstallation har slutat fungera efter kernelbyte som trådstartaren.För varje gång det kommer en ny kärna måste man bygga kärnmodulen för Virutalbox. Eftersom modulen lades till i den förra kärnan så finns den där, om du vill starta med den istället. Annars installerar jag om Virutualbox, vilket funkar. Kanske finns det ett smidigare sätt.
Finns det inte nån lösning så att man slipper hålla efter och fixa hela tiden?
Det är inte så ofta jag behöver XP men när jag behöver det så vill jag inte ha en massa felmeddelanden ála windows som jag måste fixa.
Det är ju sånt jag vill komma ifrån..
VirtualBox har ingen möjlighet att uppdatera modulkärnan åt dig, därför lär du själv installera den version du vill ha.Ticko skrev:Ja, min xpinstallation har slutat fungera efter kernelbyte som trådstartaren.För varje gång det kommer en ny kärna måste man bygga kärnmodulen för Virutalbox. Eftersom modulen lades till i den förra kärnan så finns den där, om du vill starta med den istället. Annars installerar jag om Virutualbox, vilket funkar. Kanske finns det ett smidigare sätt.
Finns det inte nån lösning så att man slipper hålla efter och fixa hela tiden?
Det är inte så ofta jag behöver XP men när jag behöver det så vill jag inte ha en massa felmeddelanden ála windows som jag måste fixa.
Det är ju sånt jag vill komma ifrån..
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ja, jag har inte helt klart för mig exakt hur jag ska göra.
Men jag fixade hem en version som funkade med 8.04 via en länk från ubuntu.com, men som sagt nu funkar det ej pga kernelbyte.
Jag har nog inte fattat riktigt det här med kernelbyte, tycker mest att det är strul.
Ibland funkar inte ljudet osv, det är ju inte första kernelbytet jag varit med om.
Jag är dock positiv till Ubuntu och kör för fullt på stationära datorn och lär mig saker hela tiden, klart kul men tar tid när man är ovan. Otroligt mycket fördelar med Ubuntu också.
Jag har även en macbook pro som jag kör parallells på och det blir ju lätt att man jämför funktion och hur allt funkar.
Med parallells till macen så funkar usb, delad mapp mellan Leopard och Ubuntu direkt samt inte nått om att kompilera om.
Men jag fixade hem en version som funkade med 8.04 via en länk från ubuntu.com, men som sagt nu funkar det ej pga kernelbyte.
Jag har nog inte fattat riktigt det här med kernelbyte, tycker mest att det är strul.
Ibland funkar inte ljudet osv, det är ju inte första kernelbytet jag varit med om.
Jag är dock positiv till Ubuntu och kör för fullt på stationära datorn och lär mig saker hela tiden, klart kul men tar tid när man är ovan. Otroligt mycket fördelar med Ubuntu också.
Jag har även en macbook pro som jag kör parallells på och det blir ju lätt att man jämför funktion och hur allt funkar.
Med parallells till macen så funkar usb, delad mapp mellan Leopard och Ubuntu direkt samt inte nått om att kompilera om.
Men det är ju bara att installera rätt modul via apt-get, svårare är det inte.
Kompilerar man inte program på en Mac?

-
well, inte alltid helt lätt faktiskt. Jag kör gutsy och nyss uppades kärnan till 22-15 från 22-14. Virtualbox slutade naturligtvis fungera, och det finns inga ose-modules till 22-15 att apt-getta hem, bara 22-14...typ broken....cupe skrev:Men det är ju bara att installera rätt modul via apt-get, svårare är det inte.
så, jag drog hem the latest and the greatest versionen från virtualbox hemsida istället, den kompilerade då rätt modul, bara man har headers installerat så funkar det bra. Dessutom, senaste versionen från sajten (1.6 nånting) funkar Mycket bättre än den som finns till Gutsy (1.5 nånting), i hardy kanske 1.6 är med, men har inte orkat uppgradera den här burken än.
Ok, med tanke på att du postade i Forumindex ‹ Använda K/X/Ubuntu (8.04 Hardy LTS) ‹ Ubuntu 8.04 Hardy Heron LTS ‹ Program tog jag för givet att du använde Hardy. Men då löste det sig då iallafall.
Ibland kan det ta några dagar innan rätt modul kommer till VirtualBox i förråden. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det går att bygga modulen själv.
En kommentar från launchpad.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/237278
En kommentar från launchpad.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/237278
A temporary fix, until the package is updated:Launch VirtualBox, and it should work.Kod: Markera allt
sudo apt-get install virtualbox-ose-source sudo module-assistant update sudo module-assistant prepare sudo module-assistant a-i virtualbox-ose sudo /etc/init.d/vboxdrv restart
- sontho
Jag fick också problem att starta VB efter kerneluppdateringen i Gutsy.
Men jag gjorde som det angavs i det felmeddelande jag fick.
Jag körde kommandot
i en terminal
Sedan var det klart att köra igen.
Men jag gjorde som det angavs i det felmeddelande jag fick.
Jag körde kommandot
sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
Sedan var det klart att köra igen.
- maths57
När det gäller linux-header-filen så har man bara installerat den en gång så kommer det uppdateringar varje gång en ny kärna kommer. Har man gjort det en gång behöver man bara bry sig om att bygga kärnmodulen själv vid nästa kärnbyte. Det som tyvärr händer är att jag inte kan installera den tillsammans med de andra filerna. Jag får köra den separat med apt-get. Inget problem.