Hej!
Jag undrar vad som skulle hända om wine fick ett virus. Viruset borde väl isåfall bara attackera wine filerna (window$ filerna) och inte skada mitt ubuntu eller hur? Skulle vilja ha svar på det eftersom jag tänker installera en sak som ett virus program säger innehålla virus på. Det borde ju också vara enkelt att ta bort viruset eftersom man bara behöver blåsa wine och installera det igen...
Ifall wine får virus??
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Re: Ifall wine får virus??
Nej. Wine är inte en emulator. dvs, det är inte en egen miljö. Du kan likna wine till .NET i windows, det är bara nåt som behövs för att kunna installera ditt program, men programmet är installerat i linux. Alltså kan programmet göra lika mycket som alla andra program i linux kan, enda skillnaden är att roten i linux heter Z: för det programmet/viruset. Ett virus som är inställt på att radera alla dina filer skulle med andra ord kunna radera hela din hemkatalog.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Är du helt säker på det? Wine brukar bara joxa i /home och det känns långsökt att det skulle kunna radera filer i övriga filsystemet. Det går ju inte att radera/ändra filer i övriga filsystemet med nautilus utan att köra med admin-rättigheter och det verkar konstigt om det skulle gå med program som installerats mha wine.Niklas Bolmdahl skrev:Nej. Wine är inte en emulator. dvs, det är inte en egen miljö. Du kan likna wine till .NET i windows, det är bara nåt som behövs för att kunna installera ditt program, men programmet är installerat i linux. Alltså kan programmet göra lika mycket som alla andra program i linux kan, enda skillnaden är att roten i linux heter Z: för det programmet/viruset. Ett virus som är inställt på att radera alla dina filer skulle med andra ord kunna radera hela din hemkatalog.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
Var har jag skrivit att systemet utanför /home skulle raderas?
Jag skrev uttryckligen:
Jag skrev uttryckligen:
(förtydligande via fetmarkering)Niklas Bolmdahl skrev:Ett virus som är inställt på att radera alla dina filer skulle med andra ord kunna radera hela din hemkatalog.
- vulfgar
- ung forumnörd
Sorry, jag läste för fort.Niklas Bolmdahl skrev:Var har jag skrivit att systemet utanför /home skulle raderas?
Jag skrev uttryckligen:(förtydligande via fetmarkering)Niklas Bolmdahl skrev:Ett virus som är inställt på att radera alla dina filer skulle med andra ord kunna radera hela din hemkatalog.

Då är vi eniga i alla fall.

- Niklas Bolmdahl
- Kontakt:
Jo 
Det är lätt att läsa fel.
Personligen tycker jag det är nog så illa att bli av med hemkatalogen. Fick jag välja mellan systemet eller /home så vet jag ju vilket jag skulle spara...

Personligen tycker jag det är nog så illa att bli av med hemkatalogen. Fick jag välja mellan systemet eller /home så vet jag ju vilket jag skulle spara...
- vulfgar
- ung forumnörd
Jo, jag kör alltid med backup på hela min /home-partition. Jag vill inte bli av med allt om disken pajar.Niklas Bolmdahl skrev:Jo
fast nu hamnade jag lite OT.