Hur fixar jag denna backup till annan enhet? [LÖST]

Användarvisningsbild
nisse2
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Hur fixar jag denna backup till annan enhet? [LÖST]

Inlägg av nisse2 »

Nu finns det material om backup här men jag tänkte göra så här, går det?

tar cvpzf homebackup080621.tgz --exclude=/homebackup080621.tgz --exclude=/bin --exclude=/lib osv... /

men jag tänkte lägga backupen direkt på en extern hårddisk (pga. platsbrist), var i så fall ska jag lägga min externa hdd i texten ovan - "/media/LaCie"
Senast redigerad av 1 nisse2, redigerad totalt 22 gånger.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur fixar jag denna backup till annan enhet?

Inlägg av KiviE »

nisse2 skrev:Nu finns det material om backup här men jag tänkte göra så här, går det?

tar cvpzf homebackup080621.tgz --exclude=/homebackup080621.tgz --exclude=/bin --exclude=/lib osv... /

men jag tänkte lägga backupen direkt på en extern hårddisk (pga. platsbrist), var i så fall ska jag lägga min externa hdd i texten ovan - "/media/LaCie"
tar cvpzf /media/LaCie/homebackup$(date +%Y%m%d).tgz --exclude=/media/LaCie/ --exclude=/bin --exclude=/lib osv... /

La till $(date +%Y%m%d) med vilket automatiskt skriver dit dagens datum tex 20080621 så kan du använda exakt samma rad med kommando nästa gång du tar backup.
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

Oj, det var snabbt svar, jag ska köra igång backupen direkt (vid strul återkommer jag), tack.
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

Det blev ett felmeddelande med följande text på slutet:

Kod: Markera allt

/home/.Trash-0/
tar: Avslut med felslutstatus fördröjd från föregående fel
eriko@nisse:~$ 
Hela min home partition är på 161,0 GB och backupen är på 136,8 GB och är en *.tgz fil, verkar ok eller?

Vad ska man tro, kan man bortse från felmeddelandet, att är hela home är med i backupen och att det funkar vid återställning också?
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Jo det verkar vara normalt med ett felmeddelande på slutet, vet dock inte varför det händer men oftast iaf så kan man bara strunta i det. Men måste du ta backup på 160gig? låter galet att ta så stor backup.
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

Håller med att det är aldeles för mycket, blev bara så, hade lite allt möjligt godis på home, kanske vore ju bättre att ta en separat backup på godiset i så fall, jag får väl fixa till det (snygga till det hela) framöver nu när jag vet att det ok med ett felmeddlande :)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"